Gå til innhold

Bruke billig DAB+ radio via hodetelefonutgang?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt råd her.

I verkstedet har jeg et gammelt anlegg som fungerer fint. Imidlertid har det selvsagt ikke DAB+.

Jeg har ikke lyst til å spandere mye penger på dette, så jeg lurer på følgende:

 

Kan jeg kjøpe en DAB radio til 299,- hos Jula/Clas etc og koble fra hodetelefonutgangen på denne og inn på "line in" på anlegget?

 

Jeg er klar over at jeg kan bruke nettradio etc., men vil helst ha en "permanent" radio.

 

Hvis jeg skal kjøpe et nytt, større anlegg med DAB integrert så blir det ganske dyrt, så jeg trenger egentlig bare en tuner av noe slag som jeg kan koble på det eksisterende.

Endret av Potet1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skal vel fungere så sant det er line in på den gamle, ikke uttak for hodetelefoner.

Problemet med en slik løsning er da du ikke får forsterket lyden fra dab+ radioen.

Da lyden forsterkes fra den gamle radioen.

 

http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/cd-radio-og-stereo/radioer/dab-radio-000844/

Antar det er noe slik du tenker på.

Slik er vel ikke særlig god løsning på bil vertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med en slik løsning er da du ikke får forsterket lyden fra dab+ radioen.

Da lyden forsterkes fra den gamle radioen.

Hva mener du er problemet? Når han velger "line in" så er det vel lyden fra den eksterne enheten som forsterkes. Noe annet ville vært rart.

Lenke til kommentar

Eldre forsterker f.eks tandberg\pioneer etc har egen hodetelefonuttak på fremsiden, kobler man den til f.eks annen forsterker og skrur opp lyden på den første forsterkeren blir også lyden høyere på neste til slutt bli det dårlig lyd.

 

Det er vel fordi uttaket egentlig er beregnet på hodetelefoner for å gi bedre lyd, men enkelte har line out istedenfor som egentlig er for å koble flere forsterkere sammen eller gi direkte lyd ut uten endring av volum\EQ.

 

Beste å overføre lyd er å bruke optisk eller digital overføring f.eks HDMI.

Som regel gir det grei lyd, man kan oppstå knittring og susing av det. Særlig hvis kabelen er dårlig issolert eller dårlig laget.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her var det mye rart... takk for respons, men det ble litt på siden av det jeg tenkte.

Det funker vel greit med hodetelefonutgang, men kanskje jeg bare skal kjøpe meg en tuner/adapter med linjeutgang. Ser de ligger på 6-700kr, så det er ikke altfor ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...