Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS X.79 hovedkort og vifter


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående vannkjøling til min CPU Intel i7-4930K.

 

Det hele startet med blå skjerm (Blue Screen). Jeg skjønte fort årsaken, jeg hadde frakoplet ei vifte som benyttes for nedkjøling av harddiskene mine. Men det jeg oppdaget i ettertid var at denne viften sin strømforsyning var splittet til maskinen sin SSD oppstarts disk. Nok om det.

 

Ved oppstart igjen ser jeg umiddelbart på boot skjermen, "CPU error! 

CPU fan. Press F1 to run BIOS setup".

 

Under fanen "Monitor" ser jeg CPU OPT speed varierer fra hvit farge til rødt, fra 800 rpm til ca 2-300 rpm (=rødt). Over mine RAM brikker har jeg installert ei vifte som medfulgte mine Kingston brikker. Jeg ser at hastigheten til denne varierer i takt med info på skjerm. ved fjerning av denne, hvor jeg også disable Q-fan option, starter opp igjen, og alt er såre vel. Jeg regner med at motorene i denne viften må være defekte (?) CPU fan speed så jeg lå på omkring 11-1.200 rpm. Den hastighet må være fra viften som står bak vannkjølingen sin radiator og er fungerende.  

 

Så er mitt spørmål ang min Cosair V.90 vannkjøling. Jeg leste i et annet forum ang samme feilmelding om CPU OPT speed, at i den tråden var konklusjonen, defekt vannpumpe motor. Det er da jeg oppdager at min vannpumpe motor må være koplet direkte til 12 volt, og da uten kontroll av rpm (hastighet per minutt). Er det smart å ikke ha denne kontrollen?

 

Noen med råd her?

 

 

 

 

Tidligere med vifte over RAM brikkene (bare en var tilkoplet 12 volt) hadde CPU en relativt temperatur på 48 grader. Nå uten Q-fan option innkoplet i BIOS og den defekte kjølevifte over ram brikkene er fjernet, har CPU en temperature på 55 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...