Gå til innhold

Fractal Design kabinett?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt et Fractal Design kabinett og har foreløpig fått montert et nytt ASUS hovedkort. Men der stopper det opp. Det er kabler i kabinettet for tilkobling av frontpanel med strømbryter, USB-porter, lyd og sånt som hører til. Men en av kablene har en 20-pins kontakt, som ikke kan kobles til noe sted på hovedkortet. Kan det bety at dette ikke er helt kompatibelt, og at resultatet ikke blir helt som tenkt?

Men små, svarte skruer er det mere enn nok av. Jeg satte det foreløpig til side, lurer på om dette kan gå bra. Jeg tar kontakt med produsenten, men er usikker på om det er mulig å fikse alle problemer.

 

Noen andre som har erfaring med dette kabinettet?

 

Ville det vært bedre med et

 

Corsair Carbide Series 330R Ultra-Silent?

  Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært strevsomt å få ting på plass men nå begynner det å skimtes et lys i enden av tunnelen.

Kontakter er på plass så nå gjenstår bare power. Tenkte å benytte et gammelt, men når jeg nå har satset så 'mye' (relativt begrep), så kan jeg like godt spandere et power også. Du kan kanskje foreslå et egnet? Installasjon av CPU ligger aller sist i køen. Må kjøpe meg litt pasta først. Valget står mellom Sopps og Barilla;)

 

Kabinettet kunne gjerne vært mindre, men jeg har jo plass nok.

 

PS. Du spurte om modell, det er Define R5.

Plass til 8x3.5" og 2xCD/DVD.

 

Dessuten må jeg visst få bekreftet at power har lang nok ledning til å nå frem til CD stasjon.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

cd stasjon? det kutta jeg ut for mange år sia. kjøpte meg en extrent usb stasjon istede i tilfelle det ble behov. tror jeg har bruka den kanskje 4 ganger på like mange år.

Sitter den der så er det jo bare å la den sitte der, og bruke den når man trenger den. Kunne ikke vært enklere. Hadde flere liggende, så hvorfor ikke bruke dem? Kastet de dårligste... Smaken er som baken...

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt inn skjermkort og koblet til en DVD spiller for ordens skyld, CPU og RAM er på plass, så nu burde det vært tut  og kjør, men dengang ei. LED på hovedkortet lyser såsnart nettkontakt er satt på, og den lyser litt sterkere så lenge jeg holder på knappen. Hvis jeg kobler fra strømmen til CPU og slår på, starter poweret, og viftene koblet til HK starte, men ikke noe liv ellers.

 

Tror aldri jeg har opplevet en så negativ respons fra en ny installasjon, og er nokså betuttet. Alt er gjort etter boken såvidt jeg kan se, og jeg har derfor ingenting igjen som jeg kan tenke meg å prøve. RAM?

Jeg har prøvd å flytte litt på RAM'ene, det er to stk.på 2GB hver, men det har ingen betydning. Poweret har stått i en annen maskin som jeg har brukt av og til helt til igår, så det burde være ok. Det er forøvrig av merket CHILL, jeg tror det er dansk, og har fungert helt ok inntil nå.

 

At power til cpu gjør at power ikke vil starte er vel litt unormalt? CPU'en hadde et klissete belegg som jeg regner med var for kjøling, så det lot jeg bare være. CPU'en datt på plass i sokkelen uten minste påtrykk fra min side, så der skulle også alt være i orden. Der stopper det helt for meg. Hvis jeg har koblet alle kontakter riktig, og det vil jeg tro, og når power er ok er det bare HK og CPU igjen som kan ha en feil.

 

EDIT:

Jeg røsket ut poweret, det er angitt som 520w. Kan det være i minste laget? Jeg vet jo ikke, men ville tro at så lenge ikke mere strømkrevende utstyr er tilkoblet burde det holde, men hva sier ekspertene?

 

Jeg tror jeg rett og slett kjøper meg et kraftigere power, hvis jeg ikke har gjort noe galt under installasjonen kan det jo nesten ikke være noe annet. Og det er dere vel enige i?

 

Hva mere kunne/kan jeg gjøre?

 

Det jeg har gjort nå: Bestilt et

Seasonic X-650 650W

 

Det tenker jeg skal gi sus i serken!

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

kan du skrive opp en komplett liste over delene dine? det gir oss litt mer info å jobbe med

Hovedkort: ASUS M5A99FX PRO R2.0

CPU: AMD Black Edition AMD FX 6300 / 3.5 GHz Prosessor S-AM3+

2x2GB DDR3 RAM

Skjermkort: Nvidia Geforce GT 710

Power: Seasonic X-650 650W er bestilt, mitt gamle er nok ikke kraftig nok.

 

Måtte ha skjermkort da HK ikke har HDMI, bare optisk utgang, og jeg har ingen skjerm med optisk inngang.

 

Så nå må jeg bare avvente hva som skjer med nytt power.

 

Men de store spørsmål som jeg er spent på svaret på, er om dette er Windows XP kompatibelt. Når et nytt Engelsk hangarskip er utstyr med Windows XP bør vel også jeg kunne benytte det. Det er mange grunner til at jeg tror at jeg også i tiden fremover kan benytte XP uten problemer. Noa alle bør være obs på uansett OS: aldri åpne mail vedlegg som man ikke kjenner avsender på.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem med 520W på det der, så tviler på at det er der feilen ligger.

 

I hvilke spor har du plassert RAM-brikkene? De jobber i par, så du burde se på nummereringa/fargene på RAM sporene på hovedkortet og sette de på f.eks 1 og 3 eller svart og svart.

 

Litt dårlig info her, men tolker jeg riktig hvis alt starter, men det ikke er noe liv på skjermen? 

 

Og er dette nye deler, eller brukt fra før?

 

Og hva slags harddisk har du?

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem med 520W på det der, så tviler på at det er der feilen ligger.

 

I hvilke spor har du plassert RAM-brikkene? De jobber i par, så du burde se på nummereringa/fargene på RAM sporene på hovedkortet og sette de på f.eks 1 og 3 eller svart og svart.

 

Litt dårlig info her, men tolker jeg riktig hvis alt starter, men det ikke er noe liv på skjermen? 

 

Og er dette nye deler, eller brukt fra før?

 

Og hva slags harddisk har du?

 

Jeg har prøvd å plassere brikke båd riktig og 'feil' men det gjør ingen forskjell. Jeg mener å ha erfart at det skal fungerer selv om man ikke plasserer dem på den beste måten. Har ikke koblet til noen harddisk ennå, systemet skulle vel starte BIOS før det spør etter disker?  Mej jeg kan jo prøve å putte inn en Rufus-pinne, den skal jo boote. Men som sagt, finner vel ut av det når jeg får prøvet med nytt power

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann, hadde ikke ventet mere her :wee:

 

Men jeg har omsider fått sving på systemet. Jeg funderte lenge på hva problemet kunne være, jeg hadde bare puttet inn de første og billigste DDR3 jeg kunne finne, regnet med at DDR3 = DDR3 and that's that, men så enkelt var det nok ikke. Så jeg tok lupen fatt og gikk igjennom listen over brukbar RAM i ASUS hovedkort-manualen. Den var lang, men der stod hele "navnet" på brikkene, og jeg fant tre alternativer som jeg også fant igjen på markedet, dvs. ebay. Jeg bestilte 4GB (for XP;) refurbished, fra England. Det var ganske rimelig, og det så fabrikknytt ut for meg i originalforpakning. Og det sa ikke engang pang da jeg slo på maskinen, men for første gang var det liv i den! Gjett om jeg var lettet... Hvis det er noe å bemerke så er det vel at Fractal er overkill og litt stor og tung for meg, men ellers er den grei nok. På toppen av det hele har jeg endelig også fått liv i en Netgear USB-Wifi plugg så nå er alt som det skal være.

 

Til neste gang,

 

ha noen riktig gode dager mens sommeren ennå er her! :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...