Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er penger fra forsikringspremie skattepliktige?


s_s

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en del penger fra en forsikringspremie. Denne ble utbetalt i USA. I USA er pengene ikke skattepliktige. Jeg har nå flyttet penge til mitt norske konto.

 

Jeg spurte skatteetaten direkte, men de svarte at jeg bare skulle deklarere det neste år som alt annet. 

 

For deg innebærer dette at du ved innlevering av skattemeldingen må oppgi all inntekt og formue fra Norge og utlandet. Ved overføring av penger til bankkonto i Norge vil beløpet fremkomme som formue i skattemeldingens post 4.1.1.

Når du levere skattemeldingen for 2017 må du opplyse om din forsikringspolise. Dette kan gjøres i skattemeldingens post 5.0. Skatteplikten vil bli vurdert når vi behandler fastsetting av skatt for inntektsåret 2017.

 

En forsikringspremie kan vel ikke ses som en inntekt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringspremie er noe DU betaler. Det du har fått er vel en erstatningsutbetaling, og den er sannsynligvis inntektsskattepliktig, men det kommer nok an på hva slags erstatning du har fått. Er det erstatning for fremtidig tapt inntekt, så er den f.eks. skattepliktig som den fremtidige inntekten ville vært.

 

https://www.google.no/search?q=forsikringserstatning+skatteplikt&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=v9RPWZ6_HM_c8Af0wZXgCQ

 

https://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/personskade/skatt-pa-erstatning

Lenke til kommentar

Erstatning beskattes som det det er en erstatning for (surrogatprinsippet). Erstatning for tapt lønnsinntekt beskattes som lønn, erstatning for utgifter beskattes ikke.

 

At noe ikke beskattes i USA betyr ikke at det ikke kan beskattes i Norge. Det kommer bl.a. an på hvor du skattemessig var bosatt da inntekten ble innvunnet. Du bør kontakte en advokat med bakgrunn innen internasjonal personbeskatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...