Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Misbruk av varemerke


Fjellrapp

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg jobber i en bedrift som tidligere har hatt franchisetagere innen detaljhandel. 

Dette er en stund siden å har i dag kun filialer. 

 

Men jeg har oppdaget at en tidligere franchisetager selger et av våre skilt på finn.no 

Dette skulle i følge avtalen vært tilbakelevert eller ødelagt ved endt avtale, som står spesifisert under flere punkter. Men her har nok ikke driftsjef fulgt opp godt nok og det er flere år siden de gikk ut av kjeden. 

 

De selger fremdeles samme type produkter, og annonsen på finn hvor skiltet selges er bare et skalkeskjul for og selge disse produktene. Ikke et ord i annonsen handler om selve skiltet. 

 

Avtalen gikk vel ut i ca 2009/2010, er denne nå ikke lenger bindende mtp bruk av profilering osv? 

 

Er en del regler rundt dette med misbruk av varemerker i varemerkeloven og markedsføringsloven, men dette er veldig i gråsonen og jeg har ikke klart å finne noen tilsvarende saker i rettsvesenet eller i media osv. 

 

Det er litt provoserende at de utnytter vårt navn, men mest er det skadelig for vår profil da bildet er av et slitent og gammelt skilt som bare er lent opp mot en søppelkontoeiner..

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan gå løs på denne saken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går løs på denne saken ved å kontakte advokat. Du forklarer denne saken skikkelig for vedkommende, med konkret informasjon og ikke anonymisert/generalisert informasjon, og ber vedkommende om en vurdering av om du har et krav og en vurdering av hva som er en hensiktsmessig måte å gå fram på.

Lenke til kommentar

Jaggu, at jeg ikke hadde tenkt på det før.

 

Fra spøk til revolver, saken er at det ikke er verdt og involvere advokater, da koster det fort mer enn det smaker.

Jeg har heller ingen myndighet til og engasjere advokat, og ønsker ikke å bry mine overordnede med dette nå midt i ferien.

 

Det jeg har myndighet til er og prøve å finne ut av regelverket og kontakte vedkommende når jeg har nok tyngde.

 

Jeg fikk ønsket effekt i en lignende sak angående domene-bruk tidligere i uken med denne taktikken så det er teoretisk mulig. 

Men den saken var det vesentlig enklere og innhente relevant informasjon. 

 

Hvis du mener at informasjonen jeg har gitt er manglende så fyller jeg gjerne ut det, men ser ingen grunn til og bruke navn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...