Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier kreve ikke-kontraktsfestet depositum år etter leieopptak?


Anbefalte innlegg

Jeg bor et sted der det er kontrakt uten noe depositum siden garantien fra nav har blitt borte etter et år. Nå ville han ha det jeg nekta. Kontrakten er uten oppsigelsestid. Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd? Han er en uprofessionell huseier og skulle dra på ferie nå straks.

 

Anonymous poster hash: 666d9...601

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor et sted der det er kontrakt uten noe depositum siden garantien fra nav har blitt borte etter et år. Nå ville han ha det jeg nekta. Kontrakten er uten oppsigelsestid. Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd? Han er en uprofessionell huseier og skulle dra på ferie nå straks.

 

Anonymous poster hash: 666d9...601

For det første så må du betale husleie så lenge du bor der, det kommer du ikke utenom selv om han ønsker depositum nå i etterkant. Du kan nekte å betale inn depositum hvis det ikke står noe om det i kontrakten, men du har ingen grunn til å la være å betale husleie fordi du er uenig i det.

Huseier kan sende kravet til namsmannen. Hvis du da ikke betaler så kan det trekkes fra lønnen din. Det koster så vidt jeg vet koster det 2,1 rettsgebyr for en begjæring om tvangsfullbyrdelse hos namsmannen. Det blir i dag 2202 kr. Eventuelt var det begjæring om utlegg man skulle be om, det koster litt mindre. Men i utgangspunktet er det ikke særlig dyrt for huseier å kreve inn pengene og det koster ikke mer enn kravet han har mot deg med mindre husleien din er latterlig lav.

Lenke til kommentar

 

Jeg bor et sted der det er kontrakt uten noe depositum siden garantien fra nav har blitt borte etter et år. Nå ville han ha det jeg nekta. Kontrakten er uten oppsigelsestid. Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd? Han er en uprofessionell huseier og skulle dra på ferie nå straks.

 

Anonymous poster hash: 666d9...601

For det første så må du betale husleie så lenge du bor der, det kommer du ikke utenom selv om han ønsker depositum nå i etterkant. Du kan nekte å betale inn depositum hvis det ikke står noe om det i kontrakten, men du har ingen grunn til å la være å betale husleie fordi du er uenig i det.

Huseier kan sende kravet til namsmannen. Hvis du da ikke betaler så kan det trekkes fra lønnen din. Det koster så vidt jeg vet koster det 2,1 rettsgebyr for en begjæring om tvangsfullbyrdelse hos namsmannen. Det blir i dag 2202 kr. Eventuelt var det begjæring om utlegg man skulle be om, det koster litt mindre. Men i utgangspunktet er det ikke særlig dyrt for huseier å kreve inn pengene og det koster ikke mer enn kravet han har mot deg med mindre husleien din er latterlig lav.

 

Og huseier kan kreve det dekket av leietaker. (Gitt at leietaker faktisk har noe av verdi.)

 

Til TS:

Hevn fungerer i utgangspunktet dårlig, men det finnes en del regler som tillater deg å holde igjen husleie. Jeg anbefaler en titt i husleielova.

Lenke til kommentar

Sjekk ut vedlegg husleiekontrakten

 

 

 

Jeg bor et sted der det er kontrakt uten noe depositum siden garantien fra nav har blitt borte etter et år. Nå ville han ha det jeg nekta. Kontrakten er uten oppsigelsestid. Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd? Han er en uprofessionell huseier og skulle dra på ferie nå straks.Anonymous poster hash: 666d9...601

 

For det første så må du betale husleie så lenge du bor der, det kommer du ikke utenom selv om han ønsker depositum nå i etterkant. Du kan nekte å betale inn depositum hvis det ikke står noe om det i kontrakten, men du har ingen grunn til å la være å betale husleie fordi du er uenig i det.

Huseier kan sende kravet til namsmannen. Hvis du da ikke betaler så kan det trekkes fra lønnen din. Det koster så vidt jeg vet koster det 2,1 rettsgebyr for en begjæring om tvangsfullbyrdelse hos namsmannen. Det blir i dag 2202 kr. Eventuelt var det begjæring om utlegg man skulle be om, det koster litt mindre. Men i utgangspunktet er det ikke særlig dyrt for huseier å kreve inn pengene og det koster ikke mer enn kravet han har mot deg med mindre husleien din er latterlig lav.

Og huseier kan kreve det dekket av leietaker. (Gitt at leietaker faktisk har noe av verdi.)

 

Til TS:

Hevn fungerer i utgangspunktet dårlig, men det finnes en del regler som tillater deg å holde igjen husleie. Jeg anbefaler en titt i husleielova.

post-411330-0-02177500-1497563518_thumb.jpg

post-411330-0-57938700-1497563560_thumb.png

post-411330-0-69310800-1497563574_thumb.png

Lenke til kommentar

Ikke noe fylt på siste siden :)) der er det om depositum og vi har ikke det

 

 

Jeg bor et sted der det er kontrakt uten noe depositum siden garantien fra nav har blitt borte etter et år. Nå ville han ha det jeg nekta. Kontrakten er uten oppsigelsestid. Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd? Han er en uprofessionell huseier og skulle dra på ferie nå straks.Anonymous poster hash: 666d9...601

 

For det første så må du betale husleie så lenge du bor der, det kommer du ikke utenom selv om han ønsker depositum nå i etterkant. Du kan nekte å betale inn depositum hvis det ikke står noe om det i kontrakten, men du har ingen grunn til å la være å betale husleie fordi du er uenig i det.

Huseier kan sende kravet til namsmannen. Hvis du da ikke betaler så kan det trekkes fra lønnen din. Det koster så vidt jeg vet koster det 2,1 rettsgebyr for en begjæring om tvangsfullbyrdelse hos namsmannen. Det blir i dag 2202 kr. Eventuelt var det begjæring om utlegg man skulle be om, det koster litt mindre. Men i utgangspunktet er det ikke særlig dyrt for huseier å kreve inn pengene og det koster ikke mer enn kravet han har mot deg med mindre husleien din er latterlig lav.

Og huseier kan kreve det dekket av leietaker. (Gitt at leietaker faktisk har noe av verdi.)

 

Til TS:

Hevn fungerer i utgangspunktet dårlig, men det finnes en del regler som tillater deg å holde igjen husleie. Jeg anbefaler en titt i husleielova.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er viktig å reagere raskt, er at en eventuell utkastelsesprosess vil ta minimum seks uker, men ofte vil den på grunn av saksbehandlingstid kunne ta tre måneder. Hvis man ikke har depositum for mer enn tre måneders leie, vil man lett kunne gå i minus.

 

 

Hvis man da flytter før 3mnd unngår man namsmannen

Lenke til kommentar

Nei. Pengekravet eksisterer fortsatt, men namsmannen kan jo selvfølgelig ikke kaste deg ut etter du har flyttet.

Men jeg er usikker på om det er to forskjellige prosesser som må settes igang. Altså utkastelse og innkreving av penger. Huseier kan uansett kreve penger du skylder han betalt via namsmannen siden du har en kontrakt som sier du skal betale X kr i leie.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg ikke betaler han en mnd eller to kan han eventuelt få til pengene tilbake fra meg eller må han betale mye for å få krevd?

Anonymous poster hash: 666d9...601

Spør du virkelig om hjelp til å unnlate å betale for en tjeneste du mottar? 

 

Synes du det hadde vært kult om huseier fikk 3mnd forskudd på leie av deg, men byttet lås etter en mnd og ikke betalte tilbake for de to siste månedene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...