Gå til innhold

[Løst] Spørsmål angående rundkjøringer


Gjest medlem-443759

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-443759

Hei!

 

Jeg kjører på vei med to og to felt i samme retning og kommer til en rundkjøring som vist på bildet, og jeg skal ut til venstre. 

 

Kan jeg kjøre i rundkjøringen (holder meg i venstre felt) og så kjøre ut av rundkjøringen og rett ut på venstre felt i veien som er til venstre på tegningen da? Eller må jeg kjøre i rundkjøringen (venstre felt), og ved nest siste avkjørsel blinke til høyre, skifte til høyre felt, og så svinge ut (hvor jeg havner i høyre felt på veien til venstre)?

 

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

Her gjør føreren sistnevnte (kjører altså ut i høyre felt når han skal ut til venstre fra rundkjøringen). Jeg lurer på om jeg også kan kjøre ut til det venstre feltet istedet?

 

Takk på forhånd!

 

B%C3%98KRYSSET.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du forlater rundkjøringen fra venstre felt så må du huske på at du har vikeplikt for kjøretøy i høyre (ytre) felt som kanskje skal fortsette videre i rundkjøringen.

 

Forøvrig er det riktigste å forlate rundkjøringen fra høyre felt. Enhver utkjøring av en rundkjøring er jo en høyresving og i trafikkreglene paragraf 6 (Svinging) står det: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre."[/size]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du forlater rundkjøringen fra venstre felt så må du huske på at du har vikeplikt for kjøretøy i høyre (ytre) felt som kanskje skal fortsette videre i rundkjøringen.

 

Forøvrig er det riktigste å forlate rundkjøringen fra høyre felt. Enhver utkjøring av en rundkjøring er jo en høyresving og i trafikkreglene paragraf 6 (Svinging) står det: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre."[/size]

Ved å absolutt skulle forlate rundkjøringen i høyrefeltet vil man være en effektiv hindring for effektivitet i trafikken og det aktuelle sitatet må sies å være svært lite anvendelig i akkurat denne situasjonen.

 

I en del tilfeller er det forresten merket to felt ut også ved hjelp av hvite linjer, da vil man ikke skifte felt dersom man kjører ut der slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar

Ved å absolutt skulle forlate rundkjøringen i høyrefeltet vil man være en effektiv hindring for effektivitet i trafikken og det aktuelle sitatet må sies å være svært lite anvendelig i akkurat denne situasjonen.

 

I en del tilfeller er det forresten merket to felt ut også ved hjelp av hvite linjer, da vil man ikke skifte felt dersom man kjører ut der slik jeg tolker det.

 

Vel, ikke skyld på meg, jeg bare referer til reglene jeg.

 

Du skriver "merket to felt ut også ved hjelp av hvite linjer". Jeg antar det er stiplede ledelinjer du sikter til? Det er som navnet sier ledelinjer og er for å lede trafikken. I en rundkjøring går kjørefeltene rundt i en ring. Du foretar alltid en høyresving når du svinger ut av rundkjøringen og svinger inn på "en ny vei". Se for deg rundkjøringen "rettet" ut. Da sitter du igjen med en rett enveiskjørt vei med kun høyresvinger.

Det er m.a.o ingen felt som fortsetter ut av rundkjøringen. Du vil alltid krysse høyre felt om du ligger i venstre når du skal ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du forlater rundkjøringen fra venstre felt så må du huske på at du har vikeplikt for kjøretøy i høyre (ytre) felt som kanskje skal fortsette videre i rundkjøringen.

 

Forøvrig er det riktigste å forlate rundkjøringen fra høyre felt. Enhver utkjøring av en rundkjøring er jo en høyresving og i trafikkreglene paragraf 6 (Svinging) står det: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre."[/size]

 

Sånn sett er jo innerste felt i de aller fleste norske rundkjøringer helt ubrukelig i og med at rundkjøringene er så små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...