Gå til innhold

Vurderer utdanning innen IT sikkerhet.


Anbefalte innlegg

Heisann! Er ganske fersk innenfor IT osv. Jeg skal ta fagbrev som elektriker til høsten nå og vurderer å gå Fagskole innen IT Sikkerhet i gjøvik. Men jeg lurer på om dette er noe å satse på?

Hva gjør man innenfor denne type arbeid?

Er det vanskelig for en som ikke har programmert tidligere? Er 21år og har hatt data siden jeg var 6, så har litt erfaring hardware messig men ikke innenfor software. :)

 

Noen som har noen ideer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-sikkerhet er noe som er i stødig vekst.

Jeg ville tro at det generelt var en retning det vil være både behov for, og etterspørsel etter, i fremtiden.

 

IT-sikkerhet favner ganske vidt, det kan være alt fra beskyttelse av nettverk mot inntrengere, til å jobbe med kryptografi, til å skape bedre holdninger rundt sikkerhet i en bedrift eller lignende.

Mange ender nok opp som sistnevnte, en glorifisert vaktmester.

 

Dog beskriver vel skolen studiene slik :

 

Internett er en fiendtlig omgivelse hvor det angripes hele tiden. Hvordan klarer nettverk og datasystemer å leve stabilt under disse forholdene? Vi trenger deg til å forstå angrep, forsvar, forebygging og etterforskning av IT-systemer i cyberspace.

 

Det skulle vel i det minste antyde at det er lagt opp mer mot "cyber security" enn "infosec", altså mer mot beskyttelse fra hackere og slikt, enn å be folk passe på passordene sine.

 

I så måte er det nok en hel del programmering involvert, samt at man bør ha inngående kjennskap til nettverk, protokoller, angrepsvektorer og slikt.

 

Man kan nok anta at det er mulig å gjennomføre studiet uten å være programmerer på forhånd eller å ha jobbet med nettverk e.l. det viktigste er nok som for alle studier, at man er interessert og villig til å lære.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Hvis du skal skille deg ut innen IT sikkerhet må du ha god kunnskap og egentlig litt mer lidenskap enn det virker som du har per nå. Viktig at du utforsker grundig før du starter skole isåfall.

 

God på programmering må du være, og god på nettverk. Mye av dette feltet beror på erfaring så det kan være vanskelig som fersk å komme i jobb.

Lenke til kommentar

Noen jobber der det er mer med fysisk Hardware innen IT? Er ikke super på programmering osv. har vært borti litt før, men C+ osv har jeg ikke fått til

 

Svært lite egentlig, det aller meste går jo på serviceavtaler og garantier, så om du virkelig vil pille på maskiner er firma som Infocare riktig sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...