Gå til innhold

Er du tv-reperatør? Se her.


mrf00rk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tror jeg har svidd det meste som kan svies på en maskin.

Grunnen er at signalet fra tv'n til tv-inn på skjermkortet mitt er helt idiot.

Jeg får skikkelig støt når jeg tar på den kabelen i mellom.

Hva er normalt nivå på det signalet når det kommer fra tv'n?, enda den sto ikke på. heh:D.

Tv'n er relativ ny (97 tror jeg, Nokia).

Det er altså snakk om Video-ut på tv'n som går til tv-inn på skjermkortet mitt.

 

Og hvem er erstatnings ansvarlig for det som gikk til helvete?

 

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til at du får støt kan være følgende: Om TV´n er tilkoblet et kabelnett, så er TV´n dermed jordet. Om PC´n ikke er tilkoblet en jordet stikkontakt, så vil du kunne få støt om du tar i metallet på tilkoblingspluggen og PC´n samtidig!

 

Samme situasjon kan faktisk oppstå om PC´n er tilkoblet en jordet stikkontakt, og TV´n koblet til en stikkontakt uten jord / uten kabelnett. Ikke sjelden står det spenning på selve chassiet i en TV, og når du da tar i metallet på pluggen og PC´n samtidig, så vil du også få deg en "karamell"! Metallet / kappen på en slik tilkobling står nemlig i direkte kontakt med chassiet på TV´n i andre enden av kabelen!

 

Ingen er nok erstatningsansvarlig for det som har skjedd!

Signalspennnigen fra TV´n er som allerede nevnt, kun noen få volt. Men spenningspotensialet mellom TV-chassi og PC-chassi kan derimot være ganske stort, 110 til 230volt.

Lenke til kommentar

Hei og takk for mange svar.

 

Kabelen var ikke koblet til pc når jeg tok i den, og var heller ikke kontakt med pc'n når det skjedde.

Tv'n var heller ikke på men den er tilknyttet et kabelanlegg.

Og stikkontaktene her i huset er ikke jordet:/

Så, det som skjedde var at jeg tok i enden på den video-kabel (standard gul-sak) og fikk meg en real karamell.

Rammen på maskina har i allefall gått adundas, og jeg plugger i video-kabelen så er skjermbildet idiot når jeg rebooter.

Og under spilling er skjermkortet meget ustabilt.

Lenke til kommentar

Når du fikk "kysset" fra kabelen, holdt du da samtidig i PC´n? Jeg tipper du gjorde det,og ettersom TV´n ER koblet til et kabelanlegg, er den dermed jordet. Samtidig står det nok spenning på PC-chassiet ditt, og når du da tar i kabelen, så danner du dermed en jordforbindelse fra PC-chassi via den uisolerte delen på kabelkontakten, som i andre enden er koblet til jord, via TV-chassiet!

Det spiller forøvrig ingen rolle om TV´n er avslått, jordforbindelse har den i allefall! Inntil du trekker ut antennekabelen. Gjør du det FØR du kobler kabler mellom PC og TV, så slipper du høyst sannsynlig unna slike "festlige" og dyre opplevelser!

Lenke til kommentar

Jeg skrev i sted at jeg ikke var det, men nå har jeg prøvd ut det med tv'n på. Fikk strøm når jeg tøtsjet chassiet. Helsikes møkk.

Men det må jo være signalet fra tv'n som har ødelagt diverse ting på maskinen min?

Ram og skjermkort bla, svikter vel ikke uten videre?

hm, jeg sendte en mail til Lefdal ang. dette så jeg venter i spenning :grin: på svar.

 

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 21:47, mrf00rk skrev:

Jeg skrev i sted at jeg ikke var det, men nå har jeg prøvd ut det med tv'n på. Fikk strøm når jeg tøtsjet chassiet. Helsikes møkk.

Men det må jo være signalet fra tv'n som har ødelagt diverse ting på maskinen min?

Ram og skjermkort bla, svikter vel ikke uten videre?

hm, jeg sendte en mail til Lefdal ang. dette så jeg venter i spenning
:grin:
på svar.


Hilsen Andreas.


 

Blir spennende å høre hva Lefdal svarer da :razz:

 

Spørsmål: Hvilken ende av kabelen koblet du først? Stod den i PC´n først, eller var den tilkoblet TV´n først? Dette kan faktisk være avgjørende, mht. problemet ditt! Eksempel: Om kabelen først var koblet til PC, og du ved tilkobling til TV var uheldig ved at midtpinnen på kontakten berørte den jordete delen på kontakten i TV´n, så har du dermed gitt elektronikken i skjermkortet ditt en skikkelig smell! At det i så fall fortsatt virker, er nærmest bare flaks!

Lenke til kommentar

Jeg har også fått liknende opplevelse !

Jeg fikk karamell fra tv ut saken fra tven. Fattern sa det var krypstrøm, ikke noe å være farlig for. Men gjorde helvetes vondt :razz:

 

Jeg dro ut alle kablene fra data maskinen min, og satte inn en etter en. Tok på tv ut kabelen, og tok på metall på datan. Fikk ikke strøm før jeg plugga i skjermkabelen. Men forresten, nå som jeg kom til å tenke på det, så hadde jeg bytta om tv kabelen og lyd kablene liksom.. SÅ jeg fikk strøm fra forsterkeren min tenker jeg vi sier. Bytta tilbake til hva som hva før, (har ledning kaos på rommet, monga litt etter at jeg hadde vært på LAN), og jeg fikk ikke denne såkalte krypstrømmen.

 

Kanskje du har plugga i feil liksom ? Du har kanskje tatt fra jackplug til tv out, istedenfor tv signal til tv out, og fra pci kort til forsterker. Iaf det som var problemet hos meg.

 

Det var forresten deilig å presse grensen over hvor lenge jeg klarte å holde på den saken :wink: Ikke mer enn et par msec, men var moro. Lurte pappa også btw. LOL han hoppa i været.

 

Klønete fortalt / x files begynner jo snart

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ca samme problemet.

Jeg å en kompis skulle koble sammen pc'ene med nullmodems-kabel, kobla til ene pc'en, holdt på pinnene på kabelen og kom bort i kabinette.

Hovedkort å ram blei ødelagt, sendte inn på reparasjon å sa det var lyn og fikk igjen på forsikring. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 22:17, Skrue skrev:

Quote:


On 2002-02-28 21:47, mrf00rk skrev:

Jeg skrev i sted at jeg ikke var det, men nå har jeg prøvd ut det med tv'n på. Fikk strøm når jeg tøtsjet chassiet. Helsikes møkk.

Men det må jo være signalet fra tv'n som har ødelagt diverse ting på maskinen min?

Ram og skjermkort bla, svikter vel ikke uten videre?

hm, jeg sendte en mail til Lefdal ang. dette så jeg venter i spenning
:grin:
på svar.


Hilsen Andreas.


 

Blir spennende å høre hva Lefdal svarer da :razz:

 

Spørsmål: Hvilken ende av kabelen koblet du først? Stod den i PC´n først, eller var den tilkoblet TV´n først? Dette kan faktisk være avgjørende, mht. problemet ditt! Eksempel: Om kabelen først var koblet til PC, og du ved tilkobling til TV var uheldig ved at midtpinnen på kontakten berørte den jordete delen på kontakten i TV´n, så har du dermed gitt elektronikken i skjermkortet ditt en skikkelig smell! At det i så fall fortsatt virker, er nærmest bare flaks!

 

Skruen, siden disse potensial forskjellene oppstår og kan skade komponenter..finnes vel ting laget for å fjerne dette, filter ? Kan vel kjøre skilletrafo på denslags sensitivt utstyr ? TV`n min her har blitt blåst her pga det der, compositt inngangen røk... :/

Lenke til kommentar

 

Skruen, siden disse potensial forskjellene oppstår og kan skade komponenter..finnes vel ting laget for å fjerne dette, filter ? Kan vel kjøre skilletrafo på denslags sensitivt utstyr ? TV`n min her har blitt blåst her pga det der, compositt inngangen røk... :/

 

 

 

 

 

Hvordan gikk det med erstatning etc?

Lenke til kommentar

Jeg tror at den enkleste måten å fjerne problemet på, er å jorde PC til TV, før man kobler til annet utstyr, eller sørge for at begge enheter er strømløse for man kobler forbindelser mellom disse.

Sistnevnte løsning er nok den enkleste.

 

Har forøvrig i sin tid gjort akkurat samme tabben sjøl, skulle koble "line out" fra receiver (som også var koblet til kabelanlegget) til PC.

Heldigvis slapp jeg unna med et ødelagt lydkort!

 

Senere tok jeg sjansen igjen, men fulgte prosedyren ovenfor. Siden har jeg ikke hatt problemer :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...