Gå til innhold

Ny PC for plex media server og transcoding


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en PC som skal kjøre Plex media server og må tåle en del transcoding.  Jeg har en del kompiser som bruker plex og noen av TVene, mobiltelefonene og paddene krever transcoding.  Derfor trenger jeg en PC som har CPU-kraft nok til å tåle 3-4 transcodes samtidig.  Slik jeg har forstått det så krever 1080p transcoding ca. 2000 CPU passmark og jeg vil da trenge en CPU med minst 8000 passmark.

 

Jeg kommer ikke til å bruke PCen for spilling men jeg er litt usikker på hva som kommer med tanke på hardware transcoding om det er CPU eller GPU som kan gjøre dette for plex.  Så derfor er jeg litt usikker på hva jeg trenger av skjermkort og CPU.

 

Mtp minne så er jeg heller ikke sikker på hva jeg bør gå for men det er vel vanlig med 8 eller 16GB.

 

Jeg har over 30 TB med lagring via en Synology NAS så jeg trenger ikke noe særlig med lagringsplass på PCen.  Jeg ønsker selvsagt SSD som lagringsmedia.

 

Jeg har en Samsung TV med Plex app så jeg trenger ikke koble PCen til TVen og jeg bruker å koble meg til PCen med en laptop via remote desktop så derfor trenger jeg ikke skjerm.  Det fører også til at jeg kan stue bort serveren til et lite brukt rom så størrelse eller støynivå er ikke så veldig kritisk.  Men det hadde sikkert vært en fordel om den ikke var for strømkrevende da den skal stå på 24/7.

 

Budsjettet er ikke så stramt og jeg ser for meg å bruke opptil ca 10k.

 

Takk for tilbakemeldinger!

c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en plex server selv, med 27 brukere. Har hatt 8 transcdinger + 2 direct stream samtidig.

 

I den står en AMD FX-8320, og er veldig fornøyd med den. Har også 32gb ram, men 16gb holder nok lenge.

Det er bare CPU som kreves, ikke GPU.

 

Hvis du ikke skal ha skjerm på denne (jeg har ikke), så vil jeg anbefale deg å underske litt om hovedkortet kan startes uten skjermkort. Mitt kan ikke, så derfor måtte jeg kjøpe et billig skjermkort som må stå i for å i det hele tatt få startet maskinen. Det tar jo opp ett PCI-spor også.

Jeg har disablet skjermkortet i windows, så det ikke står å lager varme.

 

Min står også på 24/7. Før siste restart (for 6 dager siden) hadde jeg uptime på over 50 dager. Kjører en ned-strippet versjon av Win7 Pro.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på om det kun er plex server, evt om du skal kjøre noe annet.

Mtp server siden er det ofte lurt med ECC minne, dette blir fort dyrere så det blir en vurderings sak mtp budjsett på 10k.

AMD sine nye cpu's (ryzen) er nok og anbefale mtp flere cores til transcoding, med ryzen må du være litt forsiktig med hvilken ram du velger, en del ram som ikke passer til ryzen, les litt rundt på forums og guider så er det mange gode alternativer. 8GB er minste krav, ofte holder det, men mtp at du bygger det som en server burde du ikke utelukke 16GB.

 

Et billig AM4 B350 hovedkort med innebygd gpu f.eks, med en nyere ryzen cpu, ryzen 7 1700 er og anbefale, den er ikke alt for dyr, men bra bang for buck, spesielt mtp plex transcoding. Ut over dette er det bare og hive på PSU, ram og noe diskplass så er du i gang.

post-80786-0-40729500-1495758508_thumb.gif

 

Her har du et ganske standard oppsett, du kan selvfølgelig gå opp i mye, både cpu (f.eks til 1800) psu, mobo eller ram dersom det er ønskelig, men her har du et startpunkt hvertfall som burde gi deg ganske mye kraft til plex.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på om det kun er plex server, evt om du skal kjøre noe annet.

Mtp server siden er det ofte lurt med ECC minne, dette blir fort dyrere så det blir en vurderings sak mtp budjsett på 10k.

AMD sine nye cpu's (ryzen) er nok og anbefale mtp flere cores til transcoding, med ryzen må du være litt forsiktig med hvilken ram du velger, en del ram som ikke passer til ryzen, les litt rundt på forums og guider så er det mange gode alternativer. 8GB er minste krav, ofte holder det, men mtp at du bygger det som en server burde du ikke utelukke 16GB.

 

Et billig AM4 B350 hovedkort med innebygd gpu f.eks, med en nyere ryzen cpu, ryzen 7 1700 er og anbefale, den er ikke alt for dyr, men bra bang for buck, spesielt mtp plex transcoding. Ut over dette er det bare og hive på PSU, ram og noe diskplass så er du i gang.

attachicon.gifplex.gif

 

Her har du et ganske standard oppsett, du kan selvfølgelig gå opp i mye, både cpu (f.eks til 1800) psu, mobo eller ram dersom det er ønskelig, men her har du et startpunkt hvertfall som burde gi deg ganske mye kraft til plex.

 

Du trenger vel ikke ECC minne for en plex server? Kunne forstått det om det var snakk om en filserver, men denne boksen skulle vel bare transcode video og la folk streame media fra den. Da trenger du strengt tatt ikke ECC minne.

Lenke til kommentar

 

Det kommer veldig ann på om det kun er plex server, evt om du skal kjøre noe annet.

Mtp server siden er det ofte lurt med ECC minne, dette blir fort dyrere så det blir en vurderings sak mtp budjsett på 10k.

AMD sine nye cpu's (ryzen) er nok og anbefale mtp flere cores til transcoding, med ryzen må du være litt forsiktig med hvilken ram du velger, en del ram som ikke passer til ryzen, les litt rundt på forums og guider så er det mange gode alternativer. 8GB er minste krav, ofte holder det, men mtp at du bygger det som en server burde du ikke utelukke 16GB.

 

Et billig AM4 B350 hovedkort med innebygd gpu f.eks, med en nyere ryzen cpu, ryzen 7 1700 er og anbefale, den er ikke alt for dyr, men bra bang for buck, spesielt mtp plex transcoding. Ut over dette er det bare og hive på PSU, ram og noe diskplass så er du i gang.

attachicon.gifplex.gif

 

Her har du et ganske standard oppsett, du kan selvfølgelig gå opp i mye, både cpu (f.eks til 1800) psu, mobo eller ram dersom det er ønskelig, men her har du et startpunkt hvertfall som burde gi deg ganske mye kraft til plex.

 

Du trenger vel ikke ECC minne for en plex server? Kunne forstått det om det var snakk om en filserver, men denne boksen skulle vel bare transcode video og la folk streame media fra den. Da trenger du strengt tatt ikke ECC minne.

 

Ikke så vidt jeg vet nei, var derfor jeg poengterte at det kommer ann på om han kun bruker den til plex eller annet :)

Kun til plex samt transcoding kan jeg ikke se for meg noen grunn til og gå for ecc

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer veldig ann på om det kun er plex server, evt om du skal kjøre noe annet.

Mtp server siden er det ofte lurt med ECC minne, dette blir fort dyrere så det blir en vurderings sak mtp budjsett på 10k.

AMD sine nye cpu's (ryzen) er nok og anbefale mtp flere cores til transcoding, med ryzen må du være litt forsiktig med hvilken ram du velger, en del ram som ikke passer til ryzen, les litt rundt på forums og guider så er det mange gode alternativer. 8GB er minste krav, ofte holder det, men mtp at du bygger det som en server burde du ikke utelukke 16GB.

 

Et billig AM4 B350 hovedkort med innebygd gpu f.eks, med en nyere ryzen cpu, ryzen 7 1700 er og anbefale, den er ikke alt for dyr, men bra bang for buck, spesielt mtp plex transcoding. Ut over dette er det bare og hive på PSU, ram og noe diskplass så er du i gang.

attachicon.gifplex.gif

 

Her har du et ganske standard oppsett, du kan selvfølgelig gå opp i mye, både cpu (f.eks til 1800) psu, mobo eller ram dersom det er ønskelig, men her har du et startpunkt hvertfall som burde gi deg ganske mye kraft til plex.

 

Du trenger vel ikke ECC minne for en plex server? Kunne forstått det om det var snakk om en filserver, men denne boksen skulle vel bare transcode video og la folk streame media fra den. Da trenger du strengt tatt ikke ECC minne.

 

Ikke så vidt jeg vet nei, var derfor jeg poengterte at det kommer ann på om han kun bruker den til plex eller annet :)

Kun til plex samt transcoding kan jeg ikke se for meg noen grunn til og gå for ecc

 

 

Er det noen ytelsesforskjell ved å separere lagringen fra plex server? / er det hensiktsmessig? (hvorfor ikke gjøre alt i en maskin)

Lenke til kommentar

Nja, for plex vil du jo ha kunne ha noe ytelsetap ja, men om du også bruker den NASen til andre ting enn bare plex så kan det jo være en grei løsning for å passe på at om du har mange brukere som transcoder ting samtidig så vil du enda ha tilgang på filene dine fra NASen(så lenge ikke nettverket ditt er flaskehalsen da)

Lenke til kommentar

Min Plex-server er en helt vanlig PC (uten ECC minne), modifisert til å ta så mange harddisker som overhode mulig. Jeg har 2 stykk 8-ports SATA kontrollere i, og begge er fulle. 15x 2TB disker og 1x8TB disk.

 

cy9QTFpD.jpeg

 

På denne PC'en kjører jeg som sagt plex server. Jeg laster også ned alt av innholdet med uTorrent, og seeder 844 torrents. Jeg kjører en FTP-server for meg selv, og jeg tar automatisk backup av bilder fra telefonen min. Kjører PlexPy og SickRage. Også deler jeg flytrafikkinfo med Flightradar24 fra denne pcen. Setter også denne pc'en til å gjøre tunge ting, som å pakke ut store filer og slikt.

Kjører ikke noe RAID, men duplpiserer viktige mapper over flere fysiske disker.

 

Se flere bilder her, fra før jeg satte i den siste 8TB disken, som jeg har bare lagt oppå det disk-tårnet inni der. Prøvde å stripse den fast, men ble vanskelig.Har tapet fast en bit vegg-til-vegg teppe på metall-rammen, så disken ikke kortsluttes. Lednings-nettet for strøm der har jeg laget selv.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1768772&p=23835951

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Mtp server siden er det ofte lurt med ECC minne, dette blir fort dyrere så det blir en vurderings sak mtp budjsett på 10k.

ECC er primært designet for å forhindre feil fra forstyrrelser der det står mange servere pakket tett sammen og vil være fullstendig bortkastet i en "hjemmeserver".

-Feilkorreksjon i OS, filsystem o.l. vil fange opp alle feil som oppstår, og en ECC brikke med feil må fortsatt byttes selv om den kan fungere med feil.

Lenke til kommentar

ECC er primært designet for å forhindre feil fra forstyrrelser der det står mange servere pakket tett sammen og vil være fullstendig bortkastet i en "hjemmeserver".

 

Dersom det oppstår feil i en minnebrikke på en hjemmeserver, så kan alle dataene bli korrupte.

Da hjelper det lite med RAID eller doble kopier over flere fysiske disker i samme maskin, alt er tapt uansett.

 

Med ECC-minne så korrumperes ikke dataene dersom en feil oppstår i en minnebrikke.

 

Dette er fordelen med ECC, men dersom man uansett har ekstern backup, slik man bør ha, så spiller det liten rolle, man har jo uansett dataene et annet sted.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det kommer GPU-basert transcoding til Plex etterhvert, greit å ha i bakhodet. Er i beta nå mener jeg. Kjører selv Plex og rekorden min er 18 samtidige streams (blanding av direct play og transcode) på en Intel i7-6700.

 

Kan forøvrig anbefale PlexPy, Ombi, Radarr og Sonarr. Gjør det mye lettere å ha kontroll på ting.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Så hva er da best mtp å være klar for GPU transcoding?

Gå for HK med innebygd GPU nå først og heller oppgradere med et skjermkort senere når man vet mer om hva som kreves for å få til hardware transcoding?

 

takk for mange svar!

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Så hva er da best mtp å være klar for GPU transcoding?

Gå for HK med innebygd GPU nå først og heller oppgradere med et skjermkort senere når man vet mer om hva som kreves for å få til hardware transcoding?

 

takk for mange svar!

 

Foreløpig er det vel bare den integrerte gpuen i Intel cpuer som er støttet såvidt jeg vet, har ikke fulgt med noe særlig i det siste. Var helt ubrukelig for min del sist jeg prøvde previewen. Du finner massevis av info her http://forums.plex.tv/discussion/250946/plex-media-server-hardware-transcoding-preview-3-1-6-0-3720/p1

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har sett litt på Ryzen 7 og har litt lyst på flere cores.  Er nok kanskje litt overkill mtp hvor mange brukere jeg har men siden jeg har lyst på Ryzen 7 så blir det nok noe lignende det her :)

 

post-65562-0-38298800-1506027748_thumb.png

 

Jeg tenkte å OC CPUen men usikker på om jeg trenger den kjøleren eller kan bruke den som kommer med.  Noen tanker om det?

 

Noen som har noen kommentarer til valg av deler? Noe som jeg bør bytte ut og velge noe annet?

Endret av c2h5oh
Lenke til kommentar

Har sett litt på Ryzen 7 og har litt lyst på flere cores.  Er nok kanskje litt overkill mtp hvor mange brukere jeg har men siden jeg har lyst på Ryzen 7 så blir det nok noe lignende det her :)

 

attachicon.gifwishlist-komplett.png

 

Jeg tenkte å OC CPUen men usikker på om jeg trenger den kjøleren eller kan bruke den som kommer med.  Noen tanker om det?

 

Noen som har noen kommentarer til valg av deler? Noe som jeg bør bytte ut og velge noe annet?

 

Ser veldig bra ut det der :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...