Gå til innhold

Alle operatørene har oppdatert med EU-roaming inkludert - dette er de beste abonnementene nå


Anbefalte innlegg

 

Jeg bor i utlandet (EU) og opplever at når jeg er gjest i Norge at operatørene (alle jeg har prøvd)) struper datahastigheten til maks. 1Mbit uansett hvor og uansett om dekningen viser full 4G dekning. Norge er det eneste landet som gjør dette. Dette er dårlig gjort mot alle som skulle gjeste i Norge, mens andre land ikke oppførerseg slik mot gjester i mobilnettet.

Høres merkelig ut! Hva slags operatør har du?

T-mobile i Ungarn som forøvrig har hatt abonnement med fri roaming i EU/EØS i over ett år. Hadde vært interessant å vite om gjester fra andre land opplever det samme. Jeg mistenker at operatørene i Norge har gått sammen om å ikke tillate normale hastigeter for gjester da fri bruk fra andre EU land hadde belastet kapasiteten. Siden operatørene allerede taper penger på fri roaming vil de selvfølgelig ikke bygge ut kapasitet i tillegg. Dette var nemlig ikke slik for 8-9 måneder siden.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

For å gjenta det evige spørsmål: dekker fri bruk i EU/EØS trafikk til ALLE EU/EØS-land, eller er det noen begrensninger?

Etter å ha sjekket ser det ut som om svar er "ja" hos mange operatører etter 15.6.

Lenke til kommentar

Det skumle nå, er at hvis man skrur på roaming på telefonen hele tiden fordi man er mye i utlandet, kan det bli dyrt om man glemmer å skru det av når man tar kiel ferga eller den til københavn. Det blir spennende å se om vi vil se slike avisartikler i fremtiden der det har blitt dyrt for folk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Uff ja, jeg tviler på om kona mi vil akseptere å være uten mobil i de 12 timene overfarten tar. Dette blir garantert den nye roaming-fella.

Lenke til kommentar

Uff ja, jeg tviler på om kona mi vil akseptere å være uten mobil i de 12 timene overfarten tar. Dette blir garantert den nye roaming-fella.

Sånn sett er det greit at man kan kjøpe tilgang til wifi ombord for 24 timer. Koster 150,- på Kiel ferga. Om man da har Telio abonnement kan man bruke Telio One appen til å ringe med, som soft phone. Da slipper man de latterlige summene det koster å ringe også.

 

Konklusjon: Det er ALLTID en løsning om man vet om dem, og husker på å utnytte dem :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finnes det lignende oversikter for mobilt bredbånd? Bruker tale/SMS så lite at jeg vurderer å teste ut bruk av for eksempel Skype i stedet for disse tingene.

 

Beste dealen jeg finner i farten er Chess med 20GB til 299,

Endret av Zicos
Lenke til kommentar

Om det skulle ha noen betydning, så gir ikke Chess inkludert EU på sine mbb-abonnement, heller ikke data rollover. I tillegg så bruker de selvfølgelig Telia sitt nett, noe som kan gi kapasitetsproblemer da de stort sett baserer sin dekning på 4G på 800 MHz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Krokan, det siste er bare tull. Telia, som ICE og Telenor, baserer seg på 4G800 for å få flatedekning, og topper med 4G1800, 4G2100 og 4G2600 for å øke kapasiteten i tettbygde strøk.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at Telenor bygger ut både 800 og f.eks 1800, mens Telia stort sett bare benytter en frekvens i mastene sine, bare se på dekningskartene og velg å vise 4G+ dekning, milevis forskjell. Skal ikke lenger tilbake enn til påsken, så var facebookveggen til Telia full av kommentarer om at hastigheten var elendig, mens hos Telenor var det ingen som klaget på dårlig hastighet.

 

Edit, legger ved screenshot på 4G+ dekning Telia vs Telenor

dFFRckRh.jpeg


L2d3cEVj.jpeg

Endret av Krokan
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...