Gå til innhold

Ny NAS / HTPC med 1080p takhøyde


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har gått lenge å stusset på om jeg skulle få feriepenger fra gamlejobben eller om de ble utbetalt i fjor. Heldigvis kom de nå, så da tenkte jeg å oppgradere litt i TV-benken, og jeg har fått god hjelp herfra tidligere så jeg prøver igjen. 

 

Det jeg vil ha er:

 

- en stillegående HTPC med god lagringskapasitet til bilder, film og serie. 

- mulighet til å spille av 1080p-innhold, jeg har ikke 4k TV og har ikke behov for det heller. 

- en maskin med god og rask evne til å spille av Plex, og kunne dele innhold over internett til familie etc. 

- streaming, twitch, netflix, hbo etc. 

 

Jeg har laget en liten handleliste som utgangspunkt, men det er sikkert mye som kan endres på. Jeg har virkelig ikke peil på de tekniske spesifikasjonene, så jeg henvender meg til dere som kan dette.

 

post-108276-0-66459100-1495179943_thumb.png

 

 

Hvilke endringer kan jeg gjøre for å enten

 

1) gjøre HTPCen mer stillegående?

2) billigere?

 

 

Generelle spørsmål

Hvilken strømsforsyning kan passe til dette oppsettet? 

Er processoren kraftig nok? 

Kan jeg gå litt ned i pris på hovedkort? 

Er det fordeler (temperaturmessig, støy etc) med å ha et større kabinett? 

 

 

 

All hjelp mottas med takk, og har dere noen spørsmål er det bare å skyte løs.

 

sch0n 

Endret av sch0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja prosessoren bør være kraftig nok, men skaff deg bedre kjøler Noctua NH-L9x65

ITX eller ATX kabinett velger du selv.

 

Virker ut som det er mangel på ITX strømforsyninger Chieftec ATX ECO 400W er vel kanskje det billigste, om du ikke har plass i kabinettet kan du jo bare ha PSU utenfor kabinettet. Men du må regne med noe støy vifte som går kontunuelig og ikke like god kvalitet som dyrere. Men den burde virke fint.

 

Pris har ofte med støy men finnes billige vifter f.eks Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM low, 120x25

Har selv noe ligdene pc jeg har stående som server, som jeg bruker til ved fjernstyring. Dog er den overklokket til 4.3 Ghz (pentium anniversary edition g3258) kanskje du bør se etter slik cpu selv hvis du vil overklokke.

 

Hvis du ikke trenger trådløs hva med ASRock H110M-ITX?

Er vel begrenset hvor mye den cpuen kan overklokkes uansett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har selv bygget en del itx builds, ut ifra erfaring er det Node 304 kabinettet litt klønete, men ser ok ut, dersom du ikke må ha det  er evt et Corsair Obsidian 250d et godt alternativ, her får du og plass til en hvilken som helst psu samt lange gpu kort om du trenger, og så lenge du går for modulær PSU er ikke rom noe du sliter med. Følger med brakett for CD/DVD, om du velger og bruke den eller ikke er jo opp til deg, fjernes enkelt med 2 skruer.

 

Når det kommer til disker er det som du har valgt enten Ironwolf 8TB eller WD RED 8TB. Personlig foretrekker jeg WD RED, men hørt mye bra om Ironwolf.

Av SSD/M.2 disker er ikke det helt valget du ønsker og gå for, da kingston sin er varm, dårlig ytelese og priset som alle andre.

Om du har litt og gå på i pris er definitift Samsung 960evo 250GB noe du burde vurdere.

Ulempen du får med f.eks Kingston SSDNow 120GB er at den faktisk er litt tregere en standard SSD på 2.5 tommer, mens f.eks Samsung sin 960evo gir deg 3200/1500MB/s. Stor oppgradering fra de 550/200MB/s du får på Kingston disken.

 

Et par justeringer og litt opp i pris så lander du på noe alla dette. Som LMH1 over sier, du burde kanskjer vurdere og gå vekk fra Z270, men opp til deg :)

 

post-80786-0-55763000-1495238642_thumb.gif

Lenke til kommentar

Ja prosessoren bør være kraftig nok, men skaff deg bedre kjøler Noctua NH-L9x65

ITX eller ATX kabinett velger du selv.

 

Virker ut som det er mangel på ITX strømforsyninger Chieftec ATX ECO 400W er vel kanskje det billigste, om du ikke har plass i kabinettet kan du jo bare ha PSU utenfor kabinettet. Men du må regne med noe støy vifte som går kontunuelig og ikke like god kvalitet som dyrere. Men den burde virke fint.

 

Pris har ofte med støy men finnes billige vifter f.eks Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM low, 120x25

Har selv noe ligdene pc jeg har stående som server, som jeg bruker til ved fjernstyring. Dog er den overklokket til 4.3 Ghz (pentium anniversary edition g3258) kanskje du bør se etter slik cpu selv hvis du vil overklokke.

 

Hvis du ikke trenger trådløs hva med ASRock H110M-ITX?

Er vel begrenset hvor mye den cpuen kan overklokkes uansett.

 

Ja, da beholder jeg den processoren. Må jeg ha Windows 10 på den, vet noen noe om det? 

 

Da har jeg oppgradert PSU, for å få ned støy/viftebruk. Se neste post. 

 

Har ikke tenkt å overklokke, men tror jeg har funnet et hovedkort som vil passe til mitt bruk. Jeg kan fint trekke en internett-kabel, så har ikke behov for trådløs. Takk for innspill! 

 

Har selv bygget en del itx builds, ut ifra erfaring er det Node 304 kabinettet litt klønete, men ser ok ut, dersom du ikke må ha det  er evt et Corsair Obsidian 250d et godt alternativ, her får du og plass til en hvilken som helst psu samt lange gpu kort om du trenger, og så lenge du går for modulær PSU er ikke rom noe du sliter med. Følger med brakett for CD/DVD, om du velger og bruke den eller ikke er jo opp til deg, fjernes enkelt med 2 skruer.

 

Når det kommer til disker er det som du har valgt enten Ironwolf 8TB eller WD RED 8TB. Personlig foretrekker jeg WD RED, men hørt mye bra om Ironwolf.

Av SSD/M.2 disker er ikke det helt valget du ønsker og gå for, da kingston sin er varm, dårlig ytelese og priset som alle andre.

Om du har litt og gå på i pris er definitift Samsung 960evo 250GB noe du burde vurdere.

Ulempen du får med f.eks Kingston SSDNow 120GB er at den faktisk er litt tregere en standard SSD på 2.5 tommer, mens f.eks Samsung sin 960evo gir deg 3200/1500MB/s. Stor oppgradering fra de 550/200MB/s du får på Kingston disken.

 

Et par justeringer og litt opp i pris så lander du på noe alla dette. Som LMH1 over sier, du burde kanskjer vurdere og gå vekk fra Z270, men opp til deg :)

 

attachicon.gifStue.gif

 

Hvis det bare at det er litt knotete kabinett, så kan jeg leve med det. Det ser bra ut, og jeg har gode erfaringer med fractal fra før! 

 

Dersom de har mindre støy, kan jeg fint gå opp til de WD RED. Leser rundt på tester etc, så det kan nesten virke sånn. Hva er dine erfaringer med det? 

 

Rådene angående SSD-disken skal jeg følge, så jeg plusser på litt der! 

 

Vil man ikke ha ECC i en NAS?

 

Har ikke peiling. 

 

ECC - hvis man har penger til overs og ikke noe annet å bruke dem på, så vil man kanskje det. ECC gjør ingen skade.

 

Det han sa! =) 

 

 

 

Legger oppdatert handleliste i ny post jeg. Kom gjerne med innspill der også! =)

Lenke til kommentar

Har selv en htpc i node 304.

Har nappet ut alle viftene og bruker kun en CM212.

Speccs forøvrig er:
4760k

Asrock z87e itx

16gig corsair lp

Corsair rm450

250gb ssd

 

Nå skal det sies at jeg har skrudd av turboing på CPU, og ingen ekstra GPU installert.

Ingen varmeproblemer eller støy ved avspilling i 4k

Lenke til kommentar

Stockviftene til min Node 804 har holdt ganske greit. Det er ganske ok vifter. Du kan jo heller kjøpe nytt om en måned eller to om du føler det ikke kjøler nok.

 

Ja, lurt! Gjør det jeg! :D 

 

Har selv en htpc i node 304.

Har nappet ut alle viftene og bruker kun en CM212.

Speccs forøvrig er:

4760k

Asrock z87e itx

16gig corsair lp

Corsair rm450

250gb ssd

 

Nå skal det sies at jeg har skrudd av turboing på CPU, og ingen ekstra GPU installert.

Ingen varmeproblemer eller støy ved avspilling i 4k

 

Nice, da slår jeg til jeg :) 

Lenke til kommentar

attachicon.gifHTPC-forslag2.png

 

Som sagt! 

 

Skal jeg gå for noen andre vifter til kabinettet, eller holder stockviftene mtp lyd? (du hadde litt erfaring med det prozac?

Sorry ble litt afk pga reise, men ut ifra siste oppsette ditt vil jeg si du er godt rustet.

Har brukt omtrent alle FD kabinetter som er lansert og elsker design, kvalitet og viftene, men node 304 var jeg personlig lite fornøyd med, håper det passer ditt bruk :)

Når det kommer til viftene er disse helt ok, 304 er ikke like lydisolert som noen av de andre kabinettene i FD serien, dersom du synes det blir for mye vifte støy kan du bytte til R2 silent viftene til FD som er identiske bare mye stillere, evt gå for Noctua sine NF-S12A som er noe av det stilleste du finner i forhold til m3/h.

 

WD red diskene er som du har lest selv en god del stillere enn Ironwolf og har fått en god del bedre resulateter, men de kjører kun 5400 vs 7200 på ironwolf. Har ikke hatt noen problemer med mine, sitter for øyeblikket med 2x 8TB og 6x 3TB red disker, alle funker ypperlig og 0 dataloss, spesielt bra mtp et par av 3TB RED diskene ble kjøpt ved lansering for typ 6 år siden.

 

Corsair PSU er aldri feil og har selv logitech keyboardet du går for, ekstremt bra kvalitet for pengene.

 

Lykke til med builden og husk kjølepasta om det ikke følger med :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...