Gå til innhold

Hvordan finne fellesnevnere i to ulike lister i Excel?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

På arbeidsplassen skal jeg lage noe statistikk til en avslutning. Jeg skal forsøke å forklare enkelt, men som dere nok skjønner er jeg lite kyndig i Excel.

 

Vi har folk som skriver seg opp på lister i forbindelse med ulike prosjekter. Jeg har en liste med navn etc. i et Excel-ark og ønsker å søke disse navnene opp mot en annen liste i et annet Excel-ark. Jeg kan kopiere ett og ett navn fra en liste og søke på det i den andre lista, men dette vil ta svært lang tid siden vi er mange ansatte.

 

Er det mulig, og er det eventuelt noen som greier/gidder å forklare til en nybegynner hvordan jeg kan kopiere hele lister og søke opp mot andre lister for å finne fellesnevnere - slik at jeg slipper å søke ett og ett navn manuelt?

 

På forhånd tusen takk til de som kan hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar begge to! Jeg fulgte oppskriften i lenken du sendte, excelguru, og da fikk jeg det til! Veldig gøy. :)

 

Vet dere om det er mulig å sammenligne flere kolonner samtidig? For eksempel få treff dersom kolonne A og B (fødselsdato og stilling) stemmer overens med kolonne E og F i ark 2 (fødselsdato og stilling).

 

Da vil jeg få mer unike treff. :)

Lenke til kommentar

Den greie måten å sammenlikne match i to eller fler kolonner mellom forskjellige datasett er å lage en hjelpekolonne. I ledig kolonne rad to, formel

=A2&B2

fyll ned, og bruk resultatet som sammenlikningsgrunnlag.

 

Beste hilsen Harald

Oj, så det er mulig! Kunne du forklart meg ENDA mer detaljert er du snill, jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få det gjort!

 

Jeg har Ark 1 og Ark 2 med mange kolonner, fra A til V. Og fra 1 til 5500. :)

Lenke til kommentar

La oss si at du har yrkestittel i A og Navn i B. Du har flere med tittel Avdelingsleder og flere med navn Jan Johansen:

  A		  B
Avdelingsleder	Synne Strand
Seniorskytebas	Jan Johansen
Avdelingsleder	Gro Grei	
Pengeinnkrever	Jan Johansen
Avdelingsleder	Jan Johansen

For å få tak i Avdelingsleder Jan Johansen må (vel, bør) du hekte disse to enhetene i en ledig kolonne, her W:

  A		  B		  W
Avdelingsleder	Synne Strand	AvdelingslederSynne Strand
Seniorskytebas	Jan Johansen	SeniorskytebasJan Johansen
Avdelingsleder	Gro Grimgrend	AvdelingslederGro Grimgrend	
Pengeinnkrever	Jan Johansen	PengeinnkreverJan Johansen
Avdelingsleder	Jan Johansen	AvdelingslederJan Johansen

Denne kolonnen lager du med en formel a la

 

=A2&B2

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...