Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor ligger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i 10. Klasse og hadde matteksamen idag. Jeg har alltid hatt 5 på standpunkt når det kommer til vanlige prøver på skolen.

 

På eksamenen var det totalt 89 poeng til sammen. Jeg regnet egt at jeg bare hadde 10 feil, men jeg regner 5-7 ekstra i tilfelle slurvefeil.

 

89-17= 72 poeng. Tror dere 72 poeng er innanfor 5eren? Det er 81% rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen videre kunnskap på området, så virker det jo sannsynlig at 5 ligger innenfor 81% rett svar.

Men ut av interesse: Kan du gi meg et eksempel på oppgaven du hadde? Jeg lurer på hva man må kunne for å bestå en eksamen i matematikk i dag. Edit: 10.klasse .. men likevel.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Du ligger vel kanskje på grensen til 5 da. På høyskolen er det som regel heldigvis nok med i underkant av 80% for å få B og litt under 90% for å få A vanligvis. For å få 6 på ungdomsskolen tror jeg man måtte være ganske nært 100% om jeg ikke husker feil. Helhetsinntrykket vil likevel være gjeldende, så du vipper nok mellom 4 og 5. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Takk for alle svar!

Du må få 74% for å få en 5er. Reg ut selv:

89 : 6 = 14,8

14,6 * 5 = 74%

Så du ser nå at du er nesten på femer nivået, håper du får den karakteren du ønsker!

 

 

 

Så enkelt er det nok ikke. Karaktersettingen vi hadde i R2 var noenlunde sånn som dette. Vil tippe dette er nokså likt på ungdomsskolen også. 

 

0-19% 1 

20-39% 2 

40-59% 3 

60-79% 4 

80-95% 5 

96-100% 6

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...