Gå til innhold

RS232 problem


Anbefalte innlegg

Jeg har et instrument gjør målinger og skal overføre data til kontrollboks. Kontrollboksen skal kunne overføre dataene videre til PC.

 

Problemet er at jeg ikke får noen data til PC.

 

Jeg har en RS232 tester. Der lyser RXD grønt når koblet til kabelen som går fra kontrollboksens PC port.

Jeg har en programvare som skal kunne motta dataene, når denne er startet og jeg kjører signalet gjennom en tester lyser RXD og TXD grønt. DTR, RTS og CTS lyser rødt. I programvare står det "ZMODEM/38400/RTS/CTS" (kan ikke endres).

Forsøkt med annen programvare og satt baud 38400, bits 8, parity N, stop-bits 1, flow Xon \ Xoff eller hardware.

 

Det virker ikke som at kontrollboksen sender noe til PC. Jeg har brukt testeren på annen maskinvare og da blinker RXD lyset litt når overfører.

Hvis dette er tilfelle må vel feilen ligge i kontrollboksen eller måleinstrumentet. Kontrollboksen og målerinstrumentet er koblet sammen med en spesiell kabel. Måleinstrumentet får også strøm gjennom denne. Noen som kjenner igjen denne? Se vedlagt fil.

post-31762-0-33230300-1494759632_thumb.jpg

post-31762-0-71535800-1494759644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen med DTR og RTS/CTS er jo at datamaskinen må initiere sendingen fra boksen, så mest sannsynlig så har du noe feil med programvaren på datamaskinen din. Hvilken serial port bruker du på maskinen? Kan du finne COM-porten i Device Manager for meg?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Tingen med DTR og RTS/CTS er jo at datamaskinen må initiere sendingen fra boksen, så mest sannsynlig så har du noe feil med programvaren på datamaskinen din. Hvilken serial port bruker du på maskinen? Kan du finne COM-porten i Device Manager for meg?

 

Koblet til via en RS232-USB adapter. Ja, den er der og har fungert sammen med et annet måleinstrument men annen programvare.

Lenke til kommentar

Tingen med DTR og RTS/CTS er jo at datamaskinen må initiere sendingen fra boksen, så mest sannsynlig så har du noe feil med programvaren på datamaskinen din. Hvilken serial port bruker du på maskinen? Kan du finne COM-porten i Device Manager for meg?

 

Jeg har forsøkt å koble COM porten som brukes av programvaren til programvaren jeg bruker for å debugge. Virker ikke som at programvaren sender noe som helst :/

Lenke til kommentar

Som kan være driveren din. Prøv å gjør som jeg skrev over. Om du har noen vanlige serial-enheter som kan snakke over kun RX/TX (ikke noe fancy ZMODEM) så ville jeg også testet dette. Jeg er mest interessert i om det kommer et signal på TX om du prøver å skrive noe i f.eks Putty.

 

 

Det er ikke noe problem med driverne på PC'n.

 

Sier du bare dette, eller testet du å reinstallere driveren?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Finne ut om instrument/kontrollboks sender data til PC av seg selv, eller sender den bare når PC spør om data?

Den RS232 testeren, er den av typen hvor du enkelt kan bryte forbindelsene?

I såfall bryter du RXD (den som lyser grønt når bare PC er tilkoblet). Kan PC fremdeles motta data?

 

SIden du sier "da blinker RXD lyset litt når overfører" så kan det tyde på at PC spør om data, og da skal det egentlig blinke også når instrumentet ikke er tilkoblet. Men med 38400 bps så er blinkene så korte at det er vanskelig å oppfatte små datamengder.

Lenke til kommentar

Kabelen som vist er nok GPIB, ja. Slik jeg forstår det går denne mellom instrumentet og en kontrollboks. Så er det RS-232 mellom kontrollboks og PC.

 

Takk. Ser at jeg ikke leste det nøye nok og trakk forhastede konkusjoner da jeg så bildet.

 

 

Hvis det er en boks som snakker IEEE-488 med instrumentet hvor man henter ned instrumentdata med zmodem så er spørsmålet om den forventer noen kommandoer over serielinja før den sender, f.eks. "SEND ZMODEM", eller om den står hele tiden og forsøker å sende data med zmodem protokoll.

 

Hva om man googler for navnet på kontrollboksen, finner man da noe dokumentasjon på hvordan den virker.

 

Lenke til kommentar

Hei, har fått tak i en lite ark med teknisk informasjon nå.

Baud skal vist være 9600, parity none, databit 8, stopbit, 1, hardwareFlow none.

 

Softwaren som var med passer vist ikke med greiene jeg har, den er hvertfall ikke listet blant støttede instrumenter.

 

Merkelig at jeg ikke mottar noe.

Endret av NuNoGomes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...