Gå til innhold

[Løst] Bør vi legalisere narkotika?


Legalisering av narkotika  

17 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere narkotika?

    • Ja
    • Noen av stoffene
    • Nei
    • Nei, men avkriminalisere alle
    • Nei, men avkriminalisere noen av stoffene
  2. 2. Fungerer forbudet mot narkotika i dag?



Anbefalte innlegg

Søt graf, men en graf beviser ingenting. 

 

Her kan du lese litt mer om hva grafen støtter seg på.

 

Modeller for regulert, lovlig tilgang på cannabis

Global commission on Drug Policy har foreslått følgende modeller for lovlig tilgang: lokaler med lisens (som coffeeshops), lisensiert detaljhandel med reguleringer som aldersgrense og informasjon om helserisiko på forpakningen, eller spesialistapotek der man kan implementere kontroll av ulik art, slik som rasjonering. Kommisjonen beskriver modellene på s. 31 i sin rapport «Taking Control».

I mars 2016 kom Liberaldemokratene i Storbritannia sitt ekspertpanel med en rapport som gir en konkret anbefaling om hvordan cannabis bør reguleres i Storbritannia. Grafen under, er tatt fra denne rapporten, og illustrerer fordelene ved fornuftig regulering. Høsten og vinteren 2016 kom det flere flere innspill. Den britiske tenketanken Transform har oppdatert sin guide til regulering, kanadiske helsemyndigheter har publisert et notat om sitt pågående arbeid med regulering og Drug Policy Alliance har en statusoppdatering om de pågående lovendringene i USA. For et overblikk over situasjonen etter valget 8. november 2016 i USA, er Tide Effect fra VolteFace en god ressurs.

 

FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC) diskuterer også utviklingen i retning regulering narkotikarapporten fra 2015, på s. 64-66, og Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk (EMCDDA) har i forbindelse med debatten om legalisering publisert en egen oversikt over forskjellige modeller for lovlig tilgang.

Uruguay er det første landet i verden som har legalisert cannabis, siden 2013.

I tillegg er cannabis blitt lovlig i 9 amerikanske delstater siden 2012: Colorado, Washington, Alaska, Oregon, California, Massachusetts, Maine, Nevada og Washington, D.C. (selv om kongressen har blokkert full legalisering i Washington, D.C.). Cannabis er avkriminalisert i 21 delstater, og medisinsk cannabis lovlig i 29 delstater. Canada har varslet at de kommer til å legalisere cannabis våren 2017 og myndighetene slapp i desember 2016 en rapport med anbefalinger om hvordan det skal gjennomføres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

....

Bør vi i Norge legalisere og avkriminalisere narkotika?

 

Jeg personlig mener vi bør gjøre dette, og det finnes mange gode grunner.

....

 

Da kan du jo du begynne med å legge frem de gode grunnene.

 

For øvrig er det jo aldeles tåpelig å diskutere dette spørsmålet på generelt grunnlag. Med mindre man ser svart/hvitt på det, slik du tydeligvis ønsker i spørsmålsstillingen din; "enten er man for lovlighet av absolutt alle narkotiske stoffer, eller så er man det ikke".

 

Jeg skal ikke snakke for alle, men jeg tror mesteparten her har et noe mer nyansert bilde på dette enn som så.

 

Dette var som et aldeles tåpelig kaldt gufs fra en forsvinnende tid!

 

Å fjerne et stort økonomisk grunnlag for kriminelle er alene grunn nok.

 

Klart at noen av dagens brukere vil fortsatt ha problemer, men de blir mindre enn i dag.

Klart at noen andre vil få problemer i fremtiden, men færre enn i dag.

 

Tror jeg!

Endret av CiaroScuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg VR-Katten, men kun i et liberalt samfunn - ikke i Norge eller i den vestlige verden slik historien har formet nasjonene våre - slik folk anser at ting skal være nå i dag.

 

Men at en overgang fra et regulert marked til et fritt marked kan bli en bedre løsning lenger frem i tid, tror jeg så absolutt.

Lenke til kommentar

Jeg synes alt burde selges på egne utsalgssteder som plikter å informere om skadereduserende tiltak samt bruk og dosering.

 

Hepatit C, HIV/AIDS og leverskade har ingen effektiv kur. Heroinisme kan kureres ved å låse noen tre uker i en kjeller (de fysiske utfordringene iallefall). Det viktigste vi kan gjøre er jo å redusere skadene. I dag tar mange opiatavhengige piller med masse paracetamol innblandet, dette gir permanente skader. I motsetning til rene opiater. 

 

Ved tilnærmet alt rusmisbruk er feilernæring og underernæring et av de største problemene. Hvorfor har vi ikke senter der rusmisbrukere får bruke sine rusmidler, får et solid måltid og rene klær? 

 

Pengene vi tjener kan vi bruke på flere akuttplasser og bedre behandling.

 

I tillegg til rusbrukerne er jeg bekymret for alle som er ansatt innenfor industrien som mangler pensjonsopptjening, sykepenger, oppsigelsesvern og HMS. Dette er en milliardindustri. Du snakker om minst 5000 mennesker som jobber innenfor denne industrien nå, som da mangler masse rettigheter. Bare i tapt moms snakker vi om en halv milliard som forsvinner, alle de andre skattene ville jo vært betydelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...