Gå til innhold

Hjemmeserver under 10,000 til streaming


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en server som kan streame video i minst 720p til hvertfall 2 enheter samtidig.

 

Ser for meg minst 6TB lagring, og har bestemt meg for WD Red hvis ingen har noen innvendinger.

 

Har ingen planer for rack med det første, så gjerne bygge i tårn.

 

Er det nødvendig med 2 prosessorer? Xeon? Hva gir mest bang for the buck her?

 

Vil gjerne at alt støtter ECC.

 

Hører at RAID kontrollere er dyrt, men er det nødvendig? Kan jeg ikke kjøre "software RAID" med f.eks ZFS?

 

Vurderer egentlig å kjøpe en Synology DS12j før jeg hiver meg utti dette her for å se om det er noe jeg har lyst til å prøve videre. Jeg elsker å bygge selv, men usikker på å bruke mye penger på det om det er kjipt.

https://www.tek.no/artikler/test-synology-diskstation-ds216j/359383

 

Har jeg glemt noe da? Tips? Sitter stadig på finn, men har ikke så stor radius for å hente ting så det er litt begrenset hva jeg får der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger definitivt ikke 2 prosessorer og du trenger ikke nødvendigvis Xeon heller. Software RAID som ZFS er også plenty til denne typen hjemmebruk.

HP ProLient ML10 er en finfin server å ta utgangspunkt i. Den har plass til 4 stk 3.5" harddisker og har 6 SATA-porter for å koble disse. Dvs at du kan ha 4 disker til lagring, og én SSD til system. CPU'en er en dobbelkjerne med plenty av fart til å streame to videoer, og den støtter ECC.

Sammen med denne maskinen ville jeg kjøpt:

- 16 GB ECC RAM, 1600 kr

- 1 stk liten SSD til system, 700 kr

- 4 stk 4 TB Red disker (tot 8 TB i RAID1), 4x 1500 kr = 6000 kr

TOTAL: 10100 kr

 

Totalt 20 GB RAM er sannsynligvis overkill, så du kan spare 800 kr der.

Hvis du vil ha mulighet til å utvide diskplass seinere kan du kjøpe 2 stk 8 TB disker i stedet for 4 stk 4 TB. Det blir ca. 400 kr dyrere.

Lenke til kommentar

Skal du bare streame og servere filer så er det Synology-play serien som er mest aktuell for begynnere. Disse er billigere enn pluss varianten, men har en egen chip som tar seg av transcoding. Min Synology DS415 play med 4x4TB WD RED greier glatt og servere 2-3 klienter med 1080p. Men det er stort sett uten transcoding for enhetene mine spiller de fleste videoformat.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Du trenger definitivt ikke 2 prosessorer og du trenger ikke nødvendigvis Xeon heller. Software RAID som ZFS er også plenty til denne typen hjemmebruk.

HP ProLient ML10 er en finfin server å ta utgangspunkt i. Den har plass til 4 stk 3.5" harddisker og har 6 SATA-porter for å koble disse. Dvs at du kan ha 4 disker til lagring, og én SSD til system. CPU'en er en dobbelkjerne med plenty av fart til å streame to videoer, og den støtter ECC.

 

Den var veldig fin. Hvordan er det med C236 brikkesett? Er det enkelt å oppgradere denne CPUen senere?

 

Når jeg skal investere i eget bygg vil jeg gjerne ha utvidelsesmuligheter, som f.eks plass til en CPU til. Skulle nevnt dette i hovedposten.

 

 

Skal du bare streame og servere filer så er det Synology-play serien som er mest aktuell for begynnere. Disse er billigere enn pluss varianten, men har en egen chip som tar seg av transcoding. Min Synology DS415 play med 4x4TB WD RED greier glatt og servere 2-3 klienter med 1080p. Men det er stort sett uten transcoding for enhetene mine spiller de fleste videoformat.

 

DS415 ligger dessverre på over 5000 nå, men var nede i 3500 i fjor så har ikke veldig lyst til å kjøpe den nå. Vet de har kommet med 416play men den ligger på 4200. Skal jeg ut med 6000 for disker så er vi uansett oppe i 10k og da er vel HPen mye bedre til tross for størrelse og muligens brukervennlighet.

 

Hmm.

Lenke til kommentar

Den var veldig fin. Hvordan er det med C236 brikkesett? Er det enkelt å oppgradere denne CPUen senere?

C236 er et et serverbrikkesett av høy kvalitet, som har tilsvarende funksjonalitet som Intel Z170.

I prinsippet skal det være mulig å putte en hvilken som helst LGA1151 Xeon CPU i dette hovedkortet. Det finnes også et knippe andre Pentium G4xxx du kan bruke. Hovedkortet støtter ikke to CPUer. Som allerede nevnt, så er det heller ikke nødvendig med to CPUer til ditt bruk. Å bytte ut dobbelkjerne CPU med en firekjerne gir samme effekten som å sette inne en CPU til.

 

Når jeg skal investere i eget bygg vil jeg gjerne ha utvidelsesmuligheter, som f.eks plass til en CPU til. Skulle nevnt dette i hovedposten.

Hvis du skal ha hovedkort som støtter to CPUer må du uansett opp i en helt annen prisklasse. Da må du ha LGA2011 sokkel og Xeon CPUer beregnet på multisokkel. Ta en kikk på nextron.no hvis du er interesert. Du må ut med minst 4k for hovedkort og 3k pr. CPU.

Hvis du faktisk trenger såpass mange kjerner kan det være verdt å vurdere AMDs nye Zen plattform, hvor du får 8 kjerner pr CPU til en rimelig penge. Seinere i år kommer det en server-plattform basert på Zen, som sannsynligvis får ECC støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...