Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuge mellom kjøkkenbenk og kjøkkenvegg med Tec7?


Anbefalte innlegg

Jeg skal fuge mellom kjøkkenbenken og kjøkkenveggen. Veggen er malt blå og benken er av tre. Tips til hvordan jeg kan få best mulig resultat? Silikon er vel det vanlige, men jeg har hørt at det finnes noe overmalbart som heter Tec7. Egner denne seg like godt? 

 

Antar at det blir finere om jeg maler over fugen med samme farge som veggen enn om det blir en hvit/grå stripe der. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TEC7 er toppers det, men tror ikke du kan bruke ALL type maling over. Nå husker ikke jeg hva han på Coop Obs Bygg sa spesifikt, men han sa at den tålte det meste - men ikke alt, du kan jo forhøre deg om du handler den der du også. 

 

Tror det skal gå bra med TEC7 Fug Lim på Obs, du blir ikke blakk av det og du kan selv velge farge som du bruker på maling. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TEC7 er toppers det, men tror ikke du kan bruke ALL type maling over. Nå husker ikke jeg hva han på Coop Obs Bygg sa spesifikt, men han sa at den tålte det meste - men ikke alt, du kan jo forhøre deg om du handler den der du også. 

 

Tror det skal gå bra med TEC7 Fug Lim på Obs, du blir ikke blakk av det og du kan selv velge farge som du bruker på maling. :)

 

Tipper det er oljebasert maling som ikke går. Jeg skal male med Jotun Lady Pure Color, og det tror jeg er vannbasert. 

Lenke til kommentar

 

TEC7 er toppers det, men tror ikke du kan bruke ALL type maling over. Nå husker ikke jeg hva han på Coop Obs Bygg sa spesifikt, men han sa at den tålte det meste - men ikke alt, du kan jo forhøre deg om du handler den der du også. 

 

Tror det skal gå bra med TEC7 Fug Lim på Obs, du blir ikke blakk av det og du kan selv velge farge som du bruker på maling. :)

 

Tipper det er oljebasert maling som ikke går. Jeg skal male med Jotun Lady Pure Color, og det tror jeg er vannbasert. 

 

 

Det høres riktig ut. Lykke til, håper det blir bra.  :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må jeg ha en pistol også?

 

Gjorde værtfall jobben en god del enklere. Vet ikke om du får TEC7 på tube, jeg kjøpte på boks som passer perfekt i pistolen. Fugepistolene ligger vell på rundt en hundrelapp dem også, men er jo greit å ha uansett. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må jeg ha en pistol også?

 

Gjorde værtfall jobben en god del enklere. Vet ikke om du får TEC7 på tube, jeg kjøpte på boks som passer perfekt i pistolen. Fugepistolene ligger vell på rundt en hundrelapp dem også, men er jo greit å ha uansett. :)

 

 

Perfekt, da går jeg for det! Takk!

Lenke til kommentar

For å få en finest mulig fugestripe så er det lurt å ikke kutte for stort hull på spissen til fuge patronen. Påfør fugemassen, også sprayer du på en zaloblanding over fugestripen før du stryker av det overflødige med fingeren  :dremel:

 

Maskeringsteip kan være lurt å bruke, visst man ikke har fuget før. Da sprayer du på zaloblandingen etter du har fjernet teipen.

 

post-88331-0-90235700-1494478849_thumb.jpg

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

For å få en finest mulig fugestripe så er det lurt å ikke kutte for stort hull på spissen til fuge patronen. Påfør fugemassen, også sprayer du på en zaloblanding over fugestripen før du stryker av det overflødige med fingeren  :dremel:

 

Maskeringsteip kan være lurt å bruke, visst man ikke har fuget før. Da sprayer du på zaloblandingen etter du har fjernet teipen.

 

attachicon.giffuge.jpg

 

Veldig kult tips, dette skal jeg huske på værtfall. :)

Lenke til kommentar

Bruk masteringstape både på benk og vegg, legg på fugemasse og spray på zalo og glatt med en fugespade (eller fingeren). Du kan også bruke Tec7 cleaner i stedenfor zalo, den er enda bedre å glatte med. Strengt tatt må man ikke spraye før man glatter når man har tapet, men det blir litt lettere å jobbe med. Fjern tapen forsiktig, umiddelbart slik at ikke fugen din "river".

 

Det kan være litt tricky å fuge fint, men øvelse gjør mester :)

 

Skal man fuge mye, f.eks langs kantene på et badegulv (blir for mye å tape) så bør man ha en bøtte med masse zalo og litt vann i. Da kan man legge på en god del fugemasse, dusje med tec7 (eller zalo da) og dra fugespaden over. Når det begynner å bli mye fugemasse på spaden vasker man denne ren i zalo-bøtta. Da detter fugemassen lett av. Trikset med fugespaden er vel å bruke den siden av spaden som gir den tykkelsen på fugen du ønsker. Og så må man forsøke å holde spaden i samme vinkel hele tiden slik at det blir rett og fin.

 

Blander man zalo og vann for å dusje med IKKE bruk for mye vann (for lite zalo). Da blir det bare klin!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

For å få en finest mulig fugestripe så er det lurt å ikke kutte for stort hull på spissen til fuge patronen. Påfør fugemassen, også sprayer du på en zaloblanding over fugestripen før du stryker av det overflødige med fingeren  :dremel:

 

 

Jeg har hørt varmt vann. Men utvannet Zalo er bedre?

Lenke til kommentar

Men har du ikke montert opp benkeplata? Du må jo tette glippen mellom benkeplate og vegg, ellers kommer det vann og dritt og møkk bak kjøkkeninnredningen. 

Å bestille fra Canada via Ebay tar jo 2-3 uker i leveringstid.... Alt for å spare 30kr? 

 

Benkeplaten har stått der i flere år.

 

Er på ferie, så har tid til å vente 2-3 uker hvis den er like bra som den du linket til. 

 

Jævlig langt til den sjappa di fra her jeg bor. Men kanskje de sender. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ville anbefalt deg å kjøpe denne:

https://megaflis.no/fugemestersett.html

 

Da får du perfekt resultat, og det er mye enklere å jobbe med enn fingeren dyppet i zalo. Synes jeg ihvertfall. Med det settet kan du lage 90-gradersfug, rund fug , kantete osv, alt etter eget ønske

Og hvis man har 1000 km til nærmeste Megafisbutikk og ikke gidder å betale 99 kr i frakt, kan dette settet hos Jula være et alternativ.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/flis-murerverktoy/flisverktoy/fugesett-190500/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...