Gå til innhold

I 2020 vil bitcoin svi av like mye energi som hele Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

??? Energi forbruket er ikke relatert til bruken av Bitcoin men sikkerheten av bitcoin. Denne artikkelen tar ikke hensyn til eksisterened Bank infrastruktur servere, fierwalls på toppen av flere firewalls, kort outomater og minibanker. I mai 2020 vil det være en ny halvering av betalte midler til minere. Dette skjer igjen noen gang i 2024 og igjen i 2028. Det vil si at det vil ikke vokse i den skala artikkelen beskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

??? Energi forbruket er ikke relatert til bruken av Bitcoin men sikkerheten av bitcoin. Denne artikkelen tar ikke hensyn til eksisterened Bank infrastruktur servere, fierwalls på toppen av flere firewalls, kort outomater og minibanker. I mai 2020 vil det være en ny halvering av betalte midler til minere. Dette skjer igjen noen gang i 2024 og igjen i 2028. Det vil si at det vil ikke vokse i den skala artikkelen beskriver.

Det er litt skremmende at du kaller deg "Mr. Bictoin Norge" uten å ha greie på basale markedskrefter.

 

Energiforbuket til bitcoin er DIREKTE relatert til verdien av nye bitcoins.

 

Verdien av en bitcoin er per idag 1735 USD

1728 BTC utvinnes pr dag (ca).

 

Dvs ca 26 MNOK utvinnes pr dag.

 

Med lik tilgang til teknologi for utvinning vil energi tilsvarende den energi man kan kjøpe for 26MNOK brukes pr dag. Hvis det ikke var slik ville man kunne tjene penger på å utvinne BTC, såkalt arbitrasje.

 

Det å utvinne BTC har kun teknologi og energi som innsatsfaktorer. ASICer kan nå enkelt kjøpes fra Kina, så det er kun energi som er innsatsfaktoren.

 

Utvinner man BTC i Venezuela f.eks. hvor energikostnaden er subsidiert av myndighetene til ca 1 USD cent / 1kWh blir det brukt 150GWh pr dag.

 

Jeg antar at ikke alle kan utvinne med såpass subsidiert energi, men hvis Venezuela eller lignende korrupte stater (nord-korea?) prøver å tjene penger på dette blir energibruken svimlende 55TWh pr år.

Endret av oppat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen opplyse meg. Da 100kWh pr transaksjon kan umulig stemme. Det må være den dyreste "selvkosten" på en transaksjon som finnes. Og hvis jeg kjøper meg en kopp kaffe til 20kr og betaler med bitcoin, så er jo transakjsonskostnaden mye høyere enn varekjøpet. Er det feil i teksten eller er det noe som jeg ikke har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen opplyse meg. Da 100kWh pr transaksjon kan umulig stemme. Det må være den dyreste "selvkosten" på en transaksjon som finnes. Og hvis jeg kjøper meg en kopp kaffe til 20kr og betaler med bitcoin, så er jo transakjsonskostnaden mye høyere enn varekjøpet. Er det feil i teksten eller er det noe som jeg ikke har forstått.

 

Stemmer nok det. Det kan sammenlignes med at du betaler kaffen med aksjer i et firma du er medeier i. Dette firmaet har en viss markedsverdi og betaler ut opsjoner til sine ansatte (minere) hver dag. Disse opsjonene er "gratis" fordi markedsverdien stiger, men om man regner kostnaden per transaksjonsvolum på børsen så blir det slik.

 

Men det finnes teknologi som kan få transaksjonsvolumet i bitcoin til å vokse vesentlig mye mer enn det er i dag - problemet er bare at da vil valutaen bli mer populær og så lenge folk vil spare i valutaen blir markedsverdien større og energiforbruket desto større.

 

Om BTC stort sett brukes for små transaksjoner og ikke for sparing vil energiregnskapet kunne gå opp. Problemet vil uansett løse seg selv når alle BTC er utstedt, i ca 2140.

 

Uheldigvis vil da jorden ha fordampet pga energiforbruket til BTC-mining.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må være universets mest komiske vesener: koker planeten vår for å utvinne bitcoins. Verdt en galaktisk darwin award det der.

 

Strømrekninga til AI som brukes til spionasje er langt høgre.

Med litt åpenhet kunne spillvarmen vert brukt.

Hvor meget roboter innen finans bruker på fiktive millisekund ordrer er ikke godt å si, men dei gikk til rettsak for å få erstatning fra en annen robot med korigerendes algoritme.

Om saken ville blitt vunnet med AI dommere, nei det veit ikkje Eg...

 

Det er som med krig, det smaker betre enn det koster

Drevet frem av aviser og relegion, med eit par politikere på slep

Der ligg en tåke av rettferdig finkultur over det hele

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...