Gå til innhold

Her er vinneren av Norges største test av mobilnettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Kan ikke stemme. Telia har så dårlig dekning flere steder at det ikke engang er mulig å ringe ut. Telenor finner jeg hver gang jeg søker på ett nett, mens Telia detter ut støtt og stadig. Tror noen skulle sjekket dekningen utenfor E18 eller E6.

 

Bor rett utenfor e6 og der er det flere områder utenfor telia dekning. Kan til og med kjøre over e6 og samtalen brytes. Kanskje har de best dekning, men et eller annet stinker i nettet deres - virker nesten som det ikke klarer å håndtere når jeg bytter mellom basestasjoner.

Lenke til kommentar

Morsomt at folk mener dette er helt feil fordi det ikke er bra Telia dekning der DE bor.

Testen sier heller ikke at Telia er best overalt , men er en vurdering over det samlede datagrunnlaget.

 

Det spørs jo litt hvordan testen er vektet også. De kan f.eks. ha fokusert hovedtyngden av testene på de stedene hvor det ferdes mest folk, for så å konkludere med at Telia har best nett der hvor folk faktisk er.

 

Jeg har ikke sett det overordnede planverket for testen, så jeg vet ikke om dette er tilfellet...

 

Uansett er det vel nok "tvil" rundt metode her, til at man ikke uten videre bare kan avfeie det som "morsomt" at folk mener testresultatet er misvisende, tror jeg.

Lenke til kommentar

Flott at dere tester og mer kniving mellom de to store dess bedre for oss. Men dere kunne ikke tatt med dere en DAB-radio i samma slengen da? Vært artig å sett dekningen sammenlignet med henholdsvis Telia/Telenors mobilnett og kanskje et tall for begge de to siste samlet gitt det hypotetiske i at man fikk fritt roame på konkurrentens nett om man ikke hadde hatt dekning på sitt eget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes at Telenor sin holdning er litt merkelig. De anser ikke testen som grundig nok til å akseptere den, men samtidig bruker de Ookla sin Speedtest for alt den er verdt siden de selv ligger på topp her. I følge Telenor er Ookla sin Speedtest bra og til og stole på fordi det er så mange som benytter den. Men hvorfor er da ikke Tek.no sin test til å stole på ? De har jo dokumentert bedre enn Ookla både hva som gjøres, hvor ofte og hvor de har testet.

 

Tek.no har gjort en grundig test og de har beskrevet (ganske så detaljert) hvordan de har testet, hvor de har testet og hvilke parametre de har testet. Ser en gjennom resultatene så ser en også her at Telenor har stort sett høyere hastigheter enn Telia (noe som også samsvarer med Speedtest sine resultater) men Tek.no har ikke bare testet hastigheter men også type dekning, dekningsutfall og dårlig dekning/kapasitet.

 

Sett fra en sluttbrukers ståsted så spiller det stort sett liten rolle om en laster ned data med 15, 40 eller 100 mbps. Med mindre en laster ned store datafiler eller bruker mobilt bredbånd som en deler med mange, så betyr hastigheter lite så lenge den er god nok. Streaming av musikk eller video går ikke fortere selv om teoretisk hastighet er større.

 

Telenor er bedre på Telia når det gjelder landsdekkende 4G+ dekning. Jeg tror ikke noen stiller spørsmål om det. Telia har derimot fokusert sin 4G+ dekning på storbyer og tettsteder og kommer med 4G+ underveis (basert på kapasitetsbehov). Det betyr at Telia leverer 4G veldig mange steder hvor Telenor har 4G+. De har hver sin måte og bygge nett på. Det er selvsagt veldig bra og bygge 4G+ overalt med en gang, men det kan jo være at det er litt "overkill" ? Testen fra Tek.no gir i alle fall indikasjoner på at Telia sitt nett kanskje er "bra nok" utenfor allfarvei og minst like bra (og av og til bedre) enn Telenor i byer og tettsteder. I tillegg så er vel testen ganske klar på at i Nord-Norge, som tidligere var et sort hull for Telia, er de nå faktisk bedre enn Telenor i områdene som er testet.

 

Den enkelte bruker må velge operatør basert på sine behov. Det vil alltid være forskjell i dekning og kapasitet basert på lokasjon og operatør. Det som jeg finner merkelig fra Telenor er at når de får en test mot seg så tar de som regel avstand fra den og finner veldig mange grunner for ikke å akseptere den. Men samtidig så er de veldig flinke til å bruke andre tester, hvor de vinner, for alt de er verdt. I siste kommentar (fra i dag) på Twitter fra Telenor sin dekningssjef så uttaler de at også norske Simula (https://www.simula.no/sites/simula.no/files/crna-report2016.pdf) fant Telenor sitt nett raskest, men de unnlater å si at samme test fant Telia sitt nett mest stabilt (dog marginalt).

 

Tek.no har levert en grundig test som er godt dokumentert. Jeg synes Telenor skal akseptere dette så får de heller jobbe for å vinne neste år (som de forøvrig sa i fjor de skulle). Det blir litt for dumt når de begynner å bli selektive med henblikk på hvilke 3. parts tester de selv velger å stole på. For de aller fleste så betyr "god nok dekning og kvalitet" mer enn "høyere hastighet men flere dekningshull".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...