Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statistikk på innbrudd?


whtevr

Anbefalte innlegg

Jeg finner ingen statistikk på innbrudd der det står om beboerene var hjemme eller om de var bortreist.

 

Kan det være at dette ikke finnes pga det kun er politiet som vet om det var noen hjemme eller om de var bortreist eller på butikken?

 

Var innbrudd noen hus herfra og jeg klipper håret oftere enn jeg låser inngangsdøren - ikke nå lenger.

 

Kan jo tenke meg til at de fleste innbrudd skjer når folk er bortreist over lengre tid. Hvertfall de innbruddene som har skjedd med familievenner har skjedd når de har vært på ferie o.l, men kan tenke meg at det kan være ekkelt om det skjer når en sover eller står å slår lens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbruddstyver spaner ofte hus så de vet når folk er borte. Det er heller ikke hensiktsmessig å gjøre innbrudd med noen hjemme da det kan føre til situasjoner som er uønsket, f.eks. vold som gir høyere straff. Det er også mer risiko involvert i forhold til stjelingen da det ikke er uvanlig å ringe politiet hvis man hører uvanlig romstering i hjemmet.

 

Statistikk finnes kanskje ikke, men logikk tilsier at det er et minimum av innbrudd som skjer når noen er hjemme.

Lenke til kommentar

SSB samlar nok ikkje inn så detaljerte data. Men eg vil tru at forsikringsselskapa sitter på slik informasjon sidan slike detaljar ofte har innvirkning på eventuell avkortning.

Ulempen med den statistikken er at den kun viser korleis det er for dei som har forsikring (og det er nok rimelig å anta at dei som tegner forsikring også er meir beviste på innbruddsrisikoen og har større verdiar enn dei som ikkje har brydd seg om å skaffe forsikring).

 

 

 

Ellers så er det mange forskjellige typar innbrudd. Men dei fleste innbruddstjuvar vil nok unngå bygg der det er våkne personar pga risikoen for å bli oppdaga. Men det er også enkelte meir målbevisste innbrudd der ei låst dør ikkje hindrer innbrudset, men at ei ulåst dør kun gjer det raskare å ta seg inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...