Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Den siste kommentaren er korrekt, da ditt svar bekrefter at du er ute å sykler her. Å sammenligne Norge og NK er virkelig ikke Apples to Apples. At du er seriøst og i fullt alvor mener dette syns jeg er skremmende.

 

Og på trådens tema så er du off topic du også, da det lyser igjennom at du egentlig bare ville spore dette over i «se så bra nord Korea er a dere, fornøyelsespark og alt» mens du tilsynelatende driter i at halvparten (ca 10millioner) av landes beboere lever i det som kalles «Extreme poverty». Temaet om trusselen fra dette landet har du forlatt for lengst, med unntak av nyhetene vi alle andre også leser, da denne tråden har en klar kommunistisk hensikt fra deg. Du er ikke en gammel NKPer også vel?

 

Og ja, NK er en trussel for verden, da helst landene rundt. Dette er ikke noe «rop om hjelp», det er bare tull. Sum/Ill/Um-gutta har gjort/gjør ingenting annet enn å spille store foran sitt eget folk og undertrykker de på det verste i samme åndedrag. Når Um prøver seg på «senke Japan og gjøre om USA til aske» så er ikke dette noe «hjelp oss vær så snill», dette er krigserklæringer og agendaer.

Ethvert land som trues må svare på dette. Hittil har det vært fredelig igjennom sanksjoner, og det tror jeg NK skal prise seg lykkelige over, enn så lenge. For om verden finner ut nok er nok, så har godeste Um en bombe levert på døra fortere enn han kan si «look at my rollercoaster»

 

 

Det er tydeligvis du som ikke leser det som blir skrevet for jeg har gjentatte gager forklart hvorfor jeg ikke mener Nord-Korea utgjør en trussel! Skal jeg nevne det enda en gang?

Lenke til kommentar
Liste over kriger USA har deltatt i

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_USA_har_deltatt_i

 

Liste over kriger Nord-Korea har deltatt i

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kriger_Nord-Korea_har_deltatt_i

 

Da kan dere selv vurdere hvem som er mest krigersk av USA og Nord-Korea. Den første listen er for øvrig ikke helt oppdatert da borgerkrigen i Syria mangler.

Lenke til kommentar

Du viser til propaganndavideoer på youtube som beviser på hvor bra Nord Koreanerne har de.

Hva med videoen BShagen posta på forige side.

Jeg såg den og ble ikke imponert over Nord Korea og hvordan de håndterer interne problemer.

Du mener vel ikke at Norge kan sammenlignes med Nord Korea fordi vi har vakter på slottet?

Lenke til kommentar

Du viser til propaganndavideoer på youtube som beviser på hvor bra Nord Koreanerne har de.

Hva med videoen BShagen posta på forige side.

Jeg såg den og ble ikke imponert over Nord Korea og hvordan de håndterer interne problemer.

Du mener vel ikke at Norge kan sammenlignes med Nord Korea fordi vi har vakter på slottet?

 

Snu om på det så kan jeg si at videoer som bare viser elendighet i Nord-Korea er propaganda. Men det er ikke realiteten. Realiteten er at i Nord-Korea er det et enormt gap mellom de rike og velstående til de fattige. Men slikt finner du også andre steder i verden, deriblant USA hvor holdningen er at enhver skal klare seg selv. I USA lever de dårligst stilte like ille som befolkningen i 3. verden.

 

Leirene i Nord-Korea er en annen sak. Nå finnes det foreløpig ingen andre bevis enn satellittbilder av leirene og vitnemål fra fanger som har rømt. Og noen har blitt tatt i å lyve. Jeg mener leirene r en stor feil av regimet akkurat som isolasjonen. Nord-Koreas første skritt ut av elendigheten ville vært å innrømme at landet ikke er selvforskynt, slippe inn alle veldedige organisasjoner som ønsker å hjelpe til og be om u-hjelp fra FN. Nord-Korea har aldri vært selvforskynt. Den eneste grunnen til at det gikk bra med landet under Den kalde krigen var at de mottok støtte fra Sovjetunionen.

 

Men med tanke på Koreakrigen, at det aldri ble noen fredsavtale (siden Sør-Korea ikke ville underskrive), men kun en våpenhvile og det faktum at USA har plassert soldater konstant både i Sør-Korea og Japan samt de stadige, store militærøvelsene USA og Sør-Korea holder sammen er det ikke rart at Nord-Korea har en så aggressiv forsvarspolitikk og sikkerhetspolitikk! Hva er egentlig å forvente?

Lenke til kommentar

Troppeplasseringen er et svar på NK sin krig mot SK. NK vil ikke ha fred, de vil ha hele Korea. De får ikke. 

 

Jeg regner med den fredsavtalen du mener sør ikke ville underskrive er en slik urimelig fredsavtale der NK får basically alt, og ikke hvit fred. Fordi sør hadde skrevet under på hvit fred. 

 

 

Hvis du går ut og kriger kan du ikke grine når du taper. NK tapte. Og nå sitter du her AfterDark og griner over at forsvarsverkene rundt er bygget opp etter at nord angrep sør. 

 

Les noe som heter "sunshine policy" fra sør. Nord har aldri trengt å isolere seg og bygge bare militæret. De gjør det fordi de er grådige og vil ta over hele Korea. De har nok skjønt det aldri vil skje, men de gjør alt for å beholde makten, selv om 99% av befolkningen må lide som følge. 

 

Det eneste du støtter er en maktgal elite som ikke bryr seg om folket sitt, hvor mange som dør. De vil bare ha makt. Alt fint du viser er bare for eliten. 

 

Du later som du er opptatt av folket, men du er ikke. Virker som om du bryr deg lite lite om folket som sjefen i landet. Ingen har sagt at NK må ødelegges i krig. Bli noens land. Men regimet er ondt, og det må skiftes. Og hvis du mener de ikke er onde så kan de bli med i Holocaust-fornektelses gjengen. Det er ikke noe bedre enn å si Hitler gjorde ingenting galt. Det er faktisk ulovlig i flere europeiske land, visste du det? Essensielt det samme som du gjør nå. 

Lenke til kommentar

Japan har visst blitt skremt:

 

Nord-Korea truer med å teste ny hydrogenbombe – i Stillehavet

 

Etter at Nord-Koreas Kim Jong-un kalte USAs president Donald Trump sinnsforvirret, svarer utenriksminister Ri Yong-ho med å true med en atomtest i Stillehavet.

 

Japanske tjenestemenn sier de frykter at Nord-Korea skal sende et missil utstyrt med atomvåpen over landet, dersom de skal teste en hydrogenbombe i Stillehavet.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/09/22/195334465/nord-korea-truer-med-teste-ny-hydrogenbombe-i-stillehavet

Lenke til kommentar

 

 

Det er tydeligvis du som ikke leser det som blir skrevet for jeg har gjentatte gager forklart hvorfor jeg ikke mener Nord-Korea utgjør en trussel! Skal jeg nevne det enda en gang?

 

 

Jeg har da lest dette, du mener at NK bare "roper om hjelp", men dette er 100% BS, og det veit du innerst inne. De burde rope om hjelp, ja, men å true med atomkrig er ikke er rop om hjelp/oppmerksomhet.

Videre så er jeg MØKKLEI å se videolinkingene din som sier ting som "stakkars de i NK" og "ser ut som de sulter" med et tydelig sarkastisk fortegn. Skjerp deg, dette er så provoserende at det er ikke grenser, for du også veit at dette er aldeles hestemøkk av noe informasjon.

 

Og det er langt fra on-topic i denne tråden. Topic her er om; NK utgjør noen trussel, men egentlig så sitter du bare å sprer propagandaen deres mens du klager og sutrer hver gang noen tar deg på det. Ikke særlig ærlig debattant må jeg dessverre si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men med tanke på Koreakrigen, at det aldri ble noen fredsavtale (siden Sør-Korea ikke ville underskrive),

På grunn av at ikke Sør Korea ville forenes med nord med et kommunistisk styre i hele Korea uten frie valg.

men kun en våpenhvile og det faktum at USA har plassert soldater konstant både i Sør-Korea og Japan samt de stadige, store militærøvelsene USA og Sør-Korea holder sammen er det ikke rart at Nord-Korea har en så aggressiv forsvarspolitikk og sikkerhetspolitikk! Hva er egentlig å forvente?

Jeg forventer at de oppfører seg pent overfor sine naboer, det er hva jeg forventer.

Uten krigshissing og atomtrusler kunne regimet i Nord Korea holdt det gående som det har gjort siden krigen i all overskuelig framtid.

Med atomprøvesprengninger og ballistiske missiler skutt over japan og trusler om å legge USA, Japan og sørkorea i aske utfordrer de kun sin egen possisjon og utsetter seg selv for fare for et "preemptive strike".

Uten slik krigshissing utsatte de seg selv for ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...