Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i matematikk 2017


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har da blitt trekt opp i muntlig eksamen i matematikk og trenger råd til hvordan jeg kan få best mulig resultat ut av det. Denne eksamen går ut på at jeg skal ha en presentasjon i maks 10 minutter og etter den en samtale på 5 minutter. 

Oppgaven går ut på at jeg skal ut på reise, jeg bestemmer selv hvor turen går, når jeg reiser, hvem jeg er, og eventuelt hvem jeg reiser sammen med. Spørsmålet er da: Hvilken matematisk kompetanse kan jeg vise ved en slik reise. 

Hvor bør turen gå, hva burde jeg ha med at jeg (og eventuelt noen andre) skal gjøre på reisen? Hva bør problemstillingen være

Jeg må kunne ha med:

Matematisk språk

Dybde og kunnskap innenfor flere emner

Problemstillingen må være besvart

Faglig riktighet

Endret av Nikkoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg antar at du går på ungdomsskolen ettersom du har fått vite hva du har kommet opp i eksamen i allerede? Isåfall antar jeg at du skal presentere en mer hypotetisk reise (en "liksom"-reise) fra A til B. I løpet av reisen fra A til B kan du jo vise noen matematikkferdigheter ved f.eks Pytagoras (kanskje du velger å ta en snarvei ved å gå hypotenusen i en trekant? Og hvor mye kortere er denne snarveien enn å gå begge katetene?)

Kanskje møter du på en butikk på veien der du finner ut at noen av varene er satt ned med en %, og hvor mye billigere ble kjøpet da?

Andre slike ting du kan nevne og lage eksempler av som jeg kommer på i farten er f.eks målestokk, sannsynlighet, gjennomsnitt osv. Bare bland inn masse pensum!

 

Problemstillingen kan være så mye forskjellig, at her kan du sikkert velge deg noe som du synes passer!

 

Håper det hjalp, og at jeg ikke mistolket spørsmålet ditt!

Lenke til kommentar

Algebra, pytagoras (si at du skal krysse en fotballbane på tvers eller lignende), prosent, brøk osv. 

 

Da jeg hadde prøvemuntlig fikk vi i oppgavene å arrangere en fotballturnering. Da lagde jeg egentlig bare oppgaver som passet til tema, typ "Kari og Per skal kjøpe frukt til hele laget. Lisa vli ikke ha, men Pål trenger 10 bananer. Hvor mye frukt måtte de kjøpe?" osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...