Gå til innhold

Primærbolig eller sekundærbolig?


Vanzyman

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål angående hvorvidt boligen min skal regnes som primær eller sekundærbolig.

Situasjonen er slik:

 

Jeg eier en leilighet 100% som jeg nå leier ut. Mens denne leies ut bor jeg hos mine foreldre hvor jeg ikke har noen som helst form for eierskap i boligen.

Vil da den leiligheten jeg eier (min eneste leilighet) regnes som sekundærbolig siden den leies ut?

Dette er et spørsmål, da ligningsverdien på boligen stiger med 2mill dersom den regnes som sekundærbolig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primærbolig

Som primærbolig ved formuesfastsettingen regnes i utgangspunktet den bolig hvor eier har folkeregistrert adresse ved årets utgang. Det er ikke mulig å ha mer enn én primærbolig ved formuesfastsettingen.


Sekundærbolig
Som sekundærbolig ved formuesfastsettingen regnes annen boligeiendom enn primærbolig. Dette gjelder blant annet pendlerbolig, utleiebolig og helårsbolig brukt som fritidsbolig.
 
 
 
Antar folkeregistrert adresse bestemes ut i fra følgende forskrift og paragraf:
 
§ 5-1.Hovedregelen om bosted - regelmessig døgnhvile

Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile.

 
 
 
EDIT: La med "Forskrift om folkeregistrering"
Endret av Big_JT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien kan man være utleiebaron uten primærbolig, ja, hvis man leier der man bor selv.

 

Jeg har akkurat vært i kontakt med Skatteetaten angående dette. Overtok en leilighet i desember, og flyttet ikke inn da siden den trengte litt oppussing. Endret derfor ikke adresse i Folkeregisteret. Siden jeg ikke bodde der offisielt ved årsskiftet blir den derfor regnet som sekundærbolig, til tross for at jeg ikke har noen primærbolig jeg eier.

 

Fikk dette svaret fra Skatteetaten:

Unntaksvis kan en bolig anses som primærbolig selv om skattyter ikke har sitt hjem der ved årets utgang. Dette gjelder dersom – skattyter kan sannsynliggjøre/dokumentere at han/hun ikke kan bruke boligen som sitt hjem pga. forhold som vedkommende ikke har rådighet over, f.eks. pga. alder, helsemessige grunner, eller ved utstasjonering/beordring, og – boligen ikke for noen del har vært utleid mot betaling i det aktuelle tidsrommet. Med utleie menes i denne sammenheng også tilfeller hvor eieren lar andre, herunder også nære slektninger, benytte boligen når disse helt eller delvis dekker driftsutgiftene. Hvis nære slektninger benytter boligen vederlagsfritt og eieren dekker alle driftsutgiftene, vil den fortsatt kunne anses som skattyters primærbolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...