Gå til innhold

Oppsigelsetid


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg skal si opp jobben min som elektrikker. Jeg har vært ansatt i bedriften siden Sept. 2016

Det står i min arbeidskontrakt at oppsigelse er ut i fra §15-3 i arbeidsmiljøloven. Det ser da ut som for meg at det er 1 mnd ? 

Men, så er det det at de andre i min bransje pleier som regel og gå 3 månder når de sier opp jobben. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i min arbeidskontrakt at oppsigelse er ut i fra §15-3 i arbeidsmiljøloven. Det ser da ut som for meg at det er 1 mnd ? 

Men, så er det det at de andre i min bransje pleier som regel og gå 3 månder når de sier opp jobben. Hva er riktig?

 

Det stemmer, og når arbeidskontrakta også peiker til arbeidsmiljølovens bestemmelser om oppsigelsestid så er det heller ingen tvil.

 

Ellers så er det som du påpeiker vanlig med 3 måneders oppsigelsestid i mange bransjar, men dette er på bakgrunn av at det er særskilt avtalt ei slik oppsigelsestid.

Har bedriften tariffavtale så er slike ting ferdigforhandla med enigheit om at ein skal ha lenger oppsigelsestid enn arbeidsmiljølovas minimumskrav.

 

Har ein inngått eit arbeidsforhold utan at detaljane er avtalt så er det alltid arbeidsmiljølova sine vilkår som gjeld.

I ditt tilfelle ville du hatt samme oppsigelsestid etter samme paragraf også dersom det ikkje hadde stått noke om avtalt oppsigelsestid. Henvisninga til lova i din arbeidsavtale er med andre ord kun for å tydeliggjere og understreke at det ikkje er avtalt anna oppsigelsestid.

 

 

Ein anna ting er at når det er du som skal seie opp jobben så er det berre ein fordel å ha kort oppsigelsestid sidan det gir deg fleksibiliteten til å raskt bytte arbeidsgiver. Blir du oppsagt derimot så er det ein fordel med lang oppsigelsestid slik at du får lengst mulig forhåndsvarsel og tid til å finne deg ny jobb.

Berre husk på å levere inn oppsigelsen i løpet av denne veka sidan oppsigelsestida etter arbeidsmiljølova skal gjelde frå den fyrste i komande måned (og ikkje frå dato til dato).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...