Gå til innhold

Final tweaks på i7 7700k/1080ti build


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lagde en tråd ~en månedstid tilbake der jeg spurte litt om hjelp til en build. Har gjort en del research frem og tilbake og kommet fram til dette oppsettet:

 

dZXXMPP.png

Lite diskusjon på CPU/grafikkort fronten. Var litt mellom ryzen og i7 7700k, men endte til slutt opp med i7 7700k da det nok passer bedre til min bruk (144hz 1080p gaming).

 

Er vel egentlig tre hovedområder der jeg ikke er helt fornøyd: RAM, Hovedkort og case. Har lite erfaring med noen av delene så lurer på om det er noen som har noen innspill her? Prisen på delene så langt ligger rundt 20 000. Budsjettet er rundt der også. Kan koste på meg en tusenlapp til, men helst ikke mye mer.

 

På forhånd takk :-)

 

Edit: Glemte budjsett

 

Edit2: Endelig setup her for de som lurer.

 

YKqLwE1.png

 

Totalt (inkl. Windows) ble det 23.667 kr for de som evt. var nysjerrige.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Case kan vel ikke så mange gjøre noe med med mindre de har erfaring med det.

 

RAM syntes jeg ikke er så voldsomt viktig på en Intel platform, jeg har nu ikke merket forskjeller med mine 3600mhz og 2133mhz med mindre jeg drar spesifikke programmer som måler forskjellene. I spill? sjeldent, ikke merkbart for den normale personen.

 

Hovedkort? Asus.

 

Stoler aldri mer på Gigabyte, har lyst å si MSI også men har følgt med på dem i det siste og de har de siste årene gjort det jævlig bra.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

RAM syntes jeg ikke er så voldsomt viktig på en Intel platform, jeg har nu ikke merket forskjeller med mine 3600mhz og 2133mhz med mindre jeg drar spesifikke programmer som måler forskjellene. I spill? sjeldent, ikke merkbart for den normale personen.

 

Mange som ikke merker forskjell på en 60 Hz skjerm og en 144 Hz også... Eller SSD vs snurredisk. Folk har ulik oppfattning om ting. DigitalFoundry fant ut at det ER forskjell mellom DDR4 2133 og 3000 Mhz med i7 6700K/7700K. Men for å få frem den forskjellen trenger man å fjerne skjermkortet som flaskehals så mye som mulig, derfor testet dem med et Titan X Pascal i 1080p. Spiller man med et 980Ti i 1440p Ultra, så blir forskjellen mye mindre, eller ingen.

 

En sweetspot virker å være DDR4 3200, CL14 minne - både for 7700K og Ryzen.

Lenke til kommentar

Jeg har et Fractal Design R5 Black med vindu og er kjempefornøyd med det. Det er god kvalitet, mange gode løsninger inkl. støvfiltere. Hovedkortet fra MSI er et hovedkort i høy kvalitet. Du blir garantert fornøyd med denne kombinasjonen.

 

Når det gjelder hastighet på minnebrikker så er det ikke så komplisert. Desto høyere frekvens desto bedre ytelse. Til de fleste bruksområder vil du ikke merke forskjell annet enn i tunge applikasjoner (encoding, video, streaming osv.) og spill.

 

 

Om jeg skulle anbefale deg noe så ville jeg personlig valgt en annen CPU kjøler. Velg en lukket vannkjøler som til eksempel Corsair H80i v2 (eller større). En siste ting er valg av SSD. Jeg ville droppet 2.5" SSD'en og heller gå for en Samsung M.2. Feks. en 960 EVO 512 GB. Her vil du merke stor forskjell sammenlignet med den 2.5" disken.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle anbefale deg noe så ville jeg personlig valgt en annen CPU kjøler. Velg en lukket vannkjøler som til eksempel Corsair H80i v2 (eller større). En siste ting er valg av SSD. Jeg ville droppet 2.5" SSD'en og heller gå for en Samsung M.2. Feks. en 960 EVO 512 GB. Her vil du merke stor forskjell sammenlignet med den 2.5" disken.

 

Har helt ærlig lite lyst på vannkjøling. Har aldri hatt det før og har virkelig ikke lyst å måtte "deale med" lekasjer. Hvert fall fordi fra det jeg har hørt er Noctua D15S veldig stillegående og høyt-ytende.

 

Når det gjelder m.2 disk... Hvor stor er forskjellen mellom det og SSD? Fikk anbefaling om det fra noen andre også, men har egentlig bare tenkt at det er unødvendig for min bruk. Kanskje jeg tar feil?

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Det er en del forskjell på kjølingen, vann kontra luft. De lukkede systemene som bla. Corsair har er veldig bra. Slanger, pumpe/radiator osv. kommer som en ferdig løsning. Under er et bilde av en Corsair H80i v2 (som jeg valgte til min i7-4790K). Det er ingen "søling med vann", hele enheten kommer ferdig med 5 års garanti fra Corsair.

 

ce6ba76e6181e015fc27508e27b90edb.md.jpg

 

 

M.2 disk er mye raskere. Det kommer an på hvilken M.2 du kjøper selvsagt, disse har forskjellige spesifikasjoner akkurat som SSD disker. Hovedkortet ditt kan dra full nytte av en rask M.2.

 

960 EVO 500GB M.2 3200 MB/s lese + 1900 MB/s skrive (ca. 2400 kr)

850 EVO 500GB SSD 540 MB/s lese + 520 MB/s skrive (ca. 1700 kr)

 

Det vil bety at den er solide 4-5 ganger så rask. Koster noen kroner mer.

Lenke til kommentar

-snipp-

 

Hmm... Var egentlig ganske klar til å trekke av avtrekkern, men ble plutselig litt fristet av M.2 disken. Blir i så fall 1000 kr mer i mitt tilfelle.

 

Er fortsatt veldig skeptisk til vannkjøling, hvert fall fordi jeg har 0 erfaring med overklokking (og vannkjøling) selv om jeg har bygd 2 pc-er tidligere. Nå har jeg skjønt at hovedkortet jeg har valgt er veldig enkelt å overklokke med for nybegynnere, men fortsatt skeptisk på om det er verdt det for meg.

 

Videre har jeg gjort litt mer research på cases og har egentlig kommet frem til tre alternativer: Fractal Design Define C, Phanteeks Eclipse P400S og til slutt NZXT S340 Elite. Fra det jeg har skjønt ut ifra research skal alle delene passe fint i alle de tre forskjellige casene.

 

Noen som har noe siste input? Fordi jeg kjenner at det klør i fingrene her...

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Det vil bety at den er solide 4-5 ganger så rask. Koster noen kroner mer.

 

Det betyr ikke at spill laster 4 ganger så raskt... Har man penger til det, for all del kjøp en 960 EVO. Men de extra pengene det koster bør heller brukes i et bedre skjermkort for en person som hovedsaklig spiller.

Lenke til kommentar

Videre har jeg gjort litt mer research på cases og har egentlig kommet frem til tre alternativer: Fractal Design Define C, Phanteeks Eclipse P400S og til slutt NZXT S340 Elite. Fra det jeg har skjønt ut ifra research skal alle delene passe fint i alle de tre forskjellige casene.

 

Noen som har noe siste input? Fordi jeg kjenner at det klør i fingrene her...

 

 

Fractal Define C. Du bør sette inn flere vifter i det da, men ikke noe du må med engang. Jeg ville hatt 3 vifter som suger luft inn i front på det. Eventuellt Fractal Define S

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Det vil bety at den er solide 4-5 ganger så rask. Koster noen kroner mer.

 

Det betyr ikke at spill laster 4 ganger så raskt... Har man penger til det, for all del kjøp en 960 EVO. Men de extra pengene det koster bør heller brukes i et bedre skjermkort for en person som hovedsaklig spiller.

 

 

Jeg er oppmerksom på det. Derfor har jeg holdt meg unna M.2, men nå har jeg allerede toppen av toppen av skjermkort. Så vurderer faktisk sterkt å like gjerne gå all out med M.2 også. Kan vel kanskje krangle på at Titan XP er bedre, men det er hvert fall en veldig dårlig investering (i mine øyne).

Lenke til kommentar

 

Jeg er oppmerksom på det. Derfor har jeg holdt meg unna M.2, men nå har jeg allerede toppen av toppen av skjermkort. Så vurderer faktisk sterkt å like gjerne gå all out med M.2 også. Kan vel kanskje krangle på at Titan XP er bedre, men det er hvert fall en veldig dårlig investering (i mine øyne).

 

En annen M.2 SSD som du kan vurdere er denne. Fåes også i 500GB.

 

Titan XP er ikke verdt pengene. End of story.

Lenke til kommentar

Var egentlig relativt klar til å kjøpe, men så kjørte jeg setupet gjennom pcpartpicker.com for å se etter kompatibilitetsproblemer. Hadde ingen før jeg la til M.2 disken. Men jeg vet at den "compatibility checken" de har ofte ikke er helt 100%. Men jeg fikk uansett følgende error:

 

iiRSpTU.png

 

Noen som vet noe om dette stemmer? Fra det jeg forstår betyr det basically at M.2 disken bruker opp "bandwith" som ellers ville vært okkupert av harddisk som gjør at harddisken ikke vil fungere? Skal ærlig innrømme jeg er veldig grønn når det gjelder M.2 disk og harddisk.

 

Edit: Greier ikke se hvor mange SATA porter hovedkortet har, men ser ut som det minst har 3 porter. I så fall er det vel ikke noe problem?

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mange SATA porter du trenger da. Så kan du jo gå for et dyrere hovedkort som f.eks Z270 Hero kortet til Asus...

 

Trenger strengt tatt bare 1 SATA port til en HDD. En 4tb HDD + 500gb m.2 disk burde holde i massevis for min bruk. 

Lenke til kommentar

Ops! Ble dobbelt postet.

 

Bruker like gjerne denne posten til å poste "endelig setup". Eneste er at jeg har gått for Fractal Design Define C over Define S.

 

YKqLwE1.png

 

Totalt (inkl. Windows) ble det 23.667 kr for de som evt. var nysjerrige.

Endret av Cydin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...