Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Rapporter Del Skrevet 20. april 2017 Hei!Dersom jeg som privatperson selger noe til ett firma som ønsker en form for faktura for å loggføre kjøpet, hvordan lager jeg dette? Jeg kan vel ikke lage noe kjapt i Excel da fakturanummer og slikt må være "maskinlagd"? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2017 Rapporter Del Skrevet 20. april 2017 Krav om fakturanummer og -innhold gjelder kun for bokføringspliktige. Privatpersoner er bare bokføringspliktige når de driver næringsvirksomhet eller utleie av fast eiendom. Selv om du ikke er bokføringspliktig bør du legge deg opp til innholdskravene - hvem du er, hva som selges, når det ble levert, osv. Dette for at bedriften lovlig skal kunne kreve fradrag for det de har betalt deg for. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. april 2017 Rapporter Del Skrevet 20. april 2017 Et alternativ er jo å tipse firmaet om denne setningen i bokføringsforskriftens §5-2-1, og overlate til dem selv å dokumentere hva de har kjøpt: Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan (...) utstede salgsdokumentet på vegne av selger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå