Gå til innhold

WSJ: Google planlegger innebygd adblocker i Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QVZmonLc

Fiffi måte å kanalisere inntekter på.. :D

 

Eneste som virkelig duger i lengden er manuell oppdatering av hosts med blokkering (127.0.0.1) av annonsører og annet innhold. Svært effektivt til å sperre innsamling av data til Google/Microsoft og alskens trackere også. JA, det er (spesielt innledningsvis) litt manuelt arbeid, men 100% effektivt, gir økt surfehastighet (litt) og langt mer ryddige websider. Til dags dato har jeg heller ikke kommet over sider hvor det har forhindret funksjonalitet eller blitt "oppdaget". Hosts kan også kjapt kopieres over til nye enheter, deles med andre osv og involverer ingen installasjon eller programmer utenom notepad/vim (Mac har sikkert sin). Fordrer at du vet hvordan du tar eierskap/su på fila men det er raskt lært.

 

Du kan gjøre mye med programvare, w10privacy er anbefalt for alle for å ta vare på privatlivet. Det finnes sikkert også troverdige kilder på nettet man kan hente fra, men da anbefaler jeg forståelse nok for hvordan ip-addresser og navnoppslag fungerer til at du kan gå gjennom lista FØR du bruker den og sjekker om det har sneket seg inn noe humbug. Greit at ikke www.gmail.com peker til en merksnodig server i Ulan Bator... :-)

 

Min holdning til blokkering av annonser (og inntekter) er at jeg legger lista høyt for hvilke media jeg anser gode nok til å betale for. Pr idag har jeg tre abonnement (papir/web), de andre får rett og slett bare gjøre en bedre jobb for å fortjene mine penger. Og trackere og annen overvåkning jeg kan sperre er en selvfølge jeg blokkerer.

Lenke til kommentar

Fiffi måte å kanalisere inntekter på.. :D

 

Eneste som virkelig duger i lengden er manuell oppdatering av hosts med blokkering (127.0.0.1) av annonsører og annet innhold. Svært effektivt til å sperre innsamling av data til Google/Microsoft og alskens trackere også. JA, det er (spesielt innledningsvis) litt manuelt arbeid, men 100% effektivt, gir økt surfehastighet (litt) og langt mer ryddige websider. Til dags dato har jeg heller ikke kommet over sider hvor det har forhindret funksjonalitet eller blitt "oppdaget". Hosts kan også kjapt kopieres over til nye enheter, deles med andre osv og involverer ingen installasjon eller programmer utenom notepad/vim (Mac har sikkert sin). Fordrer at du vet hvordan du tar eierskap/su på fila men det er raskt lært.

 

Jeg bruker min egen DNS-server (tnnss.net/188.166.22.5) som peker domenene til kjente reklamenettverk til sin egen web-server, som returnerer en tom side. Så om noen ønsker å bruke den, sure go ahead, så får dere stole på at jeg ikke stalker dere i loggfilene eller plutselig finner ut at jeg ikke vil ha en DNS-server likevel ;p Men denne har bieffekter på f.eks. enkelte butikker på Prisguide hvor linken til butikken sendes via en tracker thingy. Har også hvitlistet adfly - men reklamen som vises der er fremdeles blokkert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...