Gå til innhold

Superstoffet grafén kan gi oss OLED-skjermer på klærne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager skal jeg ønske å gå rundt og se ut som et juletre? Klær med skjermer på er hentet ut fra de våte fantasiene til scifi-nerder som antagelig ikke bruker yttertøy uansett siden de aldri går ut og får erfaring fra livet utenfor kjelleren til bestemor...

 

Det er vel ikke akkurat slik at å "se ut som et juletre" er alt du kan gjøre med en skjerm på klær? Mer nærliggende at ermet kan brukes til informasjon som et lite ur feks, eller for arbeidsklær osv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noen nisje der det vil være hensiktsmessig med en faktisk skjerm på klærne, bortsett fra reklame. For informasjonsvisning er det langt mer logisk med en egen dings (klokke el. lign), for synlighet kan  man oppnå alt man trenger med en LED-krets. Om du har gode forslag til fornuftige bruksområder, vil det være veldig interessant å høre de.

Lenke til kommentar

 

Hvor mange atom-lag blir det?

 

Kan man ikke da produsere skjermer med brilleløs 3D om man legger pikslene i flere lag?

Hvordan skal øynene dine vite hvilken lag som er for hvilket øye?

 

Da blir det ekte 3D siden pixlene ligger i dybden, tenkte jeg da

 

Med 1-atoms forskjell, eller la oss si 1mm, hvilken forskjell skal liksom det gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noen nisje der det vil være hensiktsmessig med en faktisk skjerm på klærne, bortsett fra reklame. For informasjonsvisning er det langt mer logisk med en egen dings (klokke el. lign), for synlighet kan man oppnå alt man trenger med en LED-krets. Om du har gode forslag til fornuftige bruksområder, vil det være veldig interessant å høre de.

Er det mer logisk? Personlig synes jeg det virker mer praktisk å ha på jakka. Og det er ikke for synlighet men også informasjon (på arbeidsklær). AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange atom-lag blir det?

 

Kan man ikke da produsere skjermer med brilleløs 3D om man legger pikslene i flere lag?

Hvordan skal øynene dine vite hvilken lag som er for hvilket øye?
Da blir det ekte 3D siden pixlene ligger i dybden, tenkte jeg da
Med 1-atoms forskjell, eller la oss si 1mm, hvilken forskjell skal liksom det gjøre?

Mer som 3D på bursdagskort o.l. Bare dynamisk ;)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noen nisje der det vil være hensiktsmessig med en faktisk skjerm på klærne, bortsett fra reklame. For informasjonsvisning er det langt mer logisk med en egen dings (klokke el. lign), for synlighet kan man oppnå alt man trenger med en LED-krets. Om du har gode forslag til fornuftige bruksområder, vil det være veldig interessant å høre de.

Fordelen med skjerm i klesplagg istaden for som ei klokke er jo at du får langt større skjermoverflate, som igjen betyr at meir informasjon enkelt kan visast.

Ei klokke er såpass liten at det er vanskelig å vise meir informasjon enn berre klokkeslettet utan at brukaren må konsentrere seg.

 

Om heile antrekket er ein skjerm så kan ein også bruke dette til å informere andre personar, feks ved at antrekket måler puls og vitale signal, og at dersom personen treng hjelp så skifter klærne farge slik at dei raskare får hjelp.

 

Eller ein kan ha på seg ein kledelig mørk frakk som blir til ein lysande "refleksvest" i det ein krysser gata, osv.

 

 

Men kanskje største bruksområdet for slike skjermar er nok at ein kan plassere skjermar på nye plassar. For eksempel kan ein legge ein fleksibel skjerm i taket og på stolbanei ein bil for å på den måten gi føraren meir informasjon frå diverse kamera og sensorar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den store ulempen med ikkeflate skjermer, og særlig de som er konvekse i formen, er at det blir fryktelig vanskelig å lese informasjon over hele flaten samtidig. Det vil være verdiløst å ha et erme som du må vifte frem og tilbake for å se hva som står der, enkelt og greit fordi folk flest ikke gidder å tulle med det når det er vel så enkelt å ta frem en flat telefonskjerm og se det du vil vite.

 

Interessante scenarier dere nevner, men jeg er fremdeles ikke overbevist:

 

"Om hele antrekket er en skjerm kan det informere andre om egen tilstand"; ikke på noen måte som ikke gjøres bedre med dedikerte dingser. En pulsklokke med høyttaler som roper ut "hjelp, hjertet mitt har stoppet, ring 113" vil være mye bedre enn en jakke der man må konsentrere seg for å se budskapet, om ikke det er på den siden som ligger mot bakken.

 

"En mørk frakk kan bli en lysende refleksvest"; noen innsydde LED-striper og et batteri, så lyser det greit gjennom frakken. Billigere og greier.

 

"Plassere skjermer i taket og stolpene i bilen"; Her vil man få mye bedre nytte av flate skjermer vinklet mot fører, iallefall på stolpene. I taket er det ikke så mye mening i å ha noe, siden man må anstrenge seg for mye for å se det.

 

"Informasjon på arbeidsklær"; Hvilken informasjon da? Man skifter vel ikke firma så ofte at det er nødvendig med skjerm for å følge med. Informasjon som skal leses av folk på en byggeplass må settes på skilt uansett.

 

En annen ting er vedlikehold og vask av slike klesplagg. Tviler på skjermer tåler en runde i vaskemaskin selv om de er fleksible. Og for den del, hvor lang tid tar det før du får tretthetsbrudd? Det er ikke få sykluser av strekk og bøy man får i løpet av en dag...

Lenke til kommentar

Vi har jo hørt om grafén en stund, men jeg har ikke sett det anvendt i ordinære produkter ennå, antar dette blir som de fleste batterirevolusjonene vi stadig hører om, men aldri ser noe til. Om de faktisk får til å produsere grafén som kan brukes i forbrukerprodukter er jo det vanvittig kult :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...