Gå til innhold

Tidsreise frem i tid


IHS

Anbefalte innlegg

 

Dette var en uventet påstand. Jeg forstår ikke hva du mener med den, men hvis du har en ide/hypotese angående dette, så er jeg interessert i å høre mer om den. :) Men kun hvis det er seriøst ment i vitenskaplig forstand. Bevis for påstanden er ikke nødvendig, men at den har noe som kan enten studeres eller jobbes videre med, for å komme fram til evt konklusjoner.

Den vanlige teorien om tidsdillusjon er at jo raskere man beveger seg jo tregere går tiden.

Altså om man tar med ett atomur rundt jorden 6 ganger pr sekund i ett år vil den vise at det f.eks har gått ett halvt år. Denne problematikken ser man i GPS-satelitter som går raskere enn jorden, de er justert slik at klokken går litt tregere enn de man finner her på jorden, slik at de går likt. Tar man med en klokke fra en GPS-satelitt med ned til jorden vil den gå raskere enn den skal.

 

Men, det betyr ikke at man ser inn i fremtiden og ser hva som skjer i morgen, kun at tiden går i forskjellig hastighet.

 

Om personen i en romstasjon som går 6 ganger pr sekund rundt jorden ser med kikkert ned på jorden vil ha se alt dobbelt så raskt, biler som kjører i 100 vil se ut som de kjører i 200, folk vil eldes dobbelt så raskt osv.

 

Men de vil oppleve f.eks solformørkelse samtidig, en person i romstasjonen vil se solformørkelsen samtidig med de på jorden, men den vil for personen i romstasjonen være over dobbelt så raskt.

 

Hvordan dette betyr at noen kan rapportere fremtiden tilbake til nåtiden får IHS stå for, for det er en til nå ukjent hypotese for min del.

 

Sorry, det var til IHS jeg stilte spørsmålet, men nå går alt så fort her at det blir kronologiske feil her når man svarer med å skrive under andres innlegg. Men

du og jeg ser ut til å å være enige.

Endret av Frode1969
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry, det var til IHS jeg stilte spørsmålet, men nå går alt så fort her at det blir kronologiske feil her når man svarer med å skrive under andres innlegg. Men

du og jeg virker å være enige.

Ok :)

Ellers pleier jeg å holde meg til faktisk dokumenterbar og anerkjent vitenskap, om du gjør det samme er vi nok ganske enig ja :)

Lenke til kommentar

 

Sorry, det var til IHS jeg stilte spørsmålet, men nå går alt så fort her at det blir kronologiske feil her når man svarer med å skrive under andres innlegg. Men

du og jeg virker å være enige.

Ok :)

Ellers pleier jeg å holde meg til faktisk dokumenterbar og anerkjent vitenskap, om du gjør det samme er vi nok ganske enig ja :)

 

Vi er enige. Jeg har noen hypoteser som mange finner å være vell søkte, men jeg forholder meg til vitenskapens anerkjente prinsipper. 

Endret av Frode1969
Lenke til kommentar

Dette var en uventet påstand. Jeg forstår ikke hva du mener med den, men hvis du har en ide/hypotese angående dette, så er jeg interessert i å høre mer om den. :) Men kun hvis det er seriøst ment i vitenskaplig forstand. Bevis for påstanden er ikke nødvendig, men at den har noe som kan enten studeres eller jobbes videre med, for å komme fram til evt konklusjoner.

Hvis tvillingen som beveger seg i høy hastighet rundt jorden ser på klokka ombord i romskipet, går den normalt. Hvis han derimot ser ned på klokken som er på jorden, vil han se at den går unormalt fort, at dagene, ukene og årene nede på jorden flyr forbi.

 

Wikipedia "For tvillingen som ble med på reisen har det kanskje gått 10 år mellom avreise og hjemkomst. På jorden derimot har tiden gått raskere, og det har kanskje passert 40 år mellom de to hendelsene. Neste gang tvillingene har fødselsdag, må de feire kombinert 30- og 60-årsdag!"

 

Fortis%20Watch%20in%20Space.jpg

ArEI2.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Dette var en uventet påstand. Jeg forstår ikke hva du mener med den, men hvis du har en ide/hypotese angående dette, så er jeg interessert i å høre mer om den. :) Men kun hvis det er seriøst ment i vitenskaplig forstand. Bevis for påstanden er ikke nødvendig, men at den har noe som kan enten studeres eller jobbes videre med, for å komme fram til evt konklusjoner.

Hvis tvillingen som beveger seg i høy hastighet rundt jorden ser på klokka ombord i romskipet, går den normalt. Hvis han derimot ser ned på klokken som er på jorden, vil han se at den går unormalt fort, at dagene, ukene og årene nede på jorden flyr forbi.

 

Wikipedia "For tvillingen som ble med på reisen har det kanskje gått 10 år mellom avreise og hjemkomst. På jorden derimot har tiden gått raskere, og det har kanskje passert 40 år mellom de to hendelsene. Neste gang tvillingene har fødselsdag, må de feire kombinert 30- og 60-årsdag!"

 

Fortis%20Watch%20in%20Space.jpg

ArEI2.jpg

 

Du er inne på noe. Men for å oppnå den effekten du er ute etter må den ene tvillingen fly bort fra jorden i høy hastighet slik at referanserammene til tvillingene skilles så mye i relativ hastighet og avstand at de opplever hverandres klokker å gå observert fra deres referanseramme forskjellig. I bane lavt rundt jorden er det litt mindre gravitasjon en det er på jordens overflate. Dette forårsaker tidsdilatasjon. Men denne er så minimal at en astronaut fra ISS ikke har eldes målbart mer en broren sin på jorden. Derimot har han garantert blitt skadet av å være vektløs over tid, og fra stråling som vi på jorden for det meste er beskyttet fra. Å øke hastigheten på turen deres  rundt jorden hvis det var mulig ville ikke ha noen effekt på tidsdilatasjonen de opplever. Men dette er jo ikke mulig siden dette sender dem ut og bort fra jordbane.

Endret av Frode1969
Lenke til kommentar

Du er inne på noe. Men for å oppnå den effekten du er ute etter må den ene tvillingen fly bort fra jorden i høy hastighet slik at referanserammene til tvillingene skilles så mye i relativ hastighet og avstand at de opplever hverandres klokker å gå observert fra deres referanseramme forskjellig. I bane lavt rundt jorden er det litt mindre gravitasjon en det er på jordens overflate. Dette forårsaker tidsdilatasjon. Men denne er så minimal at en astronaut fra ISS ikke har eldes målbart mindre en broren sin på jorden. Derimot har han garantert blitt skadet av å være vektløs over tid, og fra stråling som vi på jorden for det meste er beskyttet fra. Å øke hastigheten på turen deres  rundt jorden hvis det var mulig ville ikke ha noen effekt på tidsdilatasjonen de opplever. Men dette er jo ikke mulig siden dette sender dem ut og bort fra jordbane.

 

 

Nei, tvillingen må ikke fly bort fra jorden, resultatet (tidsreise) er det samme om han flyr rundt jorden. Ideen ble brukt i denne filmen, hvor superman beveget seg raskere enn lyset rundt jorden og derved kom tilbake i tid. 

 

ISS beveger seg for sakte, men tidsforskjellen er registret ved romfergens tilbaketur til jorden, hastigheten er da ca.

8.000 m i sekundet. Lysets hastighet er ca. 300.000.000 m i sekundet

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Du er inne på noe. Men for å oppnå den effekten du er ute etter må den ene tvillingen fly bort fra jorden i høy hastighet slik at referanserammene til tvillingene skilles så mye i relativ hastighet og avstand at de opplever hverandres klokker å gå observert fra deres referanseramme forskjellig. I bane lavt rundt jorden er det litt mindre gravitasjon en det er på jordens overflate. Dette forårsaker tidsdilatasjon. Men denne er så minimal at en astronaut fra ISS ikke har eldes målbart mindre en broren sin på jorden. Derimot har han garantert blitt skadet av å være vektløs over tid, og fra stråling som vi på jorden for det meste er beskyttet fra. Å øke hastigheten på turen deres  rundt jorden hvis det var mulig ville ikke ha noen effekt på tidsdilatasjonen de opplever. Men dette er jo ikke mulig siden dette sender dem ut og bort fra jordbane.

 

 

Nei, tvillingen må ikke fly bort fra jorden, resultatet (tidsreise) er det samme om han flyr rundt jorden. Ideen ble brukt i denne filmen, hvor superman beveget seg raskere enn lyset rundt jorden og derved kom tilbake i tid. 

 

ISS beveger seg for sakte, men tidsforskjellen er registret ved romfergens tilbaketur til jorden, hastigheten er da ca.

8.000 m i sekundet. Lysets hastighet er ca. 300.000.000 m i sekundet

 

 

 

Siden du sier det sånn så er det vel sånn da. Jeg ser at du er en troende person, og dere er folk jeg ikke orker å kverulere med. Takker så mye for meg. Farvel!!!

Lenke til kommentar

F.eks vil en klokke ved tvilling A se ut som den går halvparten så raskt, sett fra tvilling B.

Fra tvilling B vil klokka til tvilling A se ut som den går dobbelt så raskt.

 

Om tvilling B ser på sin klokke vil den gå i vanlig hastighet, det samme gjelder tvilling A.

 

Faktisk vil både A og B se den motsattes klokke gå saktere den tiden B er på vei bort fra Jorden fordi det iflg SR (den Spesielle Relativitetsteorien) ikke er mulig å si om det er romskipet med B som beveger seg fra Jorden og A, eller om det er Jorden og A som beveger seg fra romskipet og B. Det er vel idet B vender om og endrer retning tilbake mot Jorden at det skjer et skifte i samtidighetslinjen (x-aksen) som igjen fører til at han er yngre enn A idet han kommer hjem til Jorden.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox (Wikipedia forklarer bedre enn meg)

Lenke til kommentar

Faktisk vil både A og B se den motsattes klokke gå saktere den tiden B er på vei bort fra Jorden fordi det iflg SR (den Spesielle Relativitetsteorien) ikke er mulig å si om det er romskipet med B som beveger seg fra Jorden og A, eller om det er Jorden og A som beveger seg fra romskipet og B. Det er vel idet B vender om og endrer retning tilbake mot Jorden at det skjer et skifte i samtidighetslinjen (x-aksen) som igjen fører til at han er yngre enn A idet han kommer hjem til Jorden.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox (Wikipedia forklarer bedre enn meg)

Ser ikke helt den at begge skal observere at den andre sin klokke går saktere når tiden til B går raskere enn tiden til A. Det er jo uavhengig av hvem som beveger seg i forhold til hva.

 

I tvilling-paradoxet vil jo da begge observere at den andre eldres tregere, men tvillingen i romskipet vil komme tilbake som mye eldre enn den på jorden, når skjer denne aldringen om begge observerer at den andre eldres tregere enn den andre?

Lenke til kommentar

 

Faktisk vil både A og B se den motsattes klokke gå saktere den tiden B er på vei bort fra Jorden fordi det iflg SR (den Spesielle Relativitetsteorien) ikke er mulig å si om det er romskipet med B som beveger seg fra Jorden og A, eller om det er Jorden og A som beveger seg fra romskipet og B. Det er vel idet B vender om og endrer retning tilbake mot Jorden at det skjer et skifte i samtidighetslinjen (x-aksen) som igjen fører til at han er yngre enn A idet han kommer hjem til Jorden.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox (Wikipedia forklarer bedre enn meg)

Ser ikke helt den at begge skal observere at den andre sin klokke går saktere når tiden til B går raskere enn tiden til A. Det er jo uavhengig av hvem som beveger seg i forhold til hva.

 

I tvilling-paradoxet vil jo da begge observere at den andre eldres tregere, men tvillingen i romskipet vil komme tilbake som mye eldre enn den på jorden, når skjer denne aldringen om begge observerer at den andre eldres tregere enn den andre?

 

 

Det er idet den reisende tvillingen vender om og drar inn mot Jorden igjen at symmetrien brytes.

 

Her er en fin illustrasjon av tvilling"paradokset":

 

twins.jpg

Lenke til kommentar

Vil tiden gå saktere uansett hva slags klokke man bruker? Mekanisk og elektronisk tenker jeg på da selvfølgelig.

 

Edit: Atomur vil vel gå under elektronisk.

 

Har ingenting å si hva slags klokke du bruker, da en klokke kun måler tid, og det er selve tiden som er relativ.

Lenke til kommentar

Utrolig fascinerende og spennende. Mange vil jo kalle tiden et menneskelig påfunn og at det egentlig ikke er noe som heter tid. Men tiden er høyst reell uansett. En klokke vil vise tiden og holde styr på den for oss. Alt har en viss levetid, levetiden forventes å være osv osv. Og for ikke å snakke om kroppen og alle levende vesener så er tiden en realitet. Oppfatning av tid kan være veldig forskjellig, husker f.eks når en var 4 år og skulle sitte 2 timer på bussen, det var jo en evighet! 

Lenke til kommentar

 

Det er idet den reisende tvillingen vender om og drar inn mot Jorden igjen at symmetrien brytes.

Nå var det da 6 runder pr sekund rundt jorden som var forutsettningen, ikke å reise vekk fra jorden så tilbake.

 

 

Ok, da er man utenfor scenarioet som det opprinnelige tvillingparadokset beskriver.

Lenke til kommentar

Ok, da er man utenfor scenarioet som det opprinnelige tvillingparadokset beskriver.

Det stemmer nok, men det er innenfor det som står på forrige side :)

Men det er jo ~samme paradoks, men med en vri.

 

Men er du enig i at de på jorden da vil observere at klokken i romstasjonen som går 6 ganger pr sekund rundt jorden vil se at denne klokken beveger seg tregere?

Sånn at jeg ikke er helt på bærtur :)

Lenke til kommentar

Utrolig fascinerende og spennende. Mange vil jo kalle tiden et menneskelig påfunn og at det egentlig ikke er noe som heter tid. Men tiden er høyst reell uansett. En klokke vil vise tiden og holde styr på den for oss. Alt har en viss levetid, levetiden forventes å være osv osv. Og for ikke å snakke om kroppen og alle levende vesener så er tiden en realitet. Oppfatning av tid kan være veldig forskjellig, husker f.eks når en var 4 år og skulle sitte 2 timer på bussen, det var jo en evighet! 

 

Tiden i seg selv er ikke et menneskelig påfunn, da det åpenbart har eksistert noe før mennesket. Ordet "før" impliserer tid.

Hvordan vi måler tid (f eks hva en "time" vil si, kontra et "sekund") er noe vi mennesker har bestemt. :)

Lenke til kommentar

 

Ok, da er man utenfor scenarioet som det opprinnelige tvillingparadokset beskriver.

Det stemmer nok, men det er innenfor det som står på forrige side :)

Men det er jo ~samme paradoks, men med en vri.

 

Men er du enig i at de på jorden da vil observere at klokken i romstasjonen som går 6 ganger pr sekund rundt jorden vil se at denne klokken beveger seg tregere?

Sånn at jeg ikke er helt på bærtur :)

 

For å være litt flisespikkete, så er det ikke samme paradoks, da det at både A og B observerer hverandres klokker til å gå tregere i det opprinnelige scenarioet er grunnen til at Tvillingparadokset oppfattes som nettopp et paradoks. Endrer man på dette scenarioet, forsvinner paradokset nettopp fordi det er et helt annet scenario, og da blir det ikke engang tilsvarende samme greia. :D

 

Det som er likt er at man må ta høyde for tidsdilasjon i begge scenarioene. (Tipper det var det du mente da du skrev det var tilsvarende samme "paradokset" ;)).

 

Det du skriver høres iallefall intuitivt riktig ut, men jeg tror jeg lar noen med mer fagkompetanse enn meg på området få gi et endelig svar. Ser for meg at klokken til et objekt A på Jorden vil gå ujevnt (men ja totalt sett raskere) sett fra farkosten med objekt B, avhengig av om B på et bestemt tidpunkt er på vei bort fra A eller på vei mot A.

 

Det er mange ting man må ta høyde for i Relativitetsteoriene, blant annet relativ samtidighet. B sin samtidighetslinje vil jo være i stadig variasjon fra A sin samtidighetslinje da B ikke beveger seg i strak linje fra eller mot A, men i orbital bevegelse rundt Jorden.

 

Relevant lesestoff:

http://www.poams.org/wp-content/files/orbital_time_dilation.pdf

Lenke til kommentar

For å være litt flisespikkete, så er det ikke samme paradoks, da det at både A og B observerer hverandres klokker til å gå tregere i det opprinnelige scenarioet er grunnen til at Tvillingparadokset oppfattes som nettopp et paradoks. Endrer man på dette scenarioet, forsvinner paradokset nettopp fordi det er et helt annet scenario, og da blir det ikke engang tilsvarende samme greia. :D

ja ok, da gir jeg meg her ihvertfall.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...