Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke å slutte med hasj


Anbefalte innlegg

Du må bare sé det som en prosess. At du ikke klarer å slutte -nå-, betyr ikke at du ikke klarer å slutte om 1-2-3 år. Du må bare presse grensene forsiktig. Du har allerede gjort det, ved å prøve å være uten en uke, og dét endte i sammenbrudd.

 

Har vært igjennom det samme med alkohol. Det er ikke lett, men det går over tid. Du prøver bare å bite over mer enn du klarer akkurat nå. Det er faktorer i livet ditt som skaper misbruket, men dét kan du ta kontroll over.

 

Du bør prøve å isolére "eksperimentene", mentalt sett. Forberéd deg på at, for eksempel, om 1 måned, så prøver du i 1 uke igjen. Så tenker du at hvis du klarer 1 uke, så har du fortjent å fortsette etter den éne uka. Men hvis det blir mye "støy", altså andre aktiviteter som krever at du bruker den oppbygde ressursene før den "test-uka", så utsetter du forsøket på ubestemt tid.

 

Du må bare fortsette å teste grensene. Alle, og da mener jeg -alle-, mennesker har en form for last. Alt kan misbrukes som rus. Trening, sex, mat, makt, alt som påvirker kroppen og skaper sterke følelser, misbruker folk til en eller annen grad. Så det er ikke så ille at du har noe du henger deg fast til.

 

Men det er jo selvsagt bra at du prøver å få kontroll over bruken. Dét bør være fokuset ditt, å få kontroll, sånn at du føler du har kontroll over rusen, og ikke omvendt. Dér er jeg med alkoholen nå. Når jeg vet at jeg kan kutte ut i 1 måned når jeg føler for det, så skaper det en følelse av kontroll. Jeg vet jeg nok er avhengig til en viss grad, men jeg har i det minste en viss kontroll på det. Og jeg er i gang med prosessen, hvis jeg finner ut at jeg vil kutte ut fullstendig en gang i livet. Da har jeg trening.

 

Hvis du ikke jobber med det, så er det rimelig sikkert at det ikke skjer -noe- positiv endring.

 

Og den nykter-perioden behøver ikke være 1 uke. Det kan være akkurat så lang tid som du føler du har overskudd til å takle. Så presser du de grensene litt. Bare ikke pisk deg selv. Gulroten skal være å føle seg klar i hodet og kroppen, naturlig avslappet, og ikke være avhengig av noe rusmiddel for å få slappet av. Den følelsen er verdt ganske mye.

 

Å skrive ned tanker i en notisblokk (på pc eller papir), kan være en veldig god idé. Bare skriv ned alt som plager deg, få tankene ut av hodet. Da vil du bli din egen "psykolog", utvikle dine egne tanker og finne dine egne svár. Det er temmelig virkningsfullt!

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar! :)  Noen av svarene tror jeg faktiskt har vært till stor hjelp. Fikk litt mer innsikt i ting takket være dere :) Jeg røyker forsatt mye hasj, omtrent halvparten av det jeg gjorde før. Nå begynner jeg aldri å røyke før klokka 7 om kvelden. Før kunne jeg røyke 2 jointer i timen, nå venter jeg "bare" 2 timer mellom hver joint, så en liten nedtrapping har jeg klart. Men jeg røyker fortsatt cirka 5-6 dager i uka. 1,5 gram i gjennomsnitt så det blir kostbart...

 

Men jeg sliter fortsatt med at hovedbekymringen min er å gå tom for hasj... :hm: 

Har også begynt i arbeid så nå kan jeg heller ikke røyke på dagen, og heller ikke sitte oppe hele natta og røyke for jeg må opp tidlig. 

Endret av Diskusjonist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror den som nevner avhengig personlighet har rett for oppførselen din uten hasj er rimelig ekstrem og står ikke i forhold til at det er ett lett rusmiddel. Hasj er lettere å slutte med enn nikotin. Man får fysiske abstinenser en liten uke om man er daglig bruker. Psykisk blir litt individuelt, men lenger.

 

Du bør virkelig  gå til psykolog for det virker som du har en hjerne som er helt uforlignelig med alle rusmidler. Sånn sett er kanskje hasj det minst skadelige for deg, men selv hasj vil ha alvorlige langtidsvirkninger om du fortsetter å røyke daglig. Over tid endres hjernen og det blir tilslutt permanent hos de som røyker daglig over mange år. Det er snikende, langsomme og kjipe bivirkninger som så nedsatt empati at man i praksis fungerer som en sosiopat. Man blir en jævlig person rett og slett, og etterhvert responderer en annerledes og blir aggresiv og grusom, selv skeiv.



Anonymous poster hash: 98f13...d37
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg har to forslag: Legg deg inn på en klinikk for rusavhengige, eller ta et lengre opphold på ei hytte i skogen. Hogg ved, lag deg husmannskost, sy ullsokkene dine... Sysselsetting is key, og nærmere naturen får du nok å henge fingrene i.

 

Går du til fastlegen og får henvisning til klinikk for rusavhengige, finner du fort ut at det også er nok å gjøre på klinikken. Treningsterapi (jogging med miljøterapeuter, styrketrening, avspenning med fysioterapeuter osv.) og turer ut i naturen er vanlige ting å holde på med når en er til behandling for rusavhengighet. Psykoterapi og diagnostisering hos psykolog kan også være aktuelt for mange brukere på klinikken; ofte finner man at rusavhengige har andre lidelser i tillegg til rusavhengighet.

Det er fint at du deler din erfaring av rusavhengighet. Hasj kan være harmløst nok, men det er fortsatt et ganske kraftig stimuli. Jeg skjønner veldig godt at du føler et jag mot den neste rusen hasjen medfører. Du maler et sterkt bilde når du skriver at du kravler på alle fire for å få tak i noen smuler. Jeg håper du kommer deg ut av denne livsstilen, og greier å leve livet som du ønsker.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)  Noen av svarene tror jeg faktiskt har vært till stor hjelp. Fikk litt mer innsikt i ting takket være dere :) Jeg røyker forsatt mye hasj, omtrent halvparten av det jeg gjorde før. Nå begynner jeg aldri å røyke før klokka 7 om kvelden. Før kunne jeg røyke 2 jointer i timen, nå venter jeg "bare" 2 timer mellom hver joint, så en liten nedtrapping har jeg klart. Men jeg røyker fortsatt cirka 5-6 dager i uka. 1,5 gram i gjennomsnitt så det blir kostbart...

 

Men jeg sliter fortsatt med at hovedbekymringen min er å gå tom for hasj... :hm: 

 

Har også begynt i arbeid så nå kan jeg heller ikke røyke på dagen, og heller ikke sitte oppe hele natta og røyke for jeg må opp tidlig. 

Hvis du tar i betraktning det første innlegget ditt, som var i April, og at du da hadde begynt for 2 år siden, og dalig røyk, så er det her en stor fremgang.

 

Det er viktig at du tenker livslangt. Å kvitte seg 100% med et rusmiddel er aldri lett for noen, det krever systematisk nedtrapping hvis det skal bli en trygg og psykologisk bærekraftig avgjørelse.

 

Du er til og med i jobb, det er jo bare helt konge, om det er noe du velger selv dog, og ikke blir tvunget til. Likevel er å "prøve seg i feltet" en måte å teste seg selv på og bygge selvtillit. Det er jo ikke krig heller, så man står ikke i fare for å bli drept ^^ men man kan bli pushet til å takle situasjoner man ikke har forutsetning for å takle, og dét kan bli dobbel-tilbakesmell. At man mister all den oppbygde selvtilliten og føler man havner tilbake på start, hvis det går galt. Men det skal litt til. Man får vanligvis ikke en sjans hvis man ikke virker minst temmelig klar for å takle jobben. Uansett er det viktig å se alt som en lærende prosess. Selv ett steg på stigen er en seier (så lenge det er noe en har lyst til selv). Det går an å bli drept på andre måter også, ikke bare fysisk, men psykologisk, emosjonelt, og spirituelt. Viktig å ta vare på alle aspekter av seg selv.

 

1) Hvis du i nåværende situasjon tenker hvordan rusvanen blir for resten av livet, hvordan ser det ut, hva er best tenkelige situasjon?

2) Hvordan tror du det vil være om 10 år, om ting fortsetter som det gjør nå?

3) Og ikke minst: Hva vil være den -verst tenkelige- situasjonen?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg tror den som nevner avhengig personlighet har rett for oppførselen din uten hasj er rimelig ekstrem og står ikke i forhold til at det er ett lett rusmiddel. Hasj er lettere å slutte med enn nikotin.

Det er jo et poeng verdt å nevne. Hvis man IKKE røyker sigaretter eller bruker nikotin vanligvis, vil det nok være svært vanskelig å slutte å røyke, mens hvis man fortsetter å røyke sigaretter vil det nok være enkelt å kutte cannabis.

 

Røyker man ikke normalt sett, kan man bruke snus for å slutte med cannabisrøyking, heller enn sigaretter. Men det er jo valgfritt.

 

Røyker du sigaretter normalt sett, så er det nok rimelig enkelt å slutte å røyke cannabis når som helst.

Lenke til kommentar

Jeg tror den som nevner avhengig personlighet har rett for oppførselen din uten hasj er rimelig ekstrem og står ikke i forhold til at det er ett lett rusmiddel. Hasj er lettere å slutte med enn nikotin. Man får fysiske abstinenser en liten uke om man er daglig bruker. Psykisk blir litt individuelt, men lenger.

 

Du bør virkelig  gå til psykolog for det virker som du har en hjerne som er helt uforlignelig med alle rusmidler. Sånn sett er kanskje hasj det minst skadelige for deg, men selv hasj vil ha alvorlige langtidsvirkninger om du fortsetter å røyke daglig. Over tid endres hjernen og det blir tilslutt permanent hos de som røyker daglig over mange år. Det er snikende, langsomme og kjipe bivirkninger som så nedsatt empati at man i praksis fungerer som en sosiopat. Man blir en jævlig person rett og slett, og etterhvert responderer en annerledes og blir aggresiv og grusom, selv skeiv.

 

 

Anonymous poster hash: 98f13...d37

Det varierer nok fra person til person vil jeg påstå. Det er heller deres naturlige tendenser som styrkes. Altså, å si at du rett og slett har en liten mangel på empati, og at den styrket seg til empatiløshet, mens du ble mer aggressiv og grusom. Altså, da må du ha hatt aggresjon i utgangspunktet og sannsynligvis ha vært kapabel til grusomheter.

 

Jeg kjenner mange som har røyket enorme mengder cannabis, og de endret ikke personalitet. Om noe ble heller personaliteten deres styrket (på godt eller vondt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

@zeebra; Nei, bare nei.

Begrunnelse? Til hvilken påstand? Hva er det du neier til her, eller betviler du noe?

 

 

Nei til alt du skrev. Begrunnelse vet de det gjelder så du får bare lure til krampa tar deg. Anbefaler deg å ikke innbille deg ting uten hold i virkeligheten.

 

Som hva da? At du har noe relevant å si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutte med hasj er ikke vanskelig, hvis du har tanken i bakhodet at det ikke er fysisk avhengighet så går det greit.

Av egen erfaring så kan jeg si at jeg røyket hver dag fra jeg var 23 til 32 år, en dag ble jeg sammen med en jente. Siden jeg ikke viste hva hun eventuelt tenkte om røykingen så sluttet jeg på dagen!.

I ettertid så viser det seg at hun ikke er imot røykingen, vi flyttet sammen til et land der det ikke er direkte ulovlig.

Uansett om det er lovlig til en viss grad med planter her så frister det ikke for meg lengre, har tross alt førerkort jeg kan miste og omdømme som immigrant.

 

Hvis du slutter å røyke så er det de to første uken som er ille, men du må uansett fylle tiden din med noe annet enn røyking.



Anonymous poster hash: 728ff...89f
Lenke til kommentar

 

Jeg tror den som nevner avhengig personlighet har rett for oppførselen din uten hasj er rimelig ekstrem og står ikke i forhold til at det er ett lett rusmiddel. Hasj er lettere å slutte med enn nikotin.

Det er jo et poeng verdt å nevne. Hvis man IKKE røyker sigaretter eller bruker nikotin vanligvis, vil det nok være svært vanskelig å slutte å røyke, mens hvis man fortsetter å røyke sigaretter vil det nok være enkelt å kutte cannabis.

 

Røyker man ikke normalt sett, kan man bruke snus for å slutte med cannabisrøyking, heller enn sigaretter. Men det er jo valgfritt.

 

Røyker du sigaretter normalt sett, så er det nok rimelig enkelt å slutte å røyke cannabis når som helst.

 

Jeg bruker snus hele tiden unntatt når jeg spiser og sigaretter røyker jeg også, så det er ikke brist på nikotintilførsel som er problemet. Noen nevnte at jeg gikk fra "wake n bake" til å røyke på kvelden. Det stemmer. Dette var faktiskt noe jeg begynte med før jeg begynte i jobb. Fant ut at man kan ikke være rusa 24/7 samt at det blir sinnsykt dyrt.

 

Noen nevnte også at jeg burde begynne å drive med friluftsliv, det gjør jeg allerede. Er på fisketurer flere ganger i uka under sommeren og høsten, av og til isfiske på vinteren.

Føler nå at ting er mye bedre etter at jeg begynte i jobb. Egentlig er det bare et tiltak fra Nav som jeg må gjennomføre..Men jeg har også en ekstrajobb på en fabrikk som jeg har ordnet selv, er der et par dager i uka. Har merket at det hjelper...Før var jeg litt redd for folk, men nå som jeg møter folk på jobb så merker jeg at ting går mye bedre...Har til og med sluttet å stamme når jeg snakker med den pene kassedama.

Endret av Diskusjonist
Lenke til kommentar

Hvorfor røyker du?.

 

Tror du tenker og fokuserer alt for mye på rusen, hvis har du et snev av selvinnsikt og kontroll så er det ikke noe pes å slutte.

Men kansje du er en av de "kule" kidsa som vet alt og har alt under kontroll.

De kule hører ikke på råd eller til signalene fra sin egen kropp.

Hvis du ikke klarer å slutte med hasj så MÅ du søke hjelp, da er det ikke bare rusen som holder deg tilbake men andre ting i tillegg. 



Anonymous poster hash: 728ff...89f
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe av det første man bør spørre seg om når man bruker\blir avhengig rusmidler er hvorfor. For mange av de som blir avhengige handler rusen om en form for selvmedisinering. Mange går rundt med psykiatriske diagnoser som de enten ikke er klar over selv eller ikke har fått god nok hjelp til på annet vis. Jeg jobber med behandling av rusavhengige og mitt inntrykk er at det alltid er en grunn og har opplevd svært få tilfeller hvor folk endte opp som rusavhengig fordi det var "artig". Mange sliter egentlig med angst, depresjon, vonde barndomsopplevelser, traumer etc. For mange av de jeg møter blir de spurt ut rundt dette og flertallet sier de ikke sliter med noe som helst foruten avhengigheten, etterhvert dukker det opp ting, flere har fått diagnoser som bipolar 2, sosial angst etc og rusmisbruk var en form for selvmedisinering\distraksjon. Behandling hos psykolog, psykiater, rusklinikker hvor man får utforsket dette og jobbet med årsakene er noe som fungerer for mange, men først må man innse at rusbruket er problematisk. Den dagen du gjør det går det an å jobbet med problemene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Det blir ikke en god dag før jeg har røkt meg en joint" (sitat Hulk Hogan)

 

Kanskje noen rett og slett liker å slappe av , trenger ikke å være en negativ grunn til hasjbruk.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

"Det blir ikke en god dag før jeg har røkt meg en joint" (sitat Hulk Hogan)

 

Kanskje noen rett og slett liker å slappe av , trenger ikke å være en negativ grunn til hasjbruk.

Absolutt ikke, men røyker du hver dag, større mengder så ligger det ofte noe mer bak og bruken bør betegnes som problematisk\ukontrollert. Det er svært få som drikker seg fulle vær eneste dag fordi de trenger å slappe av for å dra en parallel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...