Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er sånn at veiarbeideren holdt armen ut mot motgående kjørefelt, og veivet med en lyspinne, så er det normalt å anta at han peilet trådstarter mot kjørefeltet.

 

Normal måte å signalisere stans på er å holde opp håndflata mot den man stanser og holde opp lyspinnen.

 

Videre så mener jeg å huske at skytteltrafikk med følgebil skal merkes med skilt. Aldri opplevd noe annet.

Men jeg har aldri opplevd å møte slikt med mindre det er snakk om flere km med veiarbeid. Mer normalt med segmentert veiarbeid med veivakt eller mobile trafikklys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv jobbet med trafikkdirigering. Det jeg har fått høre fra de andre jeg jobber med er at man MÅ ha uavhengige vitner, altså vitner som ikke har noe med arbeidet som foregår på stedet, for at det skal være noe som helst poeng å anmelde. Saken blir selvfølgelig noe annerledes dersom det er snakk om personskade.

Når jeg ønsker å lede noe over i motgående kjørefelt peker jeg spaken som jeg holder i høyre arm med den hvite siden mot deg i den retningen jeg ønsker du skal kjøre. Samtidig som jeg rolig vinker deg over med venstre arm. Du skal dermed ikke ha sett noe blinkende lys. Denne spaken, som du kaller pinne, har en hvit side og en rød side med lampe. Dersom jeg ønsker at du skal stoppe holder jeg følgelig den røde siden med lampe mot deg, høyt og tydelig samtidig som jeg søker øyekontakt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvis det er sånn at veiarbeideren holdt armen ut mot motgående kjørefelt, og veivet med en lyspinne, så er det normalt å anta at han peilet trådstarter mot kjørefeltet.

 

Normal måte å signalisere stans på er å holde opp håndflata mot den man stanser og holde opp lyspinnen.

 

Videre så mener jeg å huske at skytteltrafikk med følgebil skal merkes med skilt. Aldri opplevd noe annet.

Men jeg har aldri opplevd å møte slikt med mindre det er snakk om flere km med veiarbeid. Mer normalt med segmentert veiarbeid med veivakt eller mobile trafikklys.

 

Har selv nettopp oppdatert mitt "trafikkdirigeringskrus", og det skal ikke under noen omstendigheter veives med noen lyspinne av noe slag, eller spak for den del som jeg regner med du mener. Men når det er sagt er det mye rar og feil trafikkdirigering på veiene våre dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...