Gå til innhold

Hva er "Roam like home"?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9
Hei folkens

 

Jeg har behov for å finne ut hva operatørene egentlig legger i begrepet "Roam like home", og hva som kreves av EUs regelverk. Alle operatørene er flinke til å fortelle at du kan bruke telefonen som hjemme når du er i EU/EØS, men hva som faktisk er inkludert, kan variere. Her brukes det en rekke tåkete formuleringer. Dette er det jeg har funnet ut så langt:

 

  • Alle lar deg bruke inkludert data.
  • Alle lar deg motta samtaler, sms og mms er gratis.
  • Alle lar deg ringe og sende meldinger til norske nummer.
Det som varierer er hvilke andre land det er gratis å ringe og sende meldinger til. Med fare for feil, er ståa som følger:

 

  • Telia inkluderer landet du er i.
  • Telenor inkluderer alle EU/EØS-land
  • MyCall inkluderer Polen, Litauen, Latvia, UK, Tyskland, Danmark og Sverige.
 

Så, for å oppsummere: hvilke land skal det være gratis å ringe/melde til når man roamer i EU/EØS?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Til info, så ble følgende e-post sendt til Nkom for et par minutter siden:

 

God morgen,

 

Jeg har behov for å finne ut hva operatørene egentlig legger i begrepet "Roam like home", og hva som kreves av EUs regelverk. Alle operatørene er flinke til å fortelle at du kan bruke telefonen som hjemme når du er i EU/EØS, men hva som faktisk er inkludert, kan variere. I markedsføringen brukes det en rekke upresise formuleringer, men dette er det jeg har funnet ut så langt:

 

 

Alle lar deg bruke inkludert data.

Alle lar deg motta samtaler, sms og mms er gratis.

Alle lar deg ringe og sende meldinger til norske nummer.

 

Det som imidlertid varierer er hvilke andre land det er gratis å ringe og sende meldinger til. Med fare for feil, presenteres følgende utdrag:

 

Telia inkluderer landet du er i.

 

Telenor inkluderer alle EU/EØS-land (selv om det ikke likner Telenor å ha det beste tilbudet)

MyCall inkluderer Polen, Litauen, Latvia, UK, Tyskland, Danmark og Sverige.

 

Så, for å oppsummere: hvilke land skal det være "gratis" å ringe/melde til når man roamer i EU/EØS? Hva sier EUs regelverk, og hva kan/vil NKOM kreve av operatørene?

 

Med vennlig hilsen

 
Tom Reinhold Bäcker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er en fin oversikt over dette på Wikipedia

Veldig bra link, her står det bortimot svart på hvitt at trafikk til alle EU/EØS-nummer skal være inkludert, men skjønner operatørene det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nemlig. Men det jeg lurer på, er om ikke EU-reguleringen krever at trafikk til ALLE nummer i EU/EØS skal være gratis. Telenor tilbyr i hvert fall dette, og lenken i innlegg nr. 3 sier det samme.

Lenke til kommentar

 

Det er en fin oversikt over dette på Wikipedia

Veldig bra link, her står det bortimot svart på hvitt at trafikk til alle EU/EØS-nummer skal være inkludert, men skjønner operatørene det?

 

 

I følge oversikten (tabellen) på denne siden så står det følgende.

 

Outgoing calls to any EEA number -> home network local rate (fra og med 15. juni 2017).

 

Det betyr vel i praksis at dersom du er en Spania med et norsk abonnement, og ringer til Tyskland, så skal det koste like mye som dersom du ringer fra Norge til Tyskland.  

 

Det samme står også i tabellen  her: https://ec.europa.eu/digital-single-market/node/90 og her http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/money-charges/mobile-roaming-costs/index_en.htm

 

Det skal ikke koste mer å bruke telefonen i EU/EØS enn det gjør å bruke den hjemme.  Det betyr ikke at det er gratis å ringe til andre EU-land men det skal koste det samme uansett hvor du gjør det fra.  

 

Så når Telenor har inkludert fri tale til hele EU/EØS-området så er det mer enn EU krever.  Men Telenor har vært strategiske og sier at fri tale til hele EU/EØS bare gjelder når du ikke er i Norge, da gjelder norske priser.  Dette har de lov til å gjøre.  

 

Tabellen på Wikipedia viser også at det er en "monthly cap" på 50 GB per måned for dataroaming.   Det betyr at dersom du bruker mer enn dette i utland så kan operatøren fakturere i henhold til felles takster.

 

Men dette kan også bety at 45 dagers begrensningen som Telia har innført for Roam-like-home ikke er lovlig etter 15. juni 2017.    

Endret av Øystein H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nemlig. Men det jeg lurer på, er om ikke EU-reguleringen krever at trafikk til ALLE nummer i EU/EØS skal være gratis. Telenor tilbyr i hvert fall dette, og lenken i innlegg nr. 3 sier det samme.

Kan jo hende det kommer endringer i abonnementene innen 15. juni hos Telia også. Det er jo først da alle operatørene MÅ tilfredsstille kravene i EU direktivet. Siste året har jo bare vært en overgangsperiode der operatørene har hatt lov til å kreve et lite vederlag for bruk i EU.

 

Vi har jo sett de forskjellige løsningene. F.eks Hello har detaljfakturert bruk, Chili, Telipol og Komplett ++ har muliggjort EU pakker i abonnementene sine, Telia har hatt sin tilnærming og Telenor (av alle) har gått "all in" fra i fjor.

 

Operatørene har som du tidligere har nevnt, frem tilogmed 14. mai å sende ut beskjed til kundene sine om evt. Negative endringer. Om Telia brått inkluderer ALLE EU/EØS nummere i pakkene sine, uten å øke pris/går på bekostning av noe, så er det en positiv endring og trenger ikke å varsles om innen 30 dager før endringen trer ikraft.

Lenke til kommentar

Må si jeg nesten ler:

Jo, du vil fortsatt betale mer for å roame i Europa

Fri roaming er en løgn - du tvinges til å betale for andres roaming

KOMMENTAR: Nordmenn ble lovet fri roaming i Europa. Så skrudde operatørene opp prisen.

 

Kan ikke også internetlevdørene øke prisen siden mobilpakke prisene også øker?

Da meste informasjonen på google stammer fra utlandet? Det som vil skje.

 

Økt bredbånd prisen i norge med 25% av dagens priser. For folk i utlandet skal få billigere bredbånd. Krev samtidig ID sjekk man ikke kan kjøpe datapakker i utlandet slik det begrenser valgfriheten ytteligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Øystein H: hvordan skal vi tolke "home network lokal rate"? Betyr det prisen for en lokalsamtale, eller den lokale prisen for en samtale til, eh., det nummeret du ringer. Blir liksom ikke klok på den formuleringen.

Lenke til kommentar

@Øystein H: hvordan skal vi tolke "home network lokal rate"? Betyr det prisen for en lokalsamtale, eller den lokale prisen for en samtale til, eh., det nummeret du ringer. Blir liksom ikke klok på den formuleringen.

 

 

Nå skal jeg ikke være 100% sikker men ved normal oversettelse og tolking så betyr "Home network local rate" at det skal koste det samme å bruke telefonen i EU/EØS som det gjør hjemme.    Det betyr at det i alle fall er gratis å ringe til andre norske nummer (uansett hvor i verden de befinner seg).  Og siden det er gratis for norske nummer å ringe andre nummer i Norge (i alle fall med fri-bruk som nesten alle har i dag) så skal det også være samme takst å ringe et "lokalt" nummer  i utlandet.  Så er du i Spania så kan du ringe andre spanske nummer med samme tariff som om du var hjemme (dvs gratis dersom du har fri-bruk).

 

Men det betyr ikke at du kan ringe gratis til andre EU land.  Det skal ikke være noen forskjell om du bruker telefonen i Norge eller i et annet EU/EØS land.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hmmm, da aner jeg et lite problem. Med Telia koster det per 6.4 kr 4,99 per min å ringe fra Norge til Tyskland, og 0,52 å ringe fra f.eks. Sverige til Tyskland. Hvis jeg etter 15.6 skal ha norske priser i Sverige kan det tenkes at prisen går opp fra 0,52 til 4,99.

 

Jeg tror jeg har best av å slutte å spekulere, og heller vente til 15.5. Time will show. Once more.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-366407

Fra nkom: som nevnt innebærer Roam Like At Home at samtaler som sluttbruker foretar på reise innen EØS skal koste det samme som en nasjonal samtale i hjemlandet. 

 

Altså kan man ikke ta samme pris som man tar fra Norge til EU.

Lenke til kommentar

Fra nkom: som nevnt innebærer Roam Like At Home at samtaler som sluttbruker foretar på reise innen EØS skal koste det samme som en nasjonal samtale i hjemlandet. 

 

Altså kan man ikke ta samme pris som man tar fra Norge til EU.

 

Hvorfor ikke ?  Hvis man har norsk nummer, er i Spania og ringer til Tyskland så skal dette koste det samme som dersom man var i Norge (med norsk nummer) og ringte til Tyskland.  Det er det som står i regelverk.  Det skal ikke være noen forskjell på bruk fra hjemlandet og bruk i EU/EØS området.  

 

Det står veldig tydelig i informasjon fra EU (som det er linket til tidigere i denne tråden).

Roam like at home - no extra fee, same as domestic price

 

Så hvis det koster 2,50 per minutt å ringe fra Norge til Tyskland, så kan Telia/Telenor/andre fortsatt ta kr. 2,50 per minutt dersom du er i Spania og ringer til Tyskland.    Når Telenor har gjort det "gratis" å ringe mellom EU/EØS land når du er utenfor Norge, så tilbyr Telenor noe ekstra til sine kunder og det er tillatt. 

 

Ellers fant jeg denne også i dag: http://www.europalov.no/rettsakt/internasjonal-roaming-i-offentlige-mobiltelefonnett-gjennomforingsbestemmelser/id-9358

 

Det er ingenting i EUs regelverk som sier at det skal være "gratis" (eller tilnærmet gratis) å ringe mellom EU land, uansett om en er hjemme eller i EU/EØS-området.

Lenke til kommentar

 

Fra nkom: som nevnt innebærer Roam Like At Home at samtaler som sluttbruker foretar på reise innen EØS skal koste det samme som en nasjonal samtale i hjemlandet. 

 

Altså kan man ikke ta samme pris som man tar fra Norge til EU.

 

Hvorfor ikke ?  Hvis man har norsk nummer, er i Spania og ringer til Tyskland så skal dette koste det samme som dersom man var i Norge (med norsk nummer) og ringte til Tyskland.  Det er det som står i regelverk.  Det skal ikke være noen forskjell på bruk fra hjemlandet og bruk i EU/EØS området.  

 

Det står veldig tydelig i informasjon fra EU (som det er linket til tidigere i denne tråden).

Roam like at home - no extra fee, same as domestic price

 

Så hvis det koster 2,50 per minutt å ringe fra Norge til Tyskland, så kan Telia/Telenor/andre fortsatt ta kr. 2,50 per minutt dersom du er i Spania og ringer til Tyskland.    Når Telenor har gjort det "gratis" å ringe mellom EU/EØS land når du er utenfor Norge, så tilbyr Telenor noe ekstra til sine kunder og det er tillatt. 

 

Ellers fant jeg denne også i dag: http://www.europalov.no/rettsakt/internasjonal-roaming-i-offentlige-mobiltelefonnett-gjennomforingsbestemmelser/id-9358

 

Det er ingenting i EUs regelverk som sier at det skal være "gratis" (eller tilnærmet gratis) å ringe mellom EU land, uansett om en er hjemme eller i EU/EØS-området.

 

Som du referer til i svaret ditt, så sier nkom " samtaler som sluttbruker foretar på reise innen EØS skal koste det samme som en nasjonal samtale i hjemlandet. " Har du fri bruk på nasjonale samtaler i Norge, så skal du også ha dette når du befinner deg på reise i EU/EØS.  

Har ingenting med hva det koster å ringe internasjonale samtaler fra norge. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-366407

 

Fra nkom: som nevnt innebærer Roam Like At Home at samtaler som sluttbruker foretar på reise innen EØS skal koste det samme som en nasjonal samtale i hjemlandet. 

 

Altså kan man ikke ta samme pris som man tar fra Norge til EU.

 

Hvorfor ikke ?  Hvis man har norsk nummer, er i Spania og ringer til Tyskland så skal dette koste det samme som dersom man var i Norge (med norsk nummer) og ringte til Tyskland.  Det er det som står i regelverk.  Det skal ikke være noen forskjell på bruk fra hjemlandet og bruk i EU/EØS området.  

 

Det står veldig tydelig i informasjon fra EU (som det er linket til tidigere i denne tråden).

Roam like at home - no extra fee, same as domestic price

 

Så hvis det koster 2,50 per minutt å ringe fra Norge til Tyskland, så kan Telia/Telenor/andre fortsatt ta kr. 2,50 per minutt dersom du er i Spania og ringer til Tyskland.    Når Telenor har gjort det "gratis" å ringe mellom EU/EØS land når du er utenfor Norge, så tilbyr Telenor noe ekstra til sine kunder og det er tillatt. 

 

Ellers fant jeg denne også i dag: http://www.europalov.no/rettsakt/internasjonal-roaming-i-offentlige-mobiltelefonnett-gjennomforingsbestemmelser/id-9358

 

Det er ingenting i EUs regelverk som sier at det skal være "gratis" (eller tilnærmet gratis) å ringe mellom EU land, uansett om en er hjemme eller i EU/EØS-området.

 

 

Nå er det NKOM Norges operatører forholder seg til. De henviser blant annet til denne artikkelen

 

"6. The Roaming Regulation applies to communication made and received within the EEA including the outermost regions." ...

 

"7. With effect from 15 June 2017 roaming providers shall not levy any surcharge in addition to the domestic retail price on roaming customers in any Member State for any regulated roaming service (Article 6 a Roaming Regulation)."

 

Og når senior rådgiver i NKOM har bekreftet det, som jeg viste til i forrige kommentar, vet jeg ikke hvor man kan finne sikrere kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...