Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan være galt med ryggen?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt noen ryggproblemer i en del år. Men de er av så mild variant at jeg bare tidvis må oppsøke hjelp. Det siste året så har ryggen vært noe mer plagsom, men det har vært andre ting enn rygg som jeg behøvde å fokusere på, så da nedprioriterte jeg rygg.

 

Hovedproblemet er nok at jeg er alt for lite aktiv. Også var jeg hos fysioterapeut i går. Fikk en utredningssamtale, og ble bedt om å bevege rygg-hofte, armer og bein. Etter at timen var over, så var jeg verre i ryggen enn når jeg gikk dit. Og dagen etter så våknet jeg også til en veldig sår korsrygg. Øvelsene var ikke noen langtidsbelastende, og det ble ikke gjort noe massasje av noe slag. Kun samtale og bevegelighetstester denne gang. Nå har jeg ikke time før over påske. Det kan hende det går godt, og ubehag på samme nivå i dagene videre som jeg har hatt de siste mnd.

 

Men ryggen føles som den er betent, fra før fysioterapitimen, og at det ble rusket i betennelsen. Det er gjerne verst når en våkner og når en begynner dagen med å gå.

 

Nå når jeg satte meg ned bak PC, som jeg bruker ofte, så fikk vel sittestillingen en vinkel som er mer behagelig for meg enn når jeg står. Ble litt rådvill om hva jeg skal gjøre, om jeg skulle stappet i meg antiinflammatoriske piller noen dager. Slike holder jeg meg normalt unna så mye som mulig. Men jeg kjøpte noen brett i Spania fordi de var veldig billige der. Kanskje kr 15 - kr 20 mot Norges kr 75 - kr 90 elns. De går sikkert snart ut på dato eller har allerede gjort det. Kjøpet stammer i fra en hendelse hvor spansk lege valgte gi kortisonsprøyte, da øvre deler av rygg skuldre også var inkludert.

 

Nå er det helst korsrygg og høyre skulder som matcher armen som brukes til datamus som plager meg. Hvis jeg sitter med armen bak hode når jeg ser TV f.eks. så får jeg gang-sperrvondt i skulder og armmuskulatur en stund etter jeg løsner opp i fra liggestilling sofa. Korsrygg er verst av plagene.

 

Etter at jeg satt meg bak PC, så dempet ting seg litt, så det er mer fristende enn å velge å skulle gå meg en tur. Gå meg en tur med det ubehaget som det kanskje medfører er nok til mer langvarig hjelp da. Et øyeblikk når jeg lå der i sengen så tenkte jeg slike tanker, som hva gjør jeg nå, på en lørdag da en ikke når annet enn private rygg og muskelterapeuter, samt legevakten.

 

Vil det å komme seg ut å gå ta noe av betennelsen bort, eller bør jeg ta noen av de pillene jeg har fra Spania? Hva annet foreslår dere eventuellt?

 

Og hva er det som gjør en rygg så betent i utgangspunktet, om noen tør begi seg ut på en forklaring?



Anonymous poster hash: 9d31a...72d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et søsken har opplevd regnbuehinnebetennelse (mått dryppe steroider) og testet positivt for HLA-B27. Pga. dette så har jeg også testet meg, og jeg er HLA-B27 negativ.

 

Kan man få spondylose (bekhterevs) når man er HLA-B27 negativ, altså så lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig? Jeg feiltolket HLA-B27 til å være en gentest, men det er jo kun en immunresponstest elns.

 

Jeg har ihvertfall en veldig bevegelighet i rygg foreløpig, med unntak av litt milde smerter. Også er det verst å våkne om morgenen med denne betennelsesliknende smerten. Dagen gled jeg igjennom ganske bra tross morgensmertene. Da kan jeg kanskje se fram til at jeg sliter meg gjennom påsken med milde smertesymptomer. Håper det.

 

Spaniaturen var ferie likevel og det var i 2013, så det er blitt 4 år siden det.



Anonymous poster hash: 9d31a...72d
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gir noen som helst mening. Og nevnes det for fastlege så blir det intetsigende tilbakemelding, som at jeg kan ikke særlig om gener dessverre.

 

Jeg har noe spennende til dere som har interesse av genotyping. Har fått utført det, og nevner ikke hvor hen i fare for at diskusjonen stenges som følge av reklame. Det er så flere steder man kan få analysert rådataene sine. Jeg valgte promethease. Det finnes gratisutgaver, men den jeg valgte er så billig som 5 dollar. Jeg kopierte HTML-greiene derfra, så jeg kan åpne det så lenge jeg bare vil lokalt på min PC, uten å måtte laste opp rådata på ny og betale videre til dem.

 

Her kommer en rekke enkelt SNP, som jo ikke er noe lett å skape noen som helst diagnose fra. Gener slår seg jo av og på hele tiden gjennom livet. Så det er vanskelig å vite hvilke som er påslått. Et enkelt SNP er jo heller ikke et fullt genuttrykk, så det gjør jo saken enda verre å tolke noe i fra. Jeg kan forøvrig ingenting om genetikk. Men dette er min forståelse av SNP, såkalte snips.

 

Her er mine SNP fra rådata kjørt gjennom promethease etterpå, med søk på spondylitis:

 

Røde flagg:
rs7743761(A;C) 4.6x increased risk of Ankylosing Spondylitis
 
rs30187(T;T) 2x higher risk for Ankylosing Spondylitis
 
rs10889677(A;C) 1.5x increased risk for certain autoimmune diseases, 2x increased risk for Graves disease
 
rs11209026(G;G) Normal, but higher risk for certain autoimmune diseases
 
rs11209032(A;G) 1.3x higher risk for spondylitis
 
rs1004819(C;T) 1.5x risk for Crohn's disease
 
rs1495965(A;G) 1.2x higher risk for spondylitis
 
rs11465804(T;T) normal risk
 
 
Grønne flagg:
rs2303138(G;G) normal risk 0.1 % for Ankylosing Spondylitis
 
rs10050860(C;C) normal risk about 0.1 % for Ankylosing Spondylitis
 
rs1343151(C;T) 0.8x lower risk for spondylitis
 
rs868213(T;T) common in complete genomics
 
rs1326986(A;A) common in complete genomics
 
rs7302230(A;A) common in complete genomics
 
 
Grå udefinerte flagg:
rs1143627(T;T)
rs27434(A;G)
rs2242944(G;G)
rs4149577(C;C)
rs11203366(A;G)
rs1018326(A;A)
rs27044(G;G) 1.4x higher risk for spondylitis
rs2310173(G;T)
rs1780329(G;T)
rs3767155(G;G)
rs3738099(T;T)
rs4333130(C;T)
rs17482078(C;C) 0.76x lower risk for spondylitis
rs10865331(G;G) normal risk ankylosing spondylitis
rs2287987(T;T) normal risk
 
 
Dette var på default settings:
 
Magnitude 0-4
References 0-309
Frequency 0-100
 
Allow 40
Visible 29


Anonymous poster hash: 9d31a...72d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...