Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Hei, dette er spurt mange ganger før, men jeg har et problem.

 

Jeg finner ikke min kamerats pc i nettverket!

 

Jeg bruker cmd og ipconfig, og pinger, men får bare timeouts!

 

Han finner plutselig meg i network places, men jeg får "not permission to access workgroup Mshome"!

 

HVA skal jeg gjøre??

 

(vi bruker Nextgentel bredbånd via ruter, koblet sammen med en hub. Jeg har Zonealarm, ikke han)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres egentlig ut som om "noen" har slått på brannmursfunksjon på den nettverkstilkoblingen som dere bruker mot hverandre... muligens fordi den personen også bruker samme nettverkskort/tilkobling mot internett når vedkommende er hjemme. Men med den begrensede informasjon du ga meg/oss så er det helt umulig å si sikkert.

 

Prøv å slå av ZoneAlarm og prøv da. Fungerer det da så må du legge til ip-adressene til de andre eller definere et lokalt nettverk som du "stoler" på ;)

 

Er usikker på om Nextgentels router gir dere en IP hver eller om dere blir skjult bak en, regner egentlig med at dere får en hver... Har lite egen erfaring med Nextgentel og lokalt nettverk bak deres router så jeg lar ballen ligge i ro nå for min del...

 

NESTE RÅD/TIPS!

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Ok, må si jeg IKKE er en gluping når det gjelder nettverk.

 

Operativsystem: WinXP Pro (SP1 på en av oss).

Nettverkskort: Innebygd på HK (Asus A7n8x deluxe og Abit NF7 m) 3com på meg, vet ikke på hans.

 

DHCP??? (adress type, assigned by DHCP står det på

 

Koblet til en hub begge maskiner, som igjen er koblet til ruteren.

 

 

Koble AV Internett Firewall i Windows?? Vil være trygg på at folk ikke kommer inn på min data, og dette svekker jo sikkerheten, vel?

Endret av eranro
Lenke til kommentar
Ok, må si jeg IKKE er en gluping når det gjelder nettverk.

 

Operativsystem: WinXP Pro (SP1 på en av oss).

Nettverkskort: Innebygd på HK (Asus A7n8x deluxe og Abit NF7 m) 3com på meg, vet ikke på hans.

 

DHCP??? (adress type, assigned by DHCP står det på

 

Koblet til en hub begge maskiner, som igjen er koblet til ruteren.

 

 

Koble AV Internett Firewall i Windows?? Vil være trygg på at folk ikke kommer inn på min data, og dette svekker jo sikkerheten, vel?

Jeg ba deg gjøre dette for å TESTE om det var brannmuren.

Tviler på at noen sitter og bare venter på at du skal slå av brannmuren din AKKURAT nå.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Kjenner noen som aldri greide å confe ZA til å funke i lan. Løsningen der ble faktisk å avinstallere ZA, og da funket det. Prøv det du hvis ingenting annet funker. Så kan du jo skaffe deg en annen brannmur, f.eks Norton Personal FW, den er bra lett å confe.

 

EDIT: Det var faktisk ikke nok å disable den, den laget fremdeles krøll.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

:devil: woot? :devil:

 

Koble AV Internett Firewall i Windows?? Vil være trygg på at folk ikke kommer inn på min data, og dette svekker jo sikkerheten, vel?

 

Det du skriver der er helt sant. MEN du må skjønne at firewallen ikke skjønner at pcen til vennen din er snill. Ikke engang om du er helt sikker på dette!

 

Dem fleste firewaller kan konfigureres til å kjenne igjen "snille" ipadresser.

 

Microsoft sin firewall kan såvidt jeg vet ikke det!. Ergo, den MÅ av!

(eller du må finne ut mer om den en jeg kan).

Denne firewallen er også, som defaul konfigureret til å ikke svare på echo, eller ping. Dette kan endres under instillinger -> ICMP.

 

ZoneAlarm har jeg dessverre liten kjennskap til, men så vidt jeg vet har du muligheten til å legge til "Trusted sites" el. lignende der.

 

kruger

~

Selv om PC høres smartere ut en datamaskin er dem like dumme...

Lenke til kommentar

Hei!

 

En ide kan være og dobbeltsjekke at dere er i samme arbeidsgruppe. Det finnes en wizard for dette i XP og som lager en diskett med alle instillinger du gjør (dvs den spør deg på slutten "Konfig ferdig - vil du lage en diskett du kan bruke på andre maskiner for å sette alle innstillinger likt"). Jeg ville brukt et annet navn enn MSHOME som er default navnet på arbeidsgruppen - samme hva, bare endre på den slik at ingenting henger igjen.

 

Jeg kjører NIS på maskinene hjemme og de "prater" begge med hverandre over en lav sko, men da har jeg satt trusted zone for subnettet mitt (10.0.0.1 - 10.0.0.254 for sikkerhets skyld). Disabling av diverse brannmurer på maskinene dine er et godt forslag for å kunne sjekke om det er det som er problemet.

 

Andre problemer du kommer til å støte borti mhp WinXP Pro er delingen av mapper og filer. Du må først og fremst husk på å skru av "Enable simple filesharing". Dette gjøres i filutforsker -> Tools -> Folder options -> View. Dernest må du huske å sette "Change" og "Read" rettigheter på selve sharet (ikke på katalogen) ellers kan kompisen din bare se på filene som du deler ut til han. Og nei; det hjelper ikke å sette NTFS rettigheter hvis du ikke har satt på "Change" og "Read". NTFS rettigheter kan du konfigurere etter du vet at saker og ting fungerer...

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...