Gå til innhold

Bafang/Shengyi motor for el-sykkel


yannick111

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig el-sykkel som virker å ha gode spesifikasjoner. Men jeg usikker på motoren. På xxl sine sider står det at det er en Bafang Mid motor, mens det på produsentens side står at det er en Shengyi Rear Engine. Motoren er kraftig (80 Nm), men er usikker på kvaliteten og finner ingen tester eller omtaler. Kjenner noen til disse motorene? Er det tryggere å legge på 5000 kr og kjøpe en sykkel med motor fra Yamaha, Bosch, Shimano eller liknende? Endret av yannick111
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Link:

 

https://xxl.no/white-xc-e-275-cliff-17-elektrisk-terrengsykkel/p/1132497_1_style

 

Jeg vurderte også denne:

 

https://xxl.no/white-sc-e-comp-17-elsykkel-forpris-xxl-no-17990/p/1132061_1_style

 

 

Valgte den første da motoren er kraftigere (80 Nm vs 50 Nm), og fordi det er en terrengsykkel. Gir og bremser virker bra, men var altså litt usikker på motoren.

Lenke til kommentar

Link:

 

https://xxl.no/white-xc-e-275-cliff-17-elektrisk-terrengsykkel/p/1132497_1_style

 

Jeg vurderte også denne:

 

https://xxl.no/white-sc-e-comp-17-elsykkel-forpris-xxl-no-17990/p/1132061_1_style

 

 

Valgte den første da motoren er kraftigere (80 Nm vs 50 Nm), og fordi det er en terrengsykkel. Gir og bremser virker bra, men var altså litt usikker på motoren.

 

Fortsatt fornøyd?

 

Står og skal velge mellom den du kjøpte eller den rimeligere XC-E 275 Hill 17: https://www.xxl.no/white-xc-e-275-hill-17-elektrisk-terrengsykkel/p/1132496_1_style

 

Er det verdt 5000,- ekstra for sentermontert motor og bedre gir? Har ikke testet de enda og skal i hovedsak brukes til 20km t/r jobb-pendling.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Etter ca. 100 km sykling er jeg rimelig fornøyd. Motoren er kraftig nok til å gi god nok hjelp selv i de bratteste bakkene. Det som trekker noe ned er at det av og til knitrer og smeller vel mye når man girer om. I tillegg gikk jeg tom for batteri på en 38 km tur i delvis bratt og ulendt terreng. Så batteripakken kunne godt vært litt større.

 

Da jeg bare har erfaring fra denne modellen er det vanskelig å sammenlikne med andre. Antar man at det er et rimelig forhold mellom kvalitet og pris, tror jeg ikke jeg ville gått mye ned i pris. 

Lenke til kommentar

Etter ca. 100 km sykling er jeg rimelig fornøyd. Motoren er kraftig nok til å gi god nok hjelp selv i de bratteste bakkene. Det som trekker noe ned er at det av og til knitrer og smeller vel mye når man girer om. I tillegg gikk jeg tom for batteri på en 38 km tur i delvis bratt og ulendt terreng. Så batteripakken kunne godt vært litt større.

 

Da jeg bare har erfaring fra denne modellen er det vanskelig å sammenlikne med andre. Antar man at det er et rimelig forhold mellom kvalitet og pris, tror jeg ikke jeg ville gått mye ned i pris. 

 

Da antar jeg at denne ikke har noen cut-off på motoren ved giring slik at man må passe på å ha lav assistanse og ikke noe særlig motstand (oppoverbakke) når man girer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hælvete, blir så mør i skrittet av sykkel. Glad jeg ikke kjøpte elsykkel likevel for jeg tror jeg skal komme meg inn i en facebookgruppe og finne en billig piratsjåfør til å kjøre meg rundt dit jeg skal. :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Etter ca. 100 km sykling er jeg rimelig fornøyd. Motoren er kraftig nok til å gi god nok hjelp selv i de bratteste bakkene. Det som trekker noe ned er at det av og til knitrer og smeller vel mye når man girer om. I tillegg gikk jeg tom for batteri på en 38 km tur i delvis bratt og ulendt terreng. Så batteripakken kunne godt vært litt større.

 

Da jeg bare har erfaring fra denne modellen er det vanskelig å sammenlikne med andre. Antar man at det er et rimelig forhold mellom kvalitet og pris, tror jeg ikke jeg ville gått mye ned i pris. 

Hei igjen,

Det ble til at jeg kjøpte samme som deg og har nå syklet 1000km. Har vært ganske fornøyd med sykkelen, men de siste dagene har det kommet en kraftig knirken fra krank/bakhjul, spesielt når man sykler oppoverbakke. Er det noe du også har opplevd?

 

Ellers har jeg vurdert å kjøpe gearsensor fra kina og montere, da det som du også nevner smeller ganske kraftig ved girskifte om man ikke husker å stoppe å tråke rundt. Lurer da også på om det er noe du har montert?

 

Ser fram til å høre fra deg. :)

Mvh. Nikolaj

Lenke til kommentar

 

Det ble til at jeg kjøpte samme som deg og har nå syklet 1000km. Har vært ganske fornøyd med sykkelen, men de siste dagene har det kommet en kraftig knirken fra krank/bakhjul, spesielt når man sykler oppoverbakke. Er det noe du også har opplevd?

 

Ellers har jeg vurdert å kjøpe gearsensor fra kina og montere, da det som du også nevner smeller ganske kraftig ved girskifte om man ikke husker å stoppe å tråke rundt. Lurer da også på om det er noe du har montert?

 

 

Sykkelen min har også en knirke- eller skranglelyd fra kranken eller bakhjulet som dukket opp etter ca 800 km. Jeg leverte inn sykkelen til XXL, og de mente det var bremseskiva bak som hadde slått seg eller blitt skjev eller noe. De skulle fikse det greit, men lyden var der fremdeles da jeg fikk tilbake sykkelen. Så enten var diagnosen feil, ellers så greide de ikke å fikse det. Lyden dukker bare opp av og til, så jeg har ikke orket å ta med sykkelen tilbake til xxl en gang til, og regner med at den holder ut sesongen. Så får jeg ta en overhaling før neste sesong....

 

Jeg har ikke montert noen gearsensor, men det kunne vært interessant å sjekket ut. Har du link?

Lenke til kommentar

 

 

Det ble til at jeg kjøpte samme som deg og har nå syklet 1000km. Har vært ganske fornøyd med sykkelen, men de siste dagene har det kommet en kraftig knirken fra krank/bakhjul, spesielt når man sykler oppoverbakke. Er det noe du også har opplevd?

 

Ellers har jeg vurdert å kjøpe gearsensor fra kina og montere, da det som du også nevner smeller ganske kraftig ved girskifte om man ikke husker å stoppe å tråke rundt. Lurer da også på om det er noe du har montert?

 

 

Sykkelen min har også en knirke- eller skranglelyd fra kranken eller bakhjulet som dukket opp etter ca 800 km. Jeg leverte inn sykkelen til XXL, og de mente det var bremseskiva bak som hadde slått seg eller blitt skjev eller noe. De skulle fikse det greit, men lyden var der fremdeles da jeg fikk tilbake sykkelen. Så enten var diagnosen feil, ellers så greide de ikke å fikse det. Lyden dukker bare opp av og til, så jeg har ikke orket å ta med sykkelen tilbake til xxl en gang til, og regner med at den holder ut sesongen. Så får jeg ta en overhaling før neste sesong....

 

Jeg har ikke montert noen gearsensor, men det kunne vært interessant å sjekket ut. Har du link?

 

"Greit" å vite at jeg ikke er den eneste da. Får levere den inn jeg og eller ta det når snøen kommer. Er også bare av og til hos meg. Spurte på Aliexpress om hvilken som passet og det skulle være denne: https://www.aliexpress.com/store/product/PSWPOWER-SM-Gear-Sensor-BBSHD-BBS02-BBS01-Bafang-Mid-Drive-Electric-Bike-Bicycle-Kit-Ebike/1314442_32787459915.html?spm=2114.12010612.0.0.5bdadf47CRTmNX 

 

Har ikke bestilt den enda, men tenker det er noe jeg skal teste ut før neste sesong. :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg har samme sykkel og hadde fikk tilsvarende problem med lyd fra bremseskiva men det var enkelt å fikse for min del, viste seg at det var en skrue på bremsenskiven på fremjulet som holdt på med å løsne helt som førte til at bremseskiva ikke var rett lengre. Strammet opp skruen og alt ble bra igjen.

 

Kenneth

 

Sykkelen min har også en knirke- eller skranglelyd fra kranken eller bakhjulet som dukket opp etter ca 800 km. Jeg leverte inn sykkelen til XXL, og de mente det var bremseskiva bak som hadde slått seg eller blitt skjev eller noe. De skulle fikse det greit, men lyden var der fremdeles da jeg fikk tilbake sykkelen. Så enten var diagnosen feil, ellers så greide de ikke å fikse det. Lyden dukker bare opp av og til, så jeg har ikke orket å ta med sykkelen tilbake til xxl en gang til, og regner med at den holder ut sesongen. Så får jeg ta en overhaling før neste sesong....

 

Jeg har ikke montert noen gearsensor, men det kunne vært interessant å sjekket ut. Har du link?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har fått problemer med batteriet (tror jeg). Plutselig dør motoren og displayet blir svart. Det skjer også når batteriet er fulladet, og både når jeg har maksimal og redusert hjelp. Tar jeg av batteriet og setter det på igjen er det imidlertid kontakt og jeg kan sykle noen hundre meter før det er stopp. Jeg har rengjort alle kontakter, uten at det har hjulpet. Har noen andre opplevd noe liknende? Sykkelen har gått ca 1300km og er knapt to år gammel. Synes det er tidlig å oppleve slike problemer....

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...
yannick111 skrev (På 19.2.2019 den 19.02):

Jeg har fått problemer med batteriet (tror jeg). Plutselig dør motoren og displayet blir svart. Det skjer også når batteriet er fulladet, og både når jeg har maksimal og redusert hjelp. Tar jeg av batteriet og setter det på igjen er det imidlertid kontakt og jeg kan sykle noen hundre meter før det er stopp. Jeg har rengjort alle kontakter, uten at det har hjulpet. Har noen andre opplevd noe liknende? Sykkelen har gått ca 1300km og er knapt to år gammel. Synes det er tidlig å oppleve slike problemer....

Hadde samme problem, da var det kontaktfeil. Siden du har sjekket kontakten på batteriet vil det ikke være usannsynlig at det er styrestrømmen til kontrolleren. Sjekk om det er flere multikontakter du kan spraye opp, eventuellt måle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...