Gå til innhold

HIB student? Hva er forskjellen mellom automatisering og elektronikk ingeniør?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på hva som er forskjellen mellom automatisering og elektronikk ingeniør på Høgskolen i Bergen. Hva er det som skiller de fra hverandre? Hva har de til felles? 

 

Jeg har da et mål etter ferdig utdanning om å kunne utvikle/programmere fysiske objekter (eks. arduino, raspberry pi) til å utføre ulike handlinger. eks. "abstrakt" lage en automatisert vanningssystem for planter som kan kontrollere gjennom en app for eksempel. Har helst ikke lyst å utdanne meg som en programmerer, men gjerne noe som inneholde programmering, men samtidig inneholde konstruksjon av ulike elektroniske komponenter. 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha alt for god kunnskap om dette, så vil jeg likevell påstå at automasjon er retningen for deg.

Er godt kjent med forskjellen på elektro og automasjon på videregående nivå, og elektro har lite med fysiske komponenter innen automatikk å gjøre, automasjon derimot er veldig involvert i slike systemer.

 

Muligens det er helt annerledes på ingeniørnivå, men ser ikke det helt for meg.

 

Lykke til med utdanningen!

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Uten å ha alt for god kunnskap om dette, så vil jeg likevell påstå at automasjon er retningen for deg.

Er godt kjent med forskjellen på elektro og automasjon på videregående nivå, og elektro har lite med fysiske komponenter innen automatikk å gjøre, automasjon derimot er veldig involvert i slike systemer.

 

Muligens det er helt annerledes på ingeniørnivå, men ser ikke det helt for meg.

 

Lykke til med utdanningen!

Etter det jeg har sett så stemmer nok mye av dette. Hvis du ser på nettsidene til HVL avd. Bergen (nytt teit navn på skolen) så finner du fagplanene til de forskjellige ingeniørretningene. Der ser du fort hvilke fag du må og kan ta. Høres ut som automasjon er tingen for deg ;)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei

 

Jeg lurer på hva som er forskjellen mellom automatisering og elektronikk ingeniør på Høgskolen i Bergen. Hva er det som skiller de fra hverandre? Hva har de til felles? 

 

Jeg har da et mål etter ferdig utdanning om å kunne utvikle/programmere fysiske objekter (eks. arduino, raspberry pi) til å utføre ulike handlinger. eks. "abstrakt" lage en automatisert vanningssystem for planter som kan kontrollere gjennom en app for eksempel. Har helst ikke lyst å utdanne meg som en programmerer, men gjerne noe som inneholde programmering, men samtidig inneholde konstruksjon av ulike elektroniske komponenter. 

 

Takk for svar

 

Tror automasjonsngeniør er midt i blinken for deg :)

 

I grove trekk blir du istand til å sette en motor på ting og lage intelligent styring til motoren ved hjelp av f.eks. en PLS og ulike sensorer.

 

Men du bør bruke mye fritid på å lære av egen interesse, se på studiet som et springbrett videre.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...