Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ødelagt Macbook, sakkyndig uttalelse


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Har hatt problemer med min Macbook i snart ett år. Den slår seg av helt uten videre, og jeg finner ingen mønster i feilen. 

Elkjøp har hatt maskinen inne på verksted i snart et halvt år (ikke sammenhengende), men finner ingen feil. Fikk først beskjed om at jeg kunne heve kjøpet dersom jeg leverte den inn for samme feil tre ganger, men dette har de nå gått tilbake fra, fordi de ikke opplever feilen selv. 

 

Jeg ble underveis også bedt om å dokumentere når det skjedde, ved hjelp av video, for å kunne bruke dette som bevis. De mener dette ikke er nok, og jeg tok derfor klagen til forbrukerrådet. Der fikk jeg tydelige indikasjoner på at jeg hadde en sterk sak, og det ikke burde bli noen stor sak å få ordnet opp i saken. 

 

For meg føles det ut som Elkjøp har gjort det til en prinsippsak, da det er ingen tvil om at maskinen ikke fungerer som den skal. 

 

Forbrukerrådet kan ikke bruke videoene som bevis, men foreslo at jeg kunne få en nøytral part til å skrive en sakkyndig forklaring av hva videoene inneholder. Denne nøytrale parten må jeg finne selv, og arrangere alt selv. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Hvem kan man få til å gjøre noe slikt? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier å være en butikk som tar seg av PC'er i de fleste byer. Så sant det er et autorisert/seriøst verksted så bør det holde som vitne/bevis, men du må regne med å betale noen kroner for det.

 

Det beste er kanskje å finne noen som er autorisert for Apple som fotonissen skriver eller sende det inn til Apple via posten. Problemet med det er at de kan gjøre det samme som Elkjøp...

 

Jeg ville valgt alternativ 1 Edit; Hvis det ikke er praktisk å dra til et Apple-autorisert verksted. Hvis jeg ikke tar helt feil så mener jeg at du kan kreve kostnadene for "bevissankingen" av Elkjøp, men jeg er ikke 100% sikker på det.

 

Har du truet Elkjøp med at du har gått til forbrukerrådet? De pleier ofte å være mer behjelpelige da.....

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Elkjøp sender uansett macbooken din til autorisert apple-verksted, så du får nok sikkert samme svar uansett hvor du går.

 

Ja gitt at ikke noen tilfeldig oppdager problemet selv.

 

Men av ren kurositet, hva slags problem snakker vi om? Maskinvare?

 

Av åpenbare grunner er det veldig vanskelig med sjeldne sporadiske problemer. I alle fall når man har gått for et merke som mildt sagt ikke er kjent for å yte noe ekstra service, eller strekke seg lengre enn forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Det har vært kontakt mellom forbrukerrådet og Elkjøp ja. Jeg ble til og med anbefalt av en ansatt hos Elkjøp å ta det videre til forbrukerrådet. 

 

Takk for tips i forhold til hvem jeg kan henvende meg til. 

 

Andrull: 
Det er det som er problemet. De finner ikke ut om det er feil med HW eller SW, og det er derfor vanskelig å gjøre noe med det. Uansett hjelper ikke det meg noe, ettersom Elkjøp ikke vil rikke på seg. Jeg hadde helst sett at de gikk med på å heve kjøpet, ettersom jeg, som kunde, er misfornøyd med maskinen. 

Det er vanskelig å bevise det så mye mer enn de tre videoene. Det er rart at feilen inntreffer så ofte som den gjør hos meg, men aldri hos Elkjøp selv. 

Lenke til kommentar

Hvilken modell Macbook er det snakk om?

 

Og hvor ofte dukker feilen opp?

 

Og hvordan utarter den seg? Slår den seg bare tvert av eller får du noe slags forvarsel?

 

Har du testet om feilen oppstår dersom du oppretter en ny bruker på maskinen?

 

Har du prøvd en nyinstallasjon av OS og programvare? Husk å ta en backup/klone før du eventuelt gjør dette.

 

Har du prøvd en Hardware diagnose?

 

https://support.apple.com/no-no/HT201257

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Maskinen er en Macbook Pro 15" Retina fra sent 2014. Feilen oppstår helt uten videre. Maskinen slår seg som oftest umiddelbart helt av, mens andre ganger sviver vifta noe ekstremt mens skjermen er helt sort. Når jeg starter den igjen kommer det opp en melding om at maskinen ble avsluttet ved en feil eller noe sånn. 

 

Har forsøkt å formatere den, uten hell, og Elkjøp har skiftet hovedkort på den. Hardware diagnose? Det er vel sånn som verkstedet gjør vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Maskinen er en Macbook Pro 15" Retina fra sent 2014. Feilen oppstår helt uten videre. Maskinen slår seg som oftest umiddelbart helt av, mens andre ganger sviver vifta noe ekstremt mens skjermen er helt sort. Når jeg starter den igjen kommer det opp en melding om at maskinen ble avsluttet ved en feil eller noe sånn. 

 

Har forsøkt å formatere den, uten hell, og Elkjøp har skiftet hovedkort på den. Hardware diagnose? Det er vel sånn som verkstedet gjør vil jeg tro. 

 

Hardware diagnose utførerer du som beskrevet i linken i mitt forrige innlegg. Da kjøres noen testprosedyrer som kan indikere eventuelle maskinvarefeil.

 

Edit: for din modell Macbook er det følgende instruksjoner som gjelder:

 

https://support.apple.com/no-no/HT202731

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...