Gå til innhold

Installere Ubuntu operativsystem på pc som har windows 10


Gjest Slettet+921324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+921324

Hei, er det noen folk med peiling på operativsystemet Ubuntu her inne?

Har en bærbar med 30 gb harddisk som ikke takler windows 10 særlig bra. Må kjøre diskopprydding ofte, ettersom harddisken spiser seg mett etter oppdateringer. Har også satt ned visuelle instillinger / ytelsesinnstillinger, slik at teksten er mer kornete, og det ser egentlig ikke så bra ut. Dritt å ha windows på lave innstillinger, for et av salgsargumentene er jo nettopp at det skal se så bra ut.

Har ikke så mye peiling egentlig, så føler at ting kan gå galt. Så trengs litt walk-through. Jeg fant litt forskjellig info. Det virker som om man kan laste ned rett fra nettsiden til Ubuntu, men noe annet jeg leste gikk på at man skal installere via en USB stick. Hva mener Dere skal til for å innstallere Ubuntu raskest, og som gjør at Windows blir sletta? 

Bruker ikke bærbaren til gaming, så trenger ikke at operativsystemet er kompatibelt med steam eller spill. Leste at Ubuntu kan ta så lite som 5 gigabyte på harddisken etter innstallering, så det virker definitivt som det beste alternativet for bærbaren min. 

Bærbaren er en Vivobook E200ha. Flott pc til skolearbeid, tastaturet er flotters, og vil ikke kvitte meg med den. Den var helt fortreffelig før alle disse hersens windowsoppdateringene kom på løpende bånd. :@

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Får ikke til å boote fra USB-sticken. Har deaktivert "rask oppstart", men får ikke opp noen alternativer for å innstallere fra usb sticken. 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Det må være noe i BIOS som kan justeres for å boot'e fra USB:

 

http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm

 

Ellers så må jo USB-minnepennen være ordentlig boot-klargjort også. Men jeg går nesten ut i fra at det burde være ordentlig på minnepennen din, som utgangspunkt ihvertfall.

 

Ok, ser ut som innlegget mitt her ikke hadde særlig verdi. Fint at du fikk det til  :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Plugga inn et eksternt keyboard, funker til å gjennomføre installeringen ihvertfall... Så får gjøre mer research på å fikse built-in keyboard etterhvert.

Lenke til kommentar

Whaaat? Sick... Tror jeg går for den mest mainstreame altså

 

Det som kan være verdt å sette seg inn i, er å få en oversikt over hvilke varianter som til sammen utgjør de største mainstream variasjonene.

 

FreeBSD er jo mer en Unix greie, men for noen så er jo det greit.

 

Så har du en del varianter av mainstream Linux, hvor noen deler mye, men har noen store forskjeller. Det tar uansett litt tid å lese seg opp på hva de er forskjellige på. Ubuntu var ikke alltid en av de større, men det har blitt ganske kjent etterhvert, og har jo for så vidt hvert veldig kjent rimelig lenge nå.

 

Red Hat har jo vært en tidlig kandidat som er mye eldre enn Ubuntu (tror jeg). Slackware er også gammel variant. Debian ..

 

Jeg har for dårlig forhold til variantene til å anbefale noe, men jeg er sikker på at noen vil komme til å kunne gi deg gode anbefalinger. Eller du kan bruke noen dager, uker på å prøve ut forskjellige innstallasjoner. Er jo enklest å gjøre på en litt solid PC med virtualisering på toppen og en Linux-variant av noe slag på en virtuell gjeste-OS maskin.

 

Jeg har ikke fulgt godt nok med. Mint og Ubuntu var jo veldig like hverandre i starten, og nå vet jeg ikke sikkert hvor de står i forhold til hverandre. Det er så mange varianter av skall og pakkebrønner eller hva alt nå heter for noe.

 

De fleste Linux-OS har et veldig kjært forhold til Terminalen. Så det er verdt å trene seg litt der, fordi veldig mye flikking må du gjerne innom Terminalen for å starte en eller annen endring i OS'et med. Selv om veldig mye kan gjøres fra desktop også etterhvert, så finnes det nok rester som krever litt kommandoer gitt gjennom Terminalen. For mange Linux-nerder så er jo Terminalen vel så effektiv som pek-og-klikk. Men det tar jo tid å bli like flink og entusiastisk som de mest herdete brukerne.

 

xlinux-terminal-on-ubuntu.png.pagespeed.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Fy faen, det ser dritfint ut! Minner om operativsystemet til en Mac. Herregud, det tar bare opp 3,7 gb. Maskinen er swift og fin igjen. 
Eneste er at built-in tastatur fortsatt ikke fungerer, men klarer meg med eksternt tastatur til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...