Gå til innhold

Én av fire tør ikke varsle om kritikkverdige forhold på jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, skal dette fungere må varsleren beskyttes.

I utgangspunktet bør varsleren være anonym, så langt det lar seg gjøre, men varslinger bør loggføres.

Dersom det varsles om ting som samfunnet har stor nytte av, bør varsleren belønnes med penger etter min mening.

Artikkelen i TU om ventilen som førte til gasslekasje er av de tingene som bør varsles om så fort som mulig.

Selvsagt koster det penger, men alternativet kan være alvorlige ulykker.

I Nordsjøen kan jeg tenke meg det finnes mye som etter hvert er opprustet, og det kan ikke være slik at de som oppdager defekt utstyr er redd for å si fra fordi reparasjonskostnadene er store.

Alle er tapere dersom svart arbeid på byggeplassene blir normalen, så kampen mot korrupsjon og slavearbeid i arbeidslivet er viktig.

Samtidig er det nok også slik at mange varslinger har mer karakter av misunnelse enn samfunnsnytte, som bruk av firmabil i private oppdrag f. eks.

Lenke til kommentar

Plenty av bedrifter som utnytter ansatte ved å ikke gi kompensasjon for reisetid f.eks. Resulterer ofte i ulovlig lang arbeidstid og ansatte som må kjøre trøtte rundt i landet. Lurer på hvor mange av de som sovner når de fører bil som er i arbeid når ulykkene oppstår?

Lenke til kommentar

Jeg er overasket over at så mange som 3 av 4 tør varsle.

 

Ville synes det var mye om det var 1 av 4 som tør... er vel mest en hypotetisk øvelse dette. Vurderer du å varsle bør du ha en annen jobb på hånda i det du gjør det, en fremtid i bedriften finnes ikke for varslere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...