Gå til innhold

Mann 20, 173 høy og 66 kilo, men vil gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Hei, som sagt er jeg 20 år, ca 173-174 høy og veier 66 kilo. 
Jeg vet dette er ganske lite, men føler alikevel at jeg har magefett som jeg gjerne vil bli kvitt, har liksom lyst til å bli helt "ripped". Er ikke ute etter en skikkelig vektløfterkropp, men heller en litt mer sprek løpekropp. 

Så jeg lurer på, er kaloriunderskudd veien å gå? Har begynt å jogge 3/4 ganger i uka, cirka 5 km i gjennomsnitt hver økt. Pluss at jeg går på ishockey og tennis en gang i uka i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Start med styrketrening, du får ikke en skikkelig vektløfterkropp før du virkelig har ligget i hardtrening over lang tid med fokus på økt muskelmasse.

 

Styrketrening forbrenner fett, også etter at du er ferdig med å trene. Jevnlige økter og et helt normalt kosthold uten særlig kalorioverskudd skal være greit. 

Lenke til kommentar

Hei, som sagt er jeg 20 år, ca 173-174 høy og veier 66 kilo. 

Jeg vet dette er ganske lite, men føler alikevel at jeg har magefett som jeg gjerne vil bli kvitt, har liksom lyst til å bli helt "ripped". Er ikke ute etter en skikkelig vektløfterkropp, men heller en litt mer sprek løpekropp. 

 

Så jeg lurer på, er kaloriunderskudd veien å gå? Har begynt å jogge 3/4 ganger i uka, cirka 5 km i gjennomsnitt hver økt. Pluss at jeg går på ishockey og tennis en gang i uka i tillegg.

Hei. 

 

Før vi tenker på hvilken type kropp vi vil ha, må vi selvsagt tenke på at kroppen skal være funksjonell og fungere til det den skal brukes til. 

 

Problemet ditt er at du ikke har nok muskelmasse til å ha en "ripped" kropp, og resultatet av en periode med underskudd for deg vil være en lite funksjonell kropp, som vil tåle lite i sportssammenheng. Jeg var i samme båt som deg for rundt fem år siden, men målene mine var også annerledes.

 

For å få en sterk og funksjonell kropp som fungerer til både løping, ishockey og hva enn du måtte ønske å drive med etter hvert, vil jeg anbefale deg å spise et moderat overskudd(200-400 kalorier), kjøre to enkle fullkroppsøkter med styrke hver uke, og løping/sport som du selv ønsker.

 

På denne måten vil du faktisk beholde din nåværende fettprosent, samtidig som du øker betraktlig i muskelmasse i hvert fall i 1-2 år fremover. Men her er poenget - du må tenke 1-2 år, ikke 3-4 måneder. Det tar jævlig lang tid å bygge muskelmasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...