Gå til innhold

Hvilken skole burde jeg velge for å bli en flink programmerer/software utvikler


Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal velge mellom 4 ulike studier ifra 4 ulike høyskoler/universiteter.

valgene står mellom 

 

Programmering (spill/Applikasjoner) - Bachelor i NTNU gjøvik.

Informatikk: programmering og systemarkitektur - Høyskolen i Oslo (UIO)

Anvendt Datateknologi - Høyskolen i Oslo og Akerhus (Hioa) 

Programmering - Westerdals (Privat Høyskole med 42k i semesteravgift)

Det jeg vet er at NTNU hadde minstekrav på 41 studiepoeng i 2016, Uio 51, hioa 49,4 og Westerdals kontaktet jeg og fikk vite at alle med 29 studiepoeng eller bedre kom inn.

Lurte også litt på hvilken av disse skolene vil virke mest attraktiv for arbeidsgiver? Har nemlig hørt at NTNU studenter er attraktive, men blir litt forvirret når  UIO har ett så mye høyere poeng snitt for å komme inn.

 

Westerdals vet jeg har ett tilbud om Industri Bachelor som vil si at de i andre året av studiet kan søke deg opp til dette og ende opp med å jobbe for Accenture eller Avanade ett år, men det er bare 3-6 som får plass hvert år.

Men vil helst ikke ende opp med nesten 300k i studielån hvis det viser seg at de andre skolene er minst like attraktive i arbeidsmarkedet.

Drømmen er å kunne jobbe med å lage/forbedre/vedlikeholde programmer og applikasjoner, men hadde også nøyet meg med alt annet innen IT de første 3-7 årene slik at jeg blir litt mer attraktiv i arbeidsmarkedet etter å ha bygget opp litt erfaring, pluss at jeg også kan studere i fritiden min for å bli bedre i programmering.

noen tips eller erfaringer angående disse skolene hadde blitt veldig verdsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte også litt på hvilken av disse skolene vil virke mest attraktiv for arbeidsgiver? Har nemlig hørt at NTNU studenter er attraktive, men blir litt forvirret når  UIO har ett så mye høyere poeng snitt for å komme inn.

 

Det er sivilingeniørstudentene fra NTNU som er mest attraktive i arbeidsmarkedet. Her var poenggrensen 55,2 poeng for førstegangsvitnemål i 2016.

 

https://www.ntnu.no/studier/mtdt

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Takk for linken, sjekket aldri ut det studiet da jeg ikke trodde det hadde noe med programmering å gjøre, men nå vet jeg det!

 

Men tror du at Dataingeniør studiet er vanskeligere å fullføre enn feks Informatikk: programmering og systemarkitektur -UIO

 

siden Ingeniør studiet krever 1.9 studiepoeng mer enn studiet i UIO. Har nemlig 51 studie poeng nå, og vil ende opp med 53 når jeg er ferdig med  førstegangstjenesten i april 2018.

 

Skal bruke fritiden der til å lære meg basic java og python, før jeg skal prøve meg på C++, og spesialisere meg i det.

 

Er litt nervøs for at dataingeniør kan være mye vanskeligere enn de andre studiene.

Lenke til kommentar

 

Takk for linken, sjekket aldri ut det studiet da jeg ikke trodde det hadde noe med programmering å gjøre, men nå vet jeg det!

 

Det studiet inneholder nesten bare programmering. Det er perfekt hvis du vil jobbe som programmerer.

 

Men tror du at Dataingeniør studiet er vanskeligere å fullføre enn feks Informatikk: programmering og systemarkitektur -UIO

Nei, jeg tror ikke det er vanskeligere. Vil du bli flink, må det være litt vanskelig. Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke høgskolen i Hamar ganske bra også?

 

Folkene på UiO er skikkelige gode til å programmere. Da tenker jeg på MIT-programmet de har der. De bruker programmering i nesten alle emner og det virker som det er generelt høyere nivå der enn på NTNU. Ellers er nok NTNU en ganske bra skole hvis du vil bli programmerer og samtidig får du veldig høy status hos arbeidsgivere, bredt kontaktnett og slike ting. Du bør da gå NTNU i Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt nervøs for at dataingeniør kan være mye vanskeligere enn de andre studiene.

 

Jeg forvirres litt av det spørsmålet, for iflg det opprindelige innlegget er målet angivelig å bli flink.. i så fall er det bedre med et vanskeligere studie som utfordrer deg, enn et studie man kan kose seg igjennom. 

 

Iøvrig blir man ikke flink programmerer bare ved å gå i skole.  Det er litt som å tro man blir god til å stå på ski ved å lese en bok om det.  Teorien bør du selvsagt få på plass, men deretter er det bare trening, trening og mer trening som kan gjøre deg god.  Interesse og programmering på fritiden mener jeg er et must hvis du vil bli flink.  Jeg har fungert som privatlærer for en elev på UiO i programmeringsrelaterte fag og nivået for hva eleverne må forstå for å bestå er sjokkerende lavt.  

 

En solidt teoretisk grunnlag fra skolen og lang praktisk erfaring fra programmering på fritiden gir deg et svært godt utgangspunkt.

 

På den andre siden, de aller beste programmerer jeg har jobbet med er selvlærte, flere helt uten ingeniørutdanning.  Hvis du er godt over snittet oppegående, kan du utmerket lære alt på egenhånd, men for langt de fleste lønner det seg å ta formell utdanning og det hjelper også med å få en fot innenfor etterpå.  Selv tok jeg ingeniørutdanning mest for å få papir på at det formelle er på plass; jeg hadde programmert i assembler og C siden jeg var 13, så utenom enkelte datastrukturer og relaterte algoritmer, var der strengt ikke noe de kunne lære meg som jeg ikke allerede viste.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er litt nervøs for at dataingeniør kan være mye vanskeligere enn de andre studiene.

 

Jeg forvirres litt av det spørsmålet, for iflg det opprindelige innlegget er målet angivelig å bli flink.. i så fall er det bedre med et vanskeligere studie som utfordrer deg, enn et studie man kan kose seg igjennom. 

 

Iøvrig blir man ikke flink programmerer bare ved å gå i skole.  Det er litt som å tro man blir god til å stå på ski ved å lese en bok om det.  Teorien bør du selvsagt få på plass, men deretter er det bare trening, trening og mer trening som kan gjøre deg god.  Interesse og programmering på fritiden mener jeg er et must hvis du vil bli flink.  Jeg har fungert som privatlærer for en elev på UiO i programmeringsrelaterte fag og nivået for hva eleverne må forstå for å bestå er sjokkerende lavt.  

 

En solidt teoretisk grunnlag fra skolen og lang praktisk erfaring fra programmering på fritiden gir deg et svært godt utgangspunkt.

 

På den andre siden, de aller beste programmerer jeg har jobbet med er selvlærte, flere helt uten ingeniørutdanning.  Hvis du er godt over snittet oppegående, kan du utmerket lære alt på egenhånd, men for langt de fleste lønner det seg å ta formell utdanning og det hjelper også med å få en fot innenfor etterpå.  Selv tok jeg ingeniørutdanning mest for å få papir på at det formelle er på plass; jeg hadde programmert i assembler og C siden jeg var 13, så utenom enkelte datastrukturer og relaterte algoritmer, var der strengt ikke noe de kunne lære meg som jeg ikke allerede viste.

 

Tror det bare er frykt for at mitt beste ikke er godt nok for å bestå en dataingeniør studie, spesielt ettersom jeg bare klarer å søke meg inn på studiet med minstekravene.

 

Men har troa, skal søke opptakk i alle fagene, men prioritere å godta tilbudet for dataingeniør hvis jeg kommer inn, og Informatikk: programmering og systemarkitektur ifra UIO som andre valg. Virker som om det er disse 2 studiene som vil være mest gunstig for å gi meg ett bra stådsted til å bli flink i programmering.

Lenke til kommentar

Er ikke høgskolen i Hamar ganske bra også?

 

Folkene på UiO er skikkelige gode til å programmere. Da tenker jeg på MIT-programmet de har der. De bruker programmering i nesten alle emner og det virker som det er generelt høyere nivå der enn på NTNU. Ellers er nok NTNU en ganske bra skole hvis du vil bli programmerer og samtidig får du veldig høy status hos arbeidsgivere, bredt kontaktnett og slike ting. Du bør da gå NTNU i Trondheim.

Prøver å finne mer ut om MIT-programmet, men klarer ikke å finne mer info. Har du en link, hvor jeg kunne ha lest mer om dette?

Endret av Shaky-Shaky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...