Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Packard bell laptop svartskjerm med markør ved boot


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg håper noen her kan hjelpe meg, fordi nå har jeg testa det meste jeg kan tenke på selv/finne på nettet og ingen ting fungerer.

 

Her er problemet: 
Laptopen til en venn har oppført seg rart i det siste, det har vært problematisk å få den til å boote. Vanligvis starter den etter noen forsøk, men nå har den tatt helt kvelden. Når jeg slår den på kommer det bare opp en svart skjerm som har en markør(som ikke blinker) i det øverste venstre hjørne. Av og til går den videre til en skjerm der det står "Packard bell", men dette er ytterst sjeldent. For meg virker det som om det er noe som har blitt dårligere og dårligere med tid, men jeg klarer ikke finne ut av hva.

 

Så langt har jeg forsøkt:

  1. Ny ram-brikke.
  2. Ta ut BIOS batteriet for en reset.
  3. Nytt BIOS batteri.
  4. Koble fra de USB porter det er mulig å koble fra.
  5. Ta ut CD driven.
  6. Ta ut tastaturet og forsøkt og boote med et eksternt tastatur (mitt gaming tastatur som krever to USB porter).
  7. Med og uten batteri.
  8. Med og uten lader.
  9. Uten harddisk.
  10. Boote med Ubuntu live CD.

 

Jeg er ganske sikker på at harddisken fungerer, siden jeg satt den inn i min egen PC og tok backup uten problemer.

 

Maskinen er en Packard Bell Easynote TE69KB som kjører Windows 7, jeg er ikke sikker på om Windows installasjonen er ekte, men jeg tror det.

Når jeg åpna maskinen så jeg litt på hovedkortet og jeg kunne ikke se noen åpenbare problemer med det heller. Klart, sånne ting er ikke lett å se.

 

Ideer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som at noe har gått galt ved oppdatering av bios.

 

Hvilken maskin er dette - hvor gammal er den?

 

Hva skjedde ved boot av live-cd? Er du helt sikker på at maskinen prøvde å boote fra CD.

Du kan prøve å boote med Memtest86+, se om du får den til å boote i det hele tatt og om den booter så bør du la memtest stå å jobbe noen timer.

 

Det er vel SATA tilkobling for både harddisk og CD-rom. Foreslår at du frakobler begge samtidig, og så prøver du å boote med en USB minnepinne med f.ex Ubuntu eller et annet enkelt OS - du kan f.ex bruke Unetbootin for å lage minnepinner om til bootbare enheter.

 

Er det utført mange utskiftinger/modifikajoner av maskinen tidligere? Er det gjort endringer på maskinen i tiden før problemet oppstod? Kan den ha blitt flytta på?

Lenke til kommentar

Det er en Packard Bell Easynote TE69KB laptop som nok er noen år gammel, akkurat hvor gammel vet jeg ikke. Tror ikke det har blitt gjort noen manuelle oppdateringer av BIOS, men med dagens Windows så kan vel Microsoft finne på å gjøre sånne ting for deg. Har prøvd å boote uten harddisk og optisk drive uten hell, men jeg har ikke en USB med live på så har ikke fått testa det enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...