Gå til innhold

Hjelp til "totaloppgradering" av stasjonær (GPU, CPU, Mobo)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en stasjonær pc som er i overkant av 5 år gammel, hvor kun GPU og SSD har blitt oppgradert i løpet av de siste 3-ish årene. Strålende fornøyd med PC'n i de årene jeg har hatt den, men merker nå at ting ikke holder mål lenger.

 

Sitter med følgende specs:

 

Fractal Define R3
P8Z68-V PRO/GEN3 1155 Mobo

Corsair HX 750W PSU
GTX 770

i5 2500K (OC 4.3 GHz)

Hyper 212 Evo kjøler

8GB DDR3 1600MHz RAM
512GB SSD og 2TB HDD

 

Har budsjett på +-8000,- og har sett for meg en i5 7600K + GTX 1060.

 

Angående mobo er jeg lite oppdatert, og tar gjerne imot tips. En av de Asus Z kortene bør vel være ok? Litt usikker på hvor mye penger det er lurt å legge igjen i mobo.

 

Burde vel slenge på et par nye minnebrikker og? Holder det med 8GB?

 

Div andre spørsmål som dukker opp:
Er de nye delene "kompatibelt" med kabinettet? (Antar at det går greit)
Kan jeg bruke 212 Evo kjøleren på den nye CPU'n/mobo'n?

osv

PC'n brukes hovedsaklig til gaming/div fritidsaktiviteter.

 

Legger ved et foreløpig "utkast" til handlelisten. Setter stor pris på alle tips/innvendinger

post-188067-0-76478500-1489788291_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for et annet hovedkort, Z270. Lest at det passer bedre for kaby lake prosseren. (Z170 har visst mer problemer med bios og drivere osv.)

 

Kabinettet ditt støtter mATX og ATX, så det er bare å smekke i.

 

8GB minne er mer en nokk for gaming. Men visst du feks. skal kjøre veldig tunge videoredigeringsprogram, streaming eller at du liker å ha mange programmer åpne samtidig som du spiller så ville jeg gått for 16GB.

 

Hyper 212 Evo er jeg litt usikker på, men utifra cooler master sine sider skal den støtte LGA-1151 :)

 

Visst du har tenkt til å overklokke ville jeg

heller gått for denne cpu-kjøleren:

https://www.komplett.no/product/512803/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d14-cpu-kjoeler#

 

(OBS! sjekk om den passer kabinettet ditt)

 

Her er hva komponenter jeg ville gått for: (litt over budsjettet, men mer kvalitet for pengene!)

 

https://www.komplett.no/wishlists/bd70618a-71fd-475c-b2dd-92f07cdd3d79

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke kaby lake prosessor på Z170 kort, må du som regel oppdatere bios først, og da trenger du en skylake prosessor til å gjøre det.

 

Enkleste er å gå for de nye Z270 hovedkortene, uansett om du skal ha kaby lake eller skylake.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige tips, spesielt ang problematikk rundt Kaby Lake + Z170 kort.

Tenkt litt på å muligens grave litt dypere i lommeboken, da det frister veldig med et 1070 kort. Har 1080p 144Hz skjerm.

 

Angående cpu kjøleren så beholder jeg 212 Evo kjøleren inntil videre. Så kan jeg evt ha den foreslåtte Noctua kjøleren som en mulig oppgradering på et litt senere tidspunkt.

 

Legger ved en oppdatert handleliste. Totalprisen her blir henholdsvis ca 8500 vs 9500 avhengig av hvilket GPU jeg velger å kjøpe.

 

Håper at det meste ser greit ut her nå?

 

Edit: RAM'n på bildet er feil. Skal være 2x4GB varianten.

post-188067-0-48583400-1489866096_thumb.png

Endret av Trollface
Lenke til kommentar

Håper at det meste ser greit ut her nå?

 

Har du mulighet for å vente litt lenger og spare opp mer penger?

 

Å oppgradere fra en 2500K til 7600K i 2017 ville jeg ikke anbefalt deg. Stadig flere spill drar nytte av flere enn 4 CPU tråder, så en i7 7700K er å anbefale. Eventuellt en i7 6700K fra bruktmarkedet.

 

8GB RAM er også lite. Det holder fint til eldre spill ja, men nyere titler bruker mer enn det. Jeg har sett over 11GB brukt hos meg når jeg spiller. Derfor anbefaler jeg 16GB RAM - som dette. Dessuten rask minne har en del å si for ytelsen også faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...