Gå til innhold

Norske Plasto har investert tungt i automatisering. Nå har de flere roboter enn ansatte i produksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For å kunne konkurrere mot lavkostland har Brunvoll lagt opp deler av produksjonen til å gå døgnkontinuerlig, uten at det står et menneske og passer på hele døgnet."

 

Ja, det er nok slik vi må tenke skal kostbart utstyr betale seg.

Litt lengre nede i artikkelen får praksis ros, og da tenker jeg tilbake på mine 31 år som lærer på yrkesfag.

En kollega sluttet da reform -94 kom, nettopp fordi de mekaniske fagene fikk for mye teori, noe han var så uenig i at han sluttet som lærer.

Jeg var litt mer positiv til mer teori i elektrofaget, men satt med samme følelsen da Kunnskapsløftet ble innført.

Skolen har fått mer og mer teori, og trolig er det økonomer i departementene som skal spare penger ved å lage større klasser og redusere utgifter til utstyr, prøver og eksamener.

Resultatet er at mange som kunne blitt gode fagfolk i industrien går lei og jeg lurer på hvor stor prosent av frafallet i skolen skyldes nettopp fokuset på teori.

I dag er det slik at vi har bare en lokalgitt eksamen etter 2 år på yrkesfag, så hvor gode fagfolk utdanner vi egentlig i Norge sammenlignet med andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"For å kunne konkurrere mot lavkostland har Brunvoll lagt opp deler av produksjonen til å gå døgnkontinuerlig, uten at det står et menneske og passer på hele døgnet."

 

Ja, det er nok slik vi må tenke skal kostbart utstyr betale seg.

Litt lengre nede i artikkelen får praksis ros, og da tenker jeg tilbake på mine 31 år som lærer på yrkesfag.

En kollega sluttet da reform -94 kom, nettopp fordi de mekaniske fagene fikk for mye teori, noe han var så uenig i at han sluttet som lærer.

Jeg var litt mer positiv til mer teori i elektrofaget, men satt med samme følelsen da Kunnskapsløftet ble innført.

Skolen har fått mer og mer teori, og trolig er det økonomer i departementene som skal spare penger ved å lage større klasser og redusere utgifter til utstyr, prøver og eksamener.

Resultatet er at mange som kunne blitt gode fagfolk i industrien går lei og jeg lurer på hvor stor prosent av frafallet i skolen skyldes nettopp fokuset på teori.

I dag er det slik at vi har bare en lokalgitt eksamen etter 2 år på yrkesfag, så hvor gode fagfolk utdanner vi egentlig i Norge sammenlignet med andre land.

 

Ja, jeg er så inderlig enig med deg.

Jeg har stått i "andre enden" og tatt imot de som har havnet i industrien. Mange var "teori trøtte". Det ble da en god del opplæring som måtte til, før de ble "selv gående" som jeg kaller det. De "praktiske" fagene bør bli mer praktiske. slik at industrien ikke trenger å bruke så mye tid på å lære opp folk som egentlig burde kunne noe mer "praktiske" ting, enn det de kan i dag.

Lenke til kommentar

Plasto er en virkelig god kandidat.

 

De har brukt mange år på å jobbe målrettet mot mer automatisering. 

Det er ikke enkelt og rett frem.

En av de store utfordringene, er å utvikle "allsidige" automasjons linjer, slik at en kan lage en "del" hel automatisk et døgn, for så å skifte raskt til å produsere en helt annen del neste døgn.

En annen utfordring er å kunne innføre del montering i selve støpe prosessen.

du støper en del, tar den ut, og så setter du i noen skruer/bolter, fester kanskje delen til en annen del og sender den videre.

Høres enkelt ut, men en skal kunne omstille raskt.

En skal kunne produsere "feilfritt" (og da helst fange opp deler som ikke tiflredsstiller kravene automatisk.  Det kan gjøres med digitalt kamera, vekt, fysisk mål osv.)

En kan liste opp mange utfordringer med slik automatisering, og det er virkelig kjekt å se at noen lykkes.  En får ønske de lykke til videre, og håpe på at de kan være et eksempel for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...