Gå til innhold

Nordmenn er fortsatt negative til dab-radio. Hver tredje nordmann har ennå ikke skaffet seg ny radio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømming er fremtiden...og den er her nå

Radio er i praksis "strømming". Bare en bedre måte å gjøre det på, over et eksklusivt nett med prioritet.

Skrevet

Jeg lurer på hva DAB greiene har kostet Norge og nordmenn. Det må da langt overgå prisen for å heller ha beholdt FM nettet og fortsatt med dette i 100 år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hva DAB greiene har kostet Norge og nordmenn. Det må da langt overgå prisen for å heller ha beholdt FM nettet og fortsatt med dette i 100 år.

Kostnadene er beregnet til mellom 100-200 mill årlig; http://journalisten.no/2015/04/fm-nettet-slukkes-i-2017

Selv om disse tallene må tas med en klype salt så har han her beregnet bilbrukernes kostnader til 23mrd ; http://journalisten.no/2015/04/fm-nettet-slukkes-i-2017

hvis vi regner med at kostnadene er omtrent tilsvarende for utskiftningen av radioer hjemme - hjemmeradioene koster normalt kanskje 1000-2000, men man har jo gjerne 2-5 radioer hjemme iallefall.... så har vi en hjemmekostnad på omtrent det samme...

Hvis vi da tar et nøkternt overslag at skiftet har kostet brukerne 40mrd, og i tillegg kommer selve DAB-utbyggingen som har kostet over 1mrd, da kunne vi altså forenklet sett ha beholdt og vedlikeholdt FM-nettet i 200 år for den kostnaden aktørene nå har skjøvet over på brukerne. - Selv om dette overslaget er helt på jordet og vi estimerer at det bare koster 1/4del så er det altså snakk om 50 år ..... så kan vi jo diskutere hvor relevant radio vil være om 50 år...

• Liker 2
Skrevet

Ja! (eller de 5 årene som gjenstår før ALT går over internett...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...