Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fra Frankrike til Norge på moped


Vod0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har utrolig lyst til å kjøpe en moped i Frankrike, og kjøre den hjem til Norge. Har noen noe erfaring? Tips til hvordan man kan løse det med forsikring og det hele?

Haha... første gangen jeg har hørt om noen som vil kjøre fra Frankrike til Norge med moped. Men ønsker det lykke til  :rofl:

 

Men hvis du faktisk mente alvor så tror jeg at jeg har noen tips og komme med. Den turen kommer mest trolig til å koste like mye som selve mopeden. Husk at du ikke får kjøre moped på motorveier og da blir det en del omveier du må ta tror jeg. 

 

Jeg tipper at det blir rundt 250-300 mil og hvis du klarer 40 mil pr. dag så snakker vi en hel uke. Altså 40 mil i bånn gass 40 mil om dagen. 

 

Umulig er det nok ikke, men mopeden kommer jo til å være ihjelkjørt før du kommer hjem og turen i seg selv kommer til å koste noen tusenlapper bare i overnatting. Husk at du også må ha med bagasje på mopeden. 

 

Nei... dette hadde jeg nok slått fra meg. ;em en lett MC kunne jeg vurdert det, men ikke med en moped. En moped er bygget for å kjøre rundt i nabolaget med og ikke til slike langturer mener jeg.

 

PS! Husk at 40 mil pr. dag tilsvarer 8 timer konstant kjøring hver eneste dag. Det er veldig mye. Du må legge inn minst ett par timer med stopp vedrørende tanking og pause etc. så 10 timer om dagen i en hel uke med full gass (50km/t) blir nok gørr kjedelig og du kommer til å få gnagsår i ræva.

 

Når du kommer hjem så ender det nok med at du er dritt lei og vil slenge hele mopeden på dynga også  :rofl:

 

Alternativt kan du jo bruke lenger tid og kjøre kortere distanser hver dag. Bruker du to uker så vil det nok bli mer "kos" og mindre slitsomt både for deg og moped. Men to uker =14 dager og regner man ca. 500,- i overnatting hver dag (hvis man finner noe billig) og ca. 200,- i mat/drikke samt at du sikkert kommer til å bruke en 10-20 liter drivstof som koster ca. 300,- pr dag så ligger du på 1000-lappen pr dag. Ganger man det med 14 dager så vil denne turen koste deg røfflig 14.000,-

 

Hvor mye koster mopeden? :)

 

Jeg ville brukt de pengene denne turen koster samt det mopeden koster på lett MC lappen eller mellomtung lappen (avhengig av hvor gammel du er). Får 14 lapper så kommer du langt og tar man bort mopeden også og det den koster så kan du kjøpe deg en billig 125cc og frese rundt med. :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er dønn seriøs, og er ikke mopeden jeg er ute etter, men oplevelsene jeg får ut av turen da jeg er ute etter å ta småveier, havne i små landsbyer. ? Tenkte moped er bedre enn både å gå og sykle, og det tar litt kortere tid ?

Men vet du noe om hvordan man kan gjøre det med forsikringen? Kan ikke få norsk forsikring på en moped med franske skilter?

?

Endret av Settoz
Lenke til kommentar

 

Jeg har utrolig lyst til å kjøpe en moped i Frankrike, og kjøre den hjem til Norge. Har noen noe erfaring? Tips til hvordan man kan løse det med forsikring og det hele?

Haha... første gangen jeg har hørt om noen som vil kjøre fra Frankrike til Norge med moped. Men ønsker det lykke til :rofl:

 

Men hvis du faktisk mente alvor så tror jeg at jeg har noen tips og komme med. Den turen kommer mest trolig til å koste like mye som selve mopeden. Husk at du ikke får kjøre moped på motorveier og da blir det en del omveier du må ta tror jeg.

 

Jeg tipper at det blir rundt 250-300 mil og hvis du klarer 40 mil pr. dag så snakker vi en hel uke. Altså 40 mil i bånn gass 40 mil om dagen.

 

Umulig er det nok ikke, men mopeden kommer jo til å være ihjelkjørt før du kommer hjem og turen i seg selv kommer til å koste noen tusenlapper bare i overnatting. Husk at du også må ha med bagasje på mopeden.

 

Nei... dette hadde jeg nok slått fra meg. ;em en lett MC kunne jeg vurdert det, men ikke med en moped. En moped er bygget for å kjøre rundt i nabolaget med og ikke til slike langturer mener jeg.

 

PS! Husk at 40 mil pr. dag tilsvarer 8 timer konstant kjøring hver eneste dag. Det er veldig mye. Du må legge inn minst ett par timer med stopp vedrørende tanking og pause etc. så 10 timer om dagen i en hel uke med full gass (50km/t) blir nok gørr kjedelig og du kommer til å få gnagsår i ræva.

 

Når du kommer hjem så ender det nok med at du er dritt lei og vil slenge hele mopeden på dynga også :rofl:

 

Alternativt kan du jo bruke lenger tid og kjøre kortere distanser hver dag. Bruker du to uker så vil det nok bli mer "kos" og mindre slitsomt både for deg og moped. Men to uker =14 dager og regner man ca. 500,- i overnatting hver dag (hvis man finner noe billig) og ca. 200,- i mat/drikke samt at du sikkert kommer til å bruke en 10-20 liter drivstof som koster ca. 300,- pr dag så ligger du på 1000-lappen pr dag. Ganger man det med 14 dager så vil denne turen koste deg røfflig 14.000,-

 

Hvor mye koster mopeden? :)

 

Jeg ville brukt de pengene denne turen koster samt det mopeden koster på lett MC lappen eller mellomtung lappen (avhengig av hvor gammel du er). Får 14 lapper så kommer du langt og tar man bort mopeden også og det den koster så kan du kjøpe deg en billig 125cc og frese rundt med. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har utrolig lyst til å kjøpe en moped i Frankrike, og kjøre den hjem til Norge. Har noen noe erfaring? Tips til hvordan man kan løse det med forsikring og det hele?

Haha... første gangen jeg har hørt om noen som vil kjøre fra Frankrike til Norge med moped. Men ønsker det lykke til  :rofl:

 

 

Hva er det å le av? Har da opplevd folk som drar verden rundt i kajakk eller som kjører tvers over USA på motorsykkel.

 

Vet dessverre ingen ting som kan hjelpe tråstarter da jeg vet null om motorsport og heller ikke mye om forsikring. Har du hørt med et forsikringsselskap?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Skal du kjøpe en moped i Frankrike så må du forsikre den i Frankrike, og så tolle den inn når du kommer til Norge om du har planer om å beholde den med norske skilter. Da må du også forsikre den i Norge. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har utrolig lyst til å kjøpe en moped i Frankrike, og kjøre den hjem til Norge. Har noen noe erfaring? Tips til hvordan man kan løse det med forsikring og det hele?

 

Haha... første gangen jeg har hørt om noen som vil kjøre fra Frankrike til Norge med moped. Men ønsker det lykke til :rofl:

Hva er det å le av? Har da opplevd folk som drar verden rundt i kajakk eller som kjører tvers over USA på motorsykkel.

 

Vet dessverre ingen ting som kan hjelpe tråstarter da jeg vet null om motorsport og heller ikke mye om forsikring. Har du hørt med et forsikringsselskap?

Det er forskjell på og padle verden rundt med kajakk og dra til forskjellige steder i verden og padle.

 

Dette har uansett lite med motorsport og gjøre. Det hele avhenger av hvor lenge man gidder å sitte på en mopedsal i 50km/t på maks turtall. Jeg aner ikke om mopeder er beregnet for slike etapper med full fres over lenger tid, men for meg virker det som om dette vil slite hardt på motoren.

 

Å til slutt... tvers over USA på motorsykkel er litt av en bragd i seg selv. Men det er stor forskjell på motorsykkel og moped. En motorsykkel tynes ikke det det maksimale hele veien, men ligger i en god cruising speed. Sitteposisjon og komforten er også helt annerledes.

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har utrolig lyst til å kjøpe en moped i Frankrike, og kjøre den hjem til Norge. Har noen noe erfaring? Tips til hvordan man kan løse det med forsikring og det hele?

Haha... første gangen jeg har hørt om noen som vil kjøre fra Frankrike til Norge med moped. Men ønsker det lykke til :rofl:

Hva er det å le av? Har da opplevd folk som drar verden rundt i kajakk eller som kjører tvers over USA på motorsykkel.

 

Vet dessverre ingen ting som kan hjelpe tråstarter da jeg vet null om motorsport og heller ikke mye om forsikring. Har du hørt med et forsikringsselskap?

Takk for tillit! Må nok høre med dem ja :)

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en moped i Frankrike så må du forsikre den i Frankrike, og så tolle den inn når du kommer til Norge om du har planer om å beholde den med norske skilter. Da må du også forsikre den i Norge.

For å få fransk forsikring må man vel ha bodd i Frankrike en stund?

Lenke til kommentar

Mener du at man sitter mer komfortabelt på en motorsykkel enn på en moped? Da må man heller ha en trike/trehjuls motosykkel.

Kjør 20 mil på en moped, og den samme strekningen med en MC så får du svaret ditt :)

 

Her er en artikkel som bør leses:

https://www.nordlys.no/nyheter/kjorte-2400-kilometer-pa-moped-for-a-jobbe-dugnad/s/1-79-7467094

 

Ikke umulig, men mopeder er ikke bygget for slike etapper. Tar man med det i regnestykket og er klar over bakdelene så sier jeg tut og kjør.

 

Hvis man mener at dette blir en fin tur i lav fart  uten problemer så mener jeg man bør sette seg ned og vurdere det på nytt. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, synes ideen med å kjøre fra Frankrike til Norge på moped er god jeg. Det lar seg gjøre å registrere en moped som Norsk statsborger i Frankrike. (Om ikke reglene er endret). Men det krever at du har en adresse i Frankrike å oppgi. Problemet kommer når du kommer til Norge. For du må kjøre på rødt i tollen og fortolle inn mopeden slik at du får tilatelse til å kjøre utlands registrert kjøretøy i Norge. For det er ikke tillatt for en Norsk statsborger å kjøre ett utlandsregistrert kjøretøy på Norsk jord. Blir du stoppet i Norge på utlandske skillt så koster det skjorta og vel så det om du ikke har toll papirene i orden.

 

Skjønner ikke helt hvor folk tar det i fra at en moped ikke er bygget for "slike" etapper. 3000 km burde ikke være noe problem for en moped av god kvalitet. Har selv en Yamaha Why som har rundet 19000 km uten nevneverdige problemer. Har også en Aixam mopedbil som nå har gått 33000 km. En mopedbil ville nok ha vært ett bedre valg med tanke på komfort pluss at det gir mere rom for bagasje. Aixam er foresten fransk. "Kina" mopeder ville jeg ha styrt unna. Har opplevd kina mopeder som har vert vrak etter 3000 km.

 

En annen ting som er viktig å huske er at Norge er ganske unikt når det kommer til allemansretten. Nedover i europa er det som regel ikke tillatt å campe hvor man vil. Så sørg for å ta høyde for overnattinger i budsjettet. Lykke til.

Lenke til kommentar

En moped er jo ikke bygget for å kjøre verden rundt med. Det sier seg vel selv. Veinettet er alt for effektivt i de fleste land til at det er "plass" til en moped som gjør 45km/t. Det er liten bagasjeplass med tanke på lovlig vekt og mye vekt vil gå ut over motoren i negativ grad som ikke akkurat har krefter til overs fra før.

 

Denne skal da tynes til det maksimale gjennom 300 mil. Kom ikke å fortell meg at det er dette mopedene er "bygget for".

 

Men at man kan klare en slik etappe med en moped er noe helt annet. Man kunne sikkert brukt rullestol også. Alt kommer vel ann på forberedelser og en viss forståelse av hva som kan gå galt underveis.

 

Å regne med at en moped holder 3.000km. uten problemer vil jeg si er i overkant dristig. Å hva gjør man når man står der langs veien i et ukjent land hvor ingen skjønner hva du sier? Jeg tror nok dette kan bli en fin opplevelse hvis man er klar over bakdelene og det faktum at det kan bli meget kostbart totalt sett.

Lenke til kommentar

At en moped ikke er bygget for å kjøre verden rundt med er en ting. Men 3000 km er ikke mye selv for en moped. (Så lenge den ikke er kina produsert). Kjøper du en ny i frankrike så er du også dekket av garanti. Må også nevne at jeg er en av de tyngre mopedistene med mine over hundre kilo. Jeg har enda tilgode å ha hatt en moped som ikke klarer 3000 km. Veinettet er ikke så ille om du holder deg unna hovedårene. Er faktisk mere utbrett å kjøre moped nedover i europa enn i Norge. MMen beregn deg god tid så du slipper å tyne mopeden. Bagasje er fort ett problem ja. Men det er noe du må ta høyde for. Ikke noe verre enn om du skullle ha syklet samme ruten. Om du ikke kjøper en mopedbil da. De kan ha opp til 200 kg bagasje.

 

De fleste i europa av yngere mennesker forstår engelsk. Så er som regel ikke noe problem å gjøre seg forstått. Tror det der kan bli en helt fantastisk tur jeg. Skulle gjerne ha tatt den selv om jeg hadde tid og mulighet. (Ikke minst tillatelse fra min bedre halvdel). Men når det er sagt så ville jeg ha brukt en mopedbil med tanke på komfort.

Lenke til kommentar

At en moped ikke er bygget for å kjøre verden rundt med er en ting. Men 3000 km er ikke mye selv for en moped. (Så lenge den ikke er kina produsert). Kjøper du en ny i frankrike så er du også dekket av garanti. Må også nevne at jeg er en av de tyngre mopedistene med mine over hundre kilo. Jeg har enda tilgode å ha hatt en moped som ikke klarer 3000 km. Veinettet er ikke så ille om du holder deg unna hovedårene. Er faktisk mere utbrett å kjøre moped nedover i europa enn i Norge. MMen beregn deg god tid så du slipper å tyne mopeden. Bagasje er fort ett problem ja. Men det er noe du må ta høyde for. Ikke noe verre enn om du skullle ha syklet samme ruten. Om du ikke kjøper en mopedbil da. De kan ha opp til 200 kg bagasje.

 

De fleste i europa av yngere mennesker forstår engelsk. Så er som regel ikke noe problem å gjøre seg forstått. Tror det der kan bli en helt fantastisk tur jeg. Skulle gjerne ha tatt den selv om jeg hadde tid og mulighet. (Ikke minst tillatelse fra min bedre halvdel). Men når det er sagt så ville jeg ha brukt en mopedbil med tanke på komfort.

Er man klar over bakdelene så blir nok dette en fantastisk tur. At en moped er laget for å gå 3.000km. på bare en uke eller to tviler jeg på. Vi snakker mer eller mindre full pupp hele veien på en moped som er fullastet. Men tiden får jo vise :)

 

Alt fikser seg på tur om man har med kredittkort og eller kan skru litt selv. Lever man på budsjett og har ti tommeltotter så vil man muligens få seg noen overraskelser tror jeg.

 

Punktering er jo ganske vanlig og da kan det være greit å ha en moped med en ikke så alt for sjelden dekkdimensjon. Kan fort ta noen dager å få tak i riktig dekk samt få dem pålagt. 1-2 ekstra dager med overnatting koster fort 500-1000,- og nytt dekk blir vel fort en 1000-lapp. I tillegg kommer jobben. Sikkert en 1000-lapp til. Så 2-3.000,- for EN punktering. 

 

Men for all del.. Tut og kjør. Blir artig å følge med på  :w00t:

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.aftenposten.no/norge/Vennegjengen-droppet-strandferie---krysser-halve-India-i-tuk-tuk-600687b.html

 

Tror jeg heller hadde valgt samme reise i moped. Skal jo sies at det er et annet trafikkmønster i India, men hadde valget stått mellom rickshaw gjennom India eller moped i Frankrike hadde jeg valgt moped. Det hele handler vel om hvor lang tid man har på seg? Hvis det er snakk om 3 uker får man jo kortere etapper og mer tid til å nyte omgivelsene sammenlignet med 2 uker. Et annet problem er jo hastigheten. Jeg har ikke kjørt så mye på landevei i Frankrike, men hvis det er som i Norge der man konstant blir forbikjørt av biler i 100 km/t kommer ikke det til å bli særlig behagelig reise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...