Gå til innhold

zyxel router tatt av lynet, kan man ordne noe midlertidig?


Anbefalte innlegg

Venter på ny router, men dette kan ta opp til en uke. Er det noe man kan gjøre for å ordne den midlertidig?

 

Jeg er ganske sikker på at det er inntaket av linje ( bredbånd inn i uttak fra telefonlinje ) som er ødelagt av lynet. Kan man åpne boksen ( den skal ikke i retur ) å evt bypass på en eller annen måte? 

 

Selve routeren starter fint, den blinker i blå lys og man kan fint koble seg til nettverkene man selv har laget, den får bare ikke kontakt ut mot verden. Derfor jeg tenker den porten som kommer fra telefonuttaket som er gåen.

 

takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den sluttet å virke rett etter at lynet slo ne noen kilometer unna. ca 25 andre husstander fikk også ødelagt router. 

Videre var det noen som faktisk fikk svarte merker opp etter veggen sin. 

 

Så det er vel noe galt, men lukter ikke svidd og finner ingen tegn bortsett fra at det ikke går trafikk  "isdn" porten fra veggen.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at routere slutter å virke etter lynnedslag.

 

Det kan selvfølgelig oppstå fysisk skade. Dette er noe man nødvendigvis ikke ser.

 

Det kan også oppstå skade i nvram (slettes ikke uvanlig) som kan rettes ved å kjøre en total reset av routeren. Det kan også være nødvendig å flashe routerens firmware på nytt for å få den igang igjen. Jeg har selv opplevd det siste, men dette var ikke en router med adsl modem.

 

Nå er det godt mulig at routeren din har fått en skade via isdn-kontakten som ikke kan løses med f.eks. total reset (evt flash), men du har nok ingen andre muligheter til å gjøre noe for å få den til å virke.

 

Har du vurdert overspenningsvern på isdn kontakten eller reserve modem. Ingen av delene bør koste all verden.

Lenke til kommentar

Ville ikke forsøkt reparasjon utover å ta en reset. Dersom den ikke virker etter dette, se om du finner en brukt Telenor 2812 eller 8702 på finn.no (de finnes der fra et par hundrelapper) i nærheten, så har du nett i løpet av tiden det tar å hente den, og sette den opp på nytt. 

Lenke til kommentar

Ville ikke forsøkt reparasjon utover å ta en reset. Dersom den ikke virker etter dette, se om du finner en brukt Telenor 2812 eller 8702 på finn.no (de finnes der fra et par hundrelapper) i nærheten, så har du nett i løpet av tiden det tar å hente den, og sette den opp på nytt. 

 

 

Det er ikke uvanlig at routere slutter å virke etter lynnedslag.

 

Det kan selvfølgelig oppstå fysisk skade. Dette er noe man nødvendigvis ikke ser.

 

Det kan også oppstå skade i nvram (slettes ikke uvanlig) som kan rettes ved å kjøre en total reset av routeren. Det kan også være nødvendig å flashe routerens firmware på nytt for å få den igang igjen. Jeg har selv opplevd det siste, men dette var ikke en router med adsl modem.

 

Nå er det godt mulig at routeren din har fått en skade via isdn-kontakten som ikke kan løses med f.eks. total reset (evt flash), men du har nok ingen andre muligheter til å gjøre noe for å få den til å virke.

 

Har du vurdert overspenningsvern på isdn kontakten eller reserve modem. Ingen av delene bør koste all verden.

 

 

her fungerer det slik at når man kobler den opp så laster den ned instillingene man har lagret hos telenor etter at man logger på med brukernavn og passord. vil dette funke med en annen modell enn den nyeste som er på markedet nå? for jeg kan da lett kjøpe en brukt på finn. 

 

reservemodem er nok noe jeg burde ha, men telenor tar 1000 kroner for dem og dekker heller ikke ved lyn, så de tar også 1000 kroner for erstatningsenheten. jeg skaffet faktisk to, men den første gikk i lyn i julen, samme der, isdn kontakten, og nå nummer to.

 

overspenningsvern er noe jeg vil ha, men vi har ikke jording i kontaktene og da hjelper det vel heller ikke med med det.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Se på undersiden av kretskortet, det er der spark-over kommer.

 

Bruk splitteren som følger med, den har 6kV overspenningsvern. Om den ikke følger med så koster den vel 50-100kr og er helt passiv.

 

 

ahh tusen takk :) fulgte ikke no splitter med i disse pakkene, men jeg kjøper mer enn gjerne hvis finnes noe som hjelper. Men vanlig oversp vern vil vel ikke hjelpe da jeg ikke har jording i kontaktene mine ... ?

 

to ganger på 3 mnd har denne porten røket grunnet lyn. man har ikke hatt tid til å rive ut kontaktene da det plutselig blinker og smeller en gang, så er det ferdig.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

 

Se på undersiden av kretskortet, det er der spark-over kommer.

 

Bruk splitteren som følger med, den har 6kV overspenningsvern. Om den ikke følger med så koster den vel 50-100kr og er helt passiv.

 

 

ahh tusen takk :) fulgte ikke no splitter med i disse pakkene, men jeg kjøper mer enn gjerne hvis finnes noe som hjelper. Men vanlig oversp vern vil vel ikke hjelpe da jeg ikke har jording i kontaktene mine ... ?

 

to ganger på 3 mnd har denne porten røket grunnet lyn. man har ikke hatt tid til å rive ut kontaktene da det plutselig blinker og smeller en gang, så er det ferdig.

 

Det er forskjellige overspenninger vi snakker om her. Det som går på strømnettet skrur av om spenningen faller under eller over terskel verdiene slik at utstyret bak ikke blir ødelagt.

 

Ved lynnedslag så kommer det flere tusen volt veldig fort. Denne overspenningen blir ikke alltid sendt til jord av flere grunner men har en komponent som blokker eller ryker, ala sikring. Det vil si at splitteren ofte blir ødelagt av et lyn, men det er bedre enn at ruteren ryker. Det er også mulig at overspenningsvernet slipper gjennom noe av spenningen før den slår inn, eller om det kommer mer enn 6kV så kan man få spark-over til andre deler (og da går ting fort i dass).

Uansett, med en splitter foran så har du da to overspenningsvern, og begge er gjerne på 4 eller 6kV. Som oftest brukes Gas Discharge Tube (https://en.wikipedia.org/wiki/Surge_protector#Gas_discharge_tube_.28GDT.29) til denne jobben, men ved 10kV så benyttes gjerne andre komponenter uten at jeg husker hvilke i farta. Merk også at Telenor bruker overspenningsvern i sin ende og (i sentralen). Telenor brukte 10kV overspenningsvern på CPE'er en periode med stor suksess men pga relativt dyre komponentpriser og lav etterspørsel på komponentene så har de gått bort i fra det (tror jeg). I tillegg så var det jo veldig vanlig med delt aksess på tiden så alle brukte jo splitterene og.

 

Er lenge siden jeg så på dette nå så noen flere detaljer enn dette tør jeg ikke bidra med. Det var en unødvendig innledning til poenget - nemlig at man trenger ikke en jord-kontakt for å håndtere lynnedslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...