Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som

n = 4

n=8

2n=4

2n=8

n=4

 

 

Jeg og.

 

Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner?

 

a. populasjon 1 har færrest individer

b. populasjon 2 har færrest

c. populasjon 3 har færrest

d. ikke mulig å se ut ifra grafen

Endret av Hadjian
Lenke til kommentar

 

Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som

n = 4

n=8

2n=4

2n=8

n=4

Ahh shit.. Jeg tok 2n=8, trodde n stod for ett kromosom..

 

Edit: hvis du 2n står for ett kromosompar, så blir vel svaret 2n=4?

Endret av Sølvgrå
Lenke til kommentar

 

 

Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som

n = 4

n=8

2n=4

2n=8

n=4

Jeg og.

 

Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner?

 

a. populasjon 1 har færrest individer

b. populasjon 2 har færrest

c. populasjon 3 har færrest

d. ikke mulig å se ut ifra grafen

Jeg svarte a, men det var 50% gjett.

Lenke til kommentar

 

 

Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som

n = 4

n=8

2n=4

2n=8

n=4

 

 

Jeg og.

 

Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner?

 

a. populasjon 1 har færrest individer

b. populasjon 2 har færrest

c. populasjon 3 har færrest

d. ikke mulig å se ut ifra grafen

 

 

Svarte c, men godt mulig det ikke er riktig. Tenkte siden det over tid ble flest av den ene genfrekvensen, måtte populasjonen være liten (genetisk drift)... men vet ikke. 

Genetic_drift.png

 

hva svarte du?

Lenke til kommentar

Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C.

 

Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens

 

kill me now

Lenke til kommentar

 

Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C.

 

Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens

 

kill me now

 

Tror ikke du trekkes så mye i karakter pga. noen feil på flervalg. En venn av meg i biologiklassen hadde 15 feil på flervalg, men fikk fortsatt 6'er.

Lenke til kommentar

 

Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C.

Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens

 

kill me now

Lenke til kommentar

Hei dere.

 

Jeg driver med en artikkel om genmodifisering. Har dere noen gode argumenter for hvilke konsekvenser det kan få for viltvoksende arter? 

Et av problemene med genmodifisering er at uansett hvor mange tester og undersøkelser man gjør på forhånd for å kartlegge mulig konsekvenser (som oftest negative), kan man ikke alltid være 100% sikker på at innføringen av GMO vil skje problemfritt.

Resultatet av å genmodifisere individer, og så innføre dette individet inn i et økosystem, kan være at det GM individet er såpass godt tilpasset miljøet at den utkonkurrerer alle andre, f.eks. produsenter, og vil dermed ha en negativ påvirkning på de viltvoksende artene. Et annet problem kan vi sammenligne med antibiotikaresistente bakterier. F,eks. Har mais blitt genmodifisert ved at Bt-genet har blitt satt inn, noe som dreper innsekter. Vil dette "fremskynde" de evolusjonære prosessene, slik at mengden insekter som er resistente mot dette genet øker? Hva vil skje da?

Man kan heller ikke være 100% sikker på at det genmodifiserte individet tåler f.eks. det innsatte genet, og vil over tid dø. Kan det hende at det genmodifiserte individet får lavere/dårligere næringsinnhold? Hvordan vil dette påvirke konsumenter i næringskjeden?

Lenke til kommentar

 

Hei dere.

 

Jeg driver med en artikkel om genmodifisering. Har dere noen gode argumenter for hvilke konsekvenser det kan få for viltvoksende arter? 

Et av problemene med genmodifisering er at uansett hvor mange tester og undersøkelser man gjør på forhånd for å kartlegge mulig konsekvenser (som oftest negative), kan man ikke alltid være 100% sikker på at innføringen av GMO vil skje problemfritt.

Resultatet av å genmodifisere individer, og så innføre dette individet inn i et økosystem, kan være at det GM individet er såpass godt tilpasset miljøet at den utkonkurrerer alle andre, f.eks. produsenter, og vil dermed ha en negativ påvirkning på de viltvoksende artene. Et annet problem kan vi sammenligne med antibiotikaresistente bakterier. F,eks. Har mais blitt genmodifisert ved at Bt-genet har blitt satt inn, noe som dreper innsekter. Vil dette "fremskynde" de evolusjonære prosessene, slik at mengden insekter som er resistente mot dette genet øker? Hva vil skje da?

Man kan heller ikke være 100% sikker på at det genmodifiserte individet tåler f.eks. det innsatte genet, og vil over tid dø. Kan det hende at det genmodifiserte individet får lavere/dårligere næringsinnhold? Hvordan vil dette påvirke konsumenter i næringskjeden?

 

Herregud, for et ordentlig svar! Takk skal du ha  :w00t:

Lenke til kommentar

 

1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP?

 

2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir?

Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP.

 

Energiregnskap aerob celleånding:

 

1. Fra glykolysen:

2 ATP

2 NADH -> 5 ATP

Sum: 7 ATP

 

2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus):

2 NADH -> 5 ATP

 

3. Fra krebssyklus:

2 ATP

2 FADH2 -> 3 ATP

6 NADH -> 15 ATP

Sum: 20 ATP

 

Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP

 

Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP

Endret av Mr. Glue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...