Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om RNA-polymerase også trenger en påbegynt DNA/RNA-tråd, slik DNA-polymerase trenger.

Det står i boka mi at RNA-polymerase har tre oppgaver når det gjelder transkripsjonen:

 

1) En del sørger for at RNA-polymerase binder seg til promotoren

2) En del sørger for å tvinne opp DNA-dobbelheliksen

3) En del kan lage mRNA-tråden

 

Så nei, det virker ikke som om RNA-polymerase trenger dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg lurer på om RNA-polymerase også trenger en påbegynt DNA/RNA-tråd, slik DNA-polymerase trenger.

Det står i boka mi at RNA-polymerase har tre oppgaver når det gjelder transkripsjonen:

 

1) En del sørger for at RNA-polymerase binder seg til promotoren

2) En del sørger for å tvinne opp DNA-dobbelheliksen

3) En del kan lage mRNA-tråden

 

Så nei, det virker ikke som om RNA-polymerase trenger dette.

Tusen takk! Hvilken lærebok har du?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på om RNA-polymerase også trenger en påbegynt DNA/RNA-tråd, slik DNA-polymerase trenger.

Det står i boka mi at RNA-polymerase har tre oppgaver når det gjelder transkripsjonen:

 

1) En del sørger for at RNA-polymerase binder seg til promotoren

2) En del sørger for å tvinne opp DNA-dobbelheliksen

3) En del kan lage mRNA-tråden

 

Så nei, det virker ikke som om RNA-polymerase trenger dette.

Tusen takk! Hvilken lærebok har du?

 

Bi 2

Lenke til kommentar

parasittisme, mutualisme og kommensialisme noen har en kort forklaring?

Alle er former for symbiose:

 

Parasittisme = Et forhold mellom to parter der kun den ene har fordel, og den andre påvirkes på en negativ måte f.eks. mygg og mennesker

Mutualisme = Begge partene har noe å tjene på forhold, f.eks. nitrogenfikserende bakterier og planter, mykorrhiza osv.

Kommensialisme = Den ene parten har fordel ,uten at den andre parten påvirkes i noen særlig stor grad, f.eks. rur vokser på hval. Rur høster plankton, hvalen påvirkes ikke.

Endret av Erik1221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Læreren min er helt overbevist om at det kommer noe om CRISPR metoden på del 2 i morgen, så kan være en ide å samle litt stoff om emnet:)

Dette tviler jeg på. Det står ingenting om CRISPR i pensum, og derved kan ikke sensorene forvente at vi skal kunne noe om dette. Men, bioteknologien er i stadig framdrift, så skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar

Om jeg bare hadde hatt kunnskapen til Erik, så hadde ting vært mer ålreit... :(

Det ligger utvilsomt vel over 500 timer med øving for å ha den kunnskapen jeg har. Det sier seg selv at det blir vanskelig å ta igjen på noen få dager. Mitt råd til deg, selv om det kanskje er litt sent nå, er å fokusere på, og prøve å skjønne et kapittel kjempe godt, f.eks. kapittel 5, 8 eller 9, og håpe på at det kommer mye av dette på del 1. Selvfølgelig vil store deler av pensum bli sjekket på flervalgsoppgavene, så her må du nesten bare ta det valget som virker "mest sannsynlig". Dessuten er det 25% sjanse for at du får svaret rett, så det kan hende du har flaks.

Masse lykke til! Jeg tror det vil gå bra!

Endret av Erik1221
Lenke til kommentar

 

Om jeg bare hadde hatt kunnskapen til Erik, så hadde ting vært mer ålreit... :(

Det ligger utvilsomt vel over 500 timer med øving for å ha den kunnskapen jeg har. Det sier seg selv at det blir vanskelig å ta igjen på noen få dager. Mitt råd til deg, selv om det kanskje er litt sent nå, er å fokusere på, og prøve å skjønne et kapittel kjempe godt, f.eks. kapittel 5, 8 eller 9, og håpe på at det kommer mye av dette på del 1. Selvfølgelig vil store deler av pensum bli sjekket på flervalgsoppgavene, så her må du nesten bare ta det valget som virker "mest sannsynlig". Dessuten er det 25% sjanse for at du får svaret rett, så det kan hende du har flaks.

Masse lykke til! Jeg tror det vil gå bra!

 

 

Tusen hjertelig takk, kjære deg! Skal prøve mitt beste på å lese det viktigste nå :) Skal ha deg i tankene og tenke "What would Erik answer?"  :dribble: Masse lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...